Jag sitter och gör ett schema för att lättare förstå. Kanske onödigt, men nyttigt.
Men vad är den inringade komponenten för något? Den är märkt med "ST-4" på den välvda sidan, inget står på den tillplattade sidan.
Den är trebenig, men det mittre benet är avklippt och de två andra sitter i direkt serie från TRIAC:ens gate till vridpotten till höger. (matningsmotorns hastighetsvred).
Grannens svets svetsar inte (KGK 250 E)
Re: Grannens svets svetsar inte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Grannens svets svetsar inte
Aha, och när jag googlad ST-4 och diac nu så får jag ett 11 år gammalt inlägg på EF som träff troligen samma/liknande svets då. Men trådmatningen funkar finfint på denna så
Känner att jag började lite i fel ända, borde utgått från reläspolarna, det är ju där problemet yttrar sig
Snart klar med ett schema.
Känner att jag började lite i fel ända, borde utgått från reläspolarna, det är ju där problemet yttrar sig
Snart klar med ett schema.
Re: Grannens svets svetsar inte
Reläspolarna är riktigt knepigt inkopplade. Det har antagligen med "punktsvetsautomatiken" att göra.
Schemat är fruktansvärt, men jag fann det enklast att rita efter layouten på kortet först och sedan försöka rätta till det till ett vettigt schema.
Men jag lägger ut det ovettiga ifall nån ser något direkt.
Det är två reläer K1 och K2. K1 kopplar in spänningen från likriktarbryggan till matningsmotorn. K1 drar när man
trycker in avtryckaren, men inte K2. K2 ska koppla in växelström till magnetventil och kontaktor.
Potentiometer R7 är ihopbyggd med strömbrytare S1. Börjar man vrida på den sluts S1 och man ställer R7.
Detta gör att svetsen ska sluta svetsa efter en tid inställbar med R7. Denna automatik fungerar, det märker man på att relä K1 automatiskt
kopplar ifrån efter en stund när man vridit på denna finess.
Det märks att hela konstruktionen är från en annan tid
Men min känsla är att D8 halvvågslikriktar när avtryckaren är intryckt.
Första tanken är ju att reläerna är seriekopplade men...
Ledaren mellan R13 och R12 som går tillbaka till "plusrailen" vid D8 är ju skum. Kan det vara så att T3 jordar mellan reläerna i normala fall.
Sen finns det ju tyvärr alla chanser att jag sett fel eller ritat fel också.
Ska försöka räta ut schemat till nått vettigt om jag orkar. Jag tror nästan att det räcker att löda om alla lödpunkter men...
Schemat är fruktansvärt, men jag fann det enklast att rita efter layouten på kortet först och sedan försöka rätta till det till ett vettigt schema.
Men jag lägger ut det ovettiga ifall nån ser något direkt.
Det är två reläer K1 och K2. K1 kopplar in spänningen från likriktarbryggan till matningsmotorn. K1 drar när man
trycker in avtryckaren, men inte K2. K2 ska koppla in växelström till magnetventil och kontaktor.
Potentiometer R7 är ihopbyggd med strömbrytare S1. Börjar man vrida på den sluts S1 och man ställer R7.
Detta gör att svetsen ska sluta svetsa efter en tid inställbar med R7. Denna automatik fungerar, det märker man på att relä K1 automatiskt
kopplar ifrån efter en stund när man vridit på denna finess.
Det märks att hela konstruktionen är från en annan tid
Men min känsla är att D8 halvvågslikriktar när avtryckaren är intryckt.
Första tanken är ju att reläerna är seriekopplade men...
Ledaren mellan R13 och R12 som går tillbaka till "plusrailen" vid D8 är ju skum. Kan det vara så att T3 jordar mellan reläerna i normala fall.
Sen finns det ju tyvärr alla chanser att jag sett fel eller ritat fel också.
Ska försöka räta ut schemat till nått vettigt om jag orkar. Jag tror nästan att det räcker att löda om alla lödpunkter men...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Grannens svets svetsar inte
Jag tror jag har löst det. Kopplade in 22V likström på pinne 4 och pinne 10. Då drar relä K1. Men inte K2. Mäter över spolen och spolen har spänning.
Det är nog helt enkelt avbrott i reläets spole. När jag petade och grejade fick spolen antagligen kontakt.
Anledningen till att reläet slog tillfälligt trots att avtryckaren inte var intryckt var antagligen att de bägge kondensatorerna C6 och C7 hade en hel del energi i sig.
Mjaha, nu gäller det att hitta ett relä med 24V-spole. Helst med rätt passform.
Edit: Electrokit har! beställt: https://www.electrokit.com/produkt/rela ... tande-24v/
Dock bara slutande, men just K2 på kretskortet använde inte NC-anslutningen som tur var.
Det är nog helt enkelt avbrott i reläets spole. När jag petade och grejade fick spolen antagligen kontakt.
Anledningen till att reläet slog tillfälligt trots att avtryckaren inte var intryckt var antagligen att de bägge kondensatorerna C6 och C7 hade en hel del energi i sig.
Mjaha, nu gäller det att hitta ett relä med 24V-spole. Helst med rätt passform.
Edit: Electrokit har! beställt: https://www.electrokit.com/produkt/rela ... tande-24v/
Dock bara slutande, men just K2 på kretskortet använde inte NC-anslutningen som tur var.
Re: Grannens svets svetsar inte
Så bra, det låter rimligt och väl överensstämmande med hur felet uppträder.
Bra granne din granne har
Bra granne din granne har
Re: Grannens svets svetsar inte (KGK 250 E)
Relät anlände imorse. Nu är det utbytt och svetsen svetsar igen!
Då får grannen kolla upp gasregulatorn som kanske har hängt sig.
Sen kan jag kanske låna svetsen och laga min motorgräsklippare som var tanken från början
Gött!
Edit: Gör lite minnesanteckningar/hjälp till andra här:
För att få loss kretskortet räcker det att lossa de tre muttrarna som håller fast kortet (en i kortet och två i "socker-bits-raden"). "Sockerbitarna" på kortet har stift som det bara är att dra ur från "sockerbitarna" som sladdarna är anslutna till. För att kunna ta bort kortet helt måste potentiometerrattarna bort. Man pillar bort mittlocket på dem och där under sitter en mutter med en bricka fast i en klämgrunka som drar åt vreden på potentiometeraxlarna. Bara att skruva bort muttern och dra av dem.
Då får grannen kolla upp gasregulatorn som kanske har hängt sig.
Sen kan jag kanske låna svetsen och laga min motorgräsklippare som var tanken från början
Gött!
Edit: Gör lite minnesanteckningar/hjälp till andra här:
För att få loss kretskortet räcker det att lossa de tre muttrarna som håller fast kortet (en i kortet och två i "socker-bits-raden"). "Sockerbitarna" på kortet har stift som det bara är att dra ur från "sockerbitarna" som sladdarna är anslutna till. För att kunna ta bort kortet helt måste potentiometerrattarna bort. Man pillar bort mittlocket på dem och där under sitter en mutter med en bricka fast i en klämgrunka som drar åt vreden på potentiometeraxlarna. Bara att skruva bort muttern och dra av dem.