Grannens svets svetsar inte (KGK 250 E)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Grannens svets svetsar inte

Inlägg av adent »

Jag sitter och gör ett schema för att lättare förstå. Kanske onödigt, men nyttigt.

Men vad är den inringade komponenten för något? Den är märkt med "ST-4" på den välvda sidan, inget står på den tillplattade sidan.
Den är trebenig, men det mittre benet är avklippt och de två andra sitter i direkt serie från TRIAC:ens gate till vridpotten till höger. (matningsmotorns hastighetsvred).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Grannens svets svetsar inte

Inlägg av JohnGalt »

Det är en diac.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Grannens svets svetsar inte

Inlägg av adent »

Aha, och när jag googlad ST-4 och diac nu så får jag ett 11 år gammalt inlägg på EF som träff troligen samma/liknande svets då. Men trådmatningen funkar finfint på denna så :)

Känner att jag började lite i fel ända, borde utgått från reläspolarna, det är ju där problemet yttrar sig :)

Snart klar med ett schema.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Grannens svets svetsar inte

Inlägg av adent »

Reläspolarna är riktigt knepigt inkopplade. Det har antagligen med "punktsvetsautomatiken" att göra.

Schemat är fruktansvärt, men jag fann det enklast att rita efter layouten på kortet först och sedan försöka rätta till det till ett vettigt schema.
Men jag lägger ut det ovettiga ifall nån ser något direkt.

Det är två reläer K1 och K2. K1 kopplar in spänningen från likriktarbryggan till matningsmotorn. K1 drar när man
trycker in avtryckaren, men inte K2. K2 ska koppla in växelström till magnetventil och kontaktor.

Potentiometer R7 är ihopbyggd med strömbrytare S1. Börjar man vrida på den sluts S1 och man ställer R7.
Detta gör att svetsen ska sluta svetsa efter en tid inställbar med R7. Denna automatik fungerar, det märker man på att relä K1 automatiskt
kopplar ifrån efter en stund när man vridit på denna finess.

Det märks att hela konstruktionen är från en annan tid :)

Men min känsla är att D8 halvvågslikriktar när avtryckaren är intryckt.
Första tanken är ju att reläerna är seriekopplade men...
Ledaren mellan R13 och R12 som går tillbaka till "plusrailen" vid D8 är ju skum. Kan det vara så att T3 jordar mellan reläerna i normala fall.

Sen finns det ju tyvärr alla chanser att jag sett fel eller ritat fel också.
Ska försöka räta ut schemat till nått vettigt om jag orkar. Jag tror nästan att det räcker att löda om alla lödpunkter men...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Grannens svets svetsar inte

Inlägg av adent »

Jag tror jag har löst det. Kopplade in 22V likström på pinne 4 och pinne 10. Då drar relä K1. Men inte K2. Mäter över spolen och spolen har spänning.
Det är nog helt enkelt avbrott i reläets spole. När jag petade och grejade fick spolen antagligen kontakt.

Anledningen till att reläet slog tillfälligt trots att avtryckaren inte var intryckt var antagligen att de bägge kondensatorerna C6 och C7 hade en hel del energi i sig.

Mjaha, nu gäller det att hitta ett relä med 24V-spole. Helst med rätt passform.

Edit: Electrokit har! beställt: https://www.electrokit.com/produkt/rela ... tande-24v/

Dock bara slutande, men just K2 på kretskortet använde inte NC-anslutningen som tur var.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Grannens svets svetsar inte

Inlägg av JohnGalt »

Så bra, det låter rimligt och väl överensstämmande med hur felet uppträder.
Bra granne din granne har :tumupp:
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Grannens svets svetsar inte (KGK 250 E)

Inlägg av adent »

Relät anlände imorse. Nu är det utbytt och svetsen svetsar igen!

Då får grannen kolla upp gasregulatorn som kanske har hängt sig.
Sen kan jag kanske låna svetsen och laga min motorgräsklippare som var tanken från början :)

Gött!

Edit: Gör lite minnesanteckningar/hjälp till andra här:

För att få loss kretskortet räcker det att lossa de tre muttrarna som håller fast kortet (en i kortet och två i "socker-bits-raden"). "Sockerbitarna" på kortet har stift som det bara är att dra ur från "sockerbitarna" som sladdarna är anslutna till. För att kunna ta bort kortet helt måste potentiometerrattarna bort. Man pillar bort mittlocket på dem och där under sitter en mutter med en bricka fast i en klämgrunka som drar åt vreden på potentiometeraxlarna. Bara att skruva bort muttern och dra av dem.
Skriv svar