3-fasmotor drar olika från faserna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 3-fasmotor drar olika från faserna

Inlägg av Mindmapper »

ojz0r skrev:
Sverige skrev:
alexanderson skrev:Beror sannolikt på en oliksidig fastriangel. Snedbelastning av elnätet, vid svagt elnät.
En trefasmotor är väldigt känslig för en oliksidig fastriangel.
Mät nätspänningen R-S S-T och R-T.
Annars kan man mäta L1-L2, L2-L3, L1-L3. ;)
Eller U-V, V-W, U-W :lol:
Eller kanske U1-V1, V1-W1, U1-W1
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: 3-fasmotor drar olika från faserna

Inlägg av BjörnO »

Jag har tittat lite närmare vid motorkyddet Mätte på den gulgröna och skärmen och kom fram till att skärmen var jord och den gulgröna mittpunkten i y-kopplingen. Med mittpunkten oansluten minskar strömförbrukningen för den fas som hade hög ström tidigare och de övriga ökade något, ingen överskrider märkströmmen. Jag sänkte motorkyddets inställning till märkströmmen och motorn gick hela eftermiddagen utan att motorskyddet löste ut.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: 3-fasmotor drar olika från faserna

Inlägg av GFEF »

>gulgröna mittpunkten i y-kopplingen

Normalt är "mittpunkten i y-kopplingen" på en 3-fasmotor inte ansluten.

Gulgröna får endast användas till skyddsjord.
Skall därför var inkopplad till motorns hölje.
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: 3-fasmotor drar olika från faserna

Inlägg av BjörnO »

Jag vet, men kommer inte åt anslutningarna i motorn. Enda sättet är att koppla ”rätt” i motorkyddet.
Ett senare projekt får bli att koppla bort pumpen och dra ut den för att koppla rätt hela vägen.
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: 3-fasmotor drar olika från faserna

Inlägg av BjörnO »

Mu är jag på plats igen och fick veta att motorskyddet löst ut i morse. Mätte strömmen i faserna och den är 1,3-1,9 A. Det blir nog till att byta pump i alla fall.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 3-fasmotor drar olika från faserna

Inlägg av Mindmapper »

Är spänningen i de olika faserna lika ska strömmarna i en trefasmotor vara lika. Om de inte är lika är den troliga orsaken att lindningarna inte har samma resistans. Mät resistansen i de tre lindningarna. Är de inte lika har mest troligt någon lindning kortslutna varv. Detta i sin tur kan bero på att lindningarna gått varma och emaljen som isolerar varven från varandra gett upp. En annan anledning till att varven går ihop är att vibrationer nöt ner isolationen. Emaljen som isolerar koppartrådarna i lindningarna blir ju inte bättre med åren.
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: 3-fasmotor drar olika från faserna

Inlägg av ziw »

Det är en liten motor, 0,75kW och det är knepigt att mäta strömmen på dom. Det är inte ovanligt att en liten
motor drar mer ström obelastad än vid full last. Om du meggar lindningarna mot jord och kollar om resistansen i
lindningarna är lika så tror jag du kan rulla vidare.
Skriv svar