Hjälp med att identifiera komponent, Tivoli Pal Radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nibe91
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 juni 2020, 11:45:51
Skype: MiguelAxopEHY
Ort: Fiji
Kontakt:

Hjälp med att identifiera komponent, Tivoli Pal Radio

Inlägg av nibe91 »

Hej!

Någon som har någon nysning om vad detta kan vara för någon komponent som saknas i bilden nedan?

Bild

Den har benämningen D3, ser ut att vara diod enligt kopplingsschemat nedan men benämns som 'xxx'.

Bild

I bilden nedan kan man se en hel D3, men säger mig inte så mycket.

Bild

Tack för hjälp!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med att identifiera komponent, Tivoli Pal Radio

Inlägg av tecno »

Du får väl kolla på de andra dioderna märka som XXX i schemat för avläsning av typ.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Hjälp med att identifiera komponent, Tivoli Pal Radio

Inlägg av Pucco »

Jag skulle välja en Schottkydiod på 0,5A eller 1A och minst 20 Volt.
D8-D9, R21 och Q4 är en strömgenerator som laddar batteriet med 0,7A när det finns extern matning.
D1 och D2 i serie med ingången är 1A dioder vilket innebär att laddström plus egenförbrukning är mindre än 1A.
D3 kopplar ström från batteriet till radion när extern matning inte finns. Max 1A in och 0,7A laddning ger max 0,3A förbrukning.

Edit: xxx verkar vara okänd beteckning som den som reverse enginerat kopplingen satt på alla komponenter som inte gick att avläsa.

Edit 2: På andra bilden ser det ut att vara SOD123 kapsel på D3.
nibe91
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 juni 2020, 11:45:51
Skype: MiguelAxopEHY
Ort: Fiji
Kontakt:

Re: Hjälp med att identifiera komponent, Tivoli Pal Radio

Inlägg av nibe91 »

Ok, toppen! Då provar jag med en Schottkydiod, SOD-123 med den volten och amperen du föreslår. Tips på var man kan få tag på sådana utan att beställa 10+ pack? (Elfa)
Pucco skrev:Jag skulle välja en Schottkydiod på 0,5A eller 1A och minst 20 Volt.
D8-D9, R21 och Q4 är en strömgenerator som laddar batteriet med 0,7A när det finns extern matning.
D1 och D2 i serie med ingången är 1A dioder vilket innebär att laddström plus egenförbrukning är mindre än 1A.
D3 kopplar ström från batteriet till radion när extern matning inte finns. Max 1A in och 0,7A laddning ger max 0,3A förbrukning.

Edit: xxx verkar vara okänd beteckning som den som reverse enginerat kopplingen satt på alla komponenter som inte gick att avläsa.

Edit 2: På andra bilden ser det ut att vara SOD123 kapsel på D3.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Hjälp med att identifiera komponent, Tivoli Pal Radio

Inlägg av Pucco »

MBR0520, MBR0530 eller MBR0540 är vanliga typer med olika spänningstålighet.
Prova att fråga om någon har något att skicka mot porto. https://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=11
Skriv svar