Avlöda chip utan att ha sönder det

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

Min Heidenhain DRO från 70 talet behöver modifieras lite, ena skalan är tillverkad så den ger dubbla mätvärdet. Jag frågade Heidenhain Sverige vad som kunde göras och otroligt nog hade dom svar på det.
IC Kretsnamn smc 10007

Klipp av ben 15 mot kortet, vik upp kvarvarande ben, löd en bygel mellan uppvikta benet till ben 8
OK det är kanske inte så lätt att göra som det låter... Svårt att tro det finns nåt verktyg som slipper in dit... Börjar fundera om det vore bäst att avlöda hela chippet och sätta dit en socket så man kan ta bort och sätta dit utan problem. Men lite googlande visar det är jävligt svårt att avlöda ett chip utan att ha sönder det. Reservdelar är svåra att få tag i och dyra (27 euro för ett nytt), så jag är lite orolig om jag fixar det här, tips och råd?

Bild

Det är andra till höger i mittersta raden.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av Henry »

En spetsig mindre avbitartång för tråd fixar benet utan problem, en version som tex denna:

Bild

Att avlöda hela kan vara risky om man inte vet helt hur då det kan bli överhettat, bästa och enklaste är att klippa benet, som föreslaget, som jag ser det.
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av H.O »

Underbart, DET kallar jag support!

Om du inte har en tillräckligt liten sidavbitare kanske du får offra en, slipa ner käftarna. Alternativt lämna bort det till nån som har avlödningsverktyg om du inte vill ge dig på det.

Om du vill löda bort kretsen:
Har du provat med tennsug och lödfläta? Kanske är hålen så väl tilltagna att det funkar utan större problem.

Har du en varmluftpistol med ställbar temperatur och eventuellt ett litet förminskningsmunstycke? I så fall kan du limma fast nått "tungt", typ en M8 mutter, på kretsen du ska ta bort, vänd kortet upp-och-ner och värm med värmepickan på kretsens lödningar. Det borde funka på det där kortet, typ 300 grader men håll ett öga på själva mönsterkortet så du inte bränner sönder det innan tennet smälter.

En annan teknik är att ha en rätt rejäl spets på lödpennan och "flöda på" med massor av nytt tenn på lödningarna, sedan jobba sig fram och tillbaka tills alla lödningarna är så pass uppvärmda att kretsen släpper (sen har man lite att städa upp efter sig... ). Det är inte alltid det är så lätt beroende på om kortet har stora jordplan som suger åt sig värme med det är som sagt EN teknik om man inte har riktiga avlödningsverktyg.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

Henry skrev:En spetsig mindre avbitartång för tråd fixar benet utan problem, en version som tex denna:

Bild

Att avlöda hela kan vara risky om man inte vet helt hur då det kan bli överhettat, bästa och enklaste är att klippa benet, som föreslaget, som jag ser det.
Jag funderade på det men jag måste också få bort det sista benet och bygla det till nummer 8, så lödning kommer krävas låter det som, iallafall på 15,16 och 8. Började låta lite komplicerat då tyckte jag. Tycker inte man kan klippa bort nr 16 då man behöver nåt att löda en bygel på.

Eller ska jag prova avlöda bara nr 16 och prova vika upp det. Kanske måste skaffa en tennsugare.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

H.O skrev:Underbart, DET kallar jag support!

Om du inte har en tillräckligt liten sidavbitare kanske du får offra en, slipa ner käftarna. Alternativt lämna bort det till nån som har avlödningsverktyg om du inte vill ge dig på det.

Om du vill löda bort kretsen:
Har du provat med tennsug och lödfläta? Kanske är hålen så väl tilltagna att det funkar utan större problem.

Har du en varmluftpistol med ställbar temperatur och eventuellt ett litet förminskningsmunstycke? I så fall kan du limma fast nått "tungt", typ en M8 mutter, på kretsen du ska ta bort, vänd kortet upp-och-ner och värm med värmepickan på kretsens lödningar. Det borde funka på det där kortet, typ 300 grader men håll ett öga på själva mönsterkortet så du inte bränner sönder det innan tennet smälter.

En annan teknik är att ha en rätt rejäl spets på lödpennan och "flöda på" med massor av nytt tenn på lödningarna, sedan jobba sig fram och tillbaka tills alla lödningarna är så pass uppvärmda att kretsen släpper (sen har man lite att städa upp efter sig... ). Det är inte alltid det är så lätt beroende på om kortet har stora jordplan som suger åt sig värme med det är som sagt EN teknik om man inte har riktiga avlödningsverktyg.
Jag har lödfläta men tycker inte det är så vidare bra, använde det på detta kort då jag böt ut några kondensatorer. Tänker om jag ska göra detta måste jag ha tennsug.

Kollade nyss på detta. Funderar om man ska prova och köpa ny om det går åt skogen, så får jag installera en socket.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av Castor »

STOPP ett tag nu det står väl inget om ben 16. Som jag förstår texten skall du koppla loss/klippa av ben 15 och sedan bygla det till ben 8.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

Då han säger kvarvarande ben förstod jag det som att benet som är kvar efter 15 hade klipts. Men ja kanske det stämmer det som du säger också. lite otydligt formulerat.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av Castor »

Jag tror man menar kvarvarande del av ben 15, alltså viktigt att klippa nära kortet så det blir något att vika upp.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av ecenier »

Det går kanske att skava av ledningsbanan/ledningsbanorna?
Om inte skulle jag absolut ha klippt benet. Absolut minst risk.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av Jonaz »

Castor skrev:Jag tror man menar kvarvarande del av ben 15, alltså viktigt att klippa nära kortet så det blir något att vika upp.
Så uppfattade jag också det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29907
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av MadModder »

Ja det står ju vik upp det kvarvarande benet. Lite svårt att vika upp 16 när bara 15 ska klippas. :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av adent »

För någon med lödvana är detta en oerhört enkel operation.
Många här på EF som fixar det, kolla vem du har närmast dig!
Var bor du? Ah finland...

MVH: Mikael
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av E Kafeman »

Pinne 15 är troligen en insignal och pinne 8 är jord.
Man vill antagligen förhindra insignalen in på pinne 15 genom at bryta den förbindelsen men man kan inte låta ingången sväva utan lägger den till jord.

SMC-serien känner jag inte till men Motorola benämnde t.ex. sin vanligaste CMOS logik-serie för MC14xxx så bokstaven S(MC) har kanske tillkommit för att markera någon kretsegenskap i denna serie eller att det är tillverkat för en speciell kund.
Kretsen på bilden sitter t.ex. jämte en MC14027BCP vilket är en vanlig cmos 4027, en dubbelvippa som Motorola också valt att dekorera med extra siffror och bokstäver.

Kretsen är lätt att löda bort om man vill det. Hetluft och något att lyfta kretsen med är verktygen som behövs. Lyftverktyg/pincett kan göras av rostfria fjädern i gummibladet till en äldre vindrutetorkare för bil.
Värm och vik till pincet-ändarna så att man sedan stabilt kan greppa under kretsens kortändar någon mm, gärna med fjädrande självhåll.
Det går även utan pincett men det underlättar att kunna hålla och känna när tennet börjar smälta och då dra ut kretsen utan att bränna fingrarna.
Håll pincetten med ena handen och värm på andra sidan kretskortet med stor varmluftspistol och när tennet smälter lyfter man bort kretsen genom att dra måttligt brutalt så inte foliebanor följer med.
Det är inte alls svårt men prova först på kasserat kretskort att plocka av några IC-kretsar. Det syns när tennet smälter, ca 300C. Värm jämnt så lossnar alla benen samtidigt.
För hög temperatur på värmepistolen för länge och främst är det då kretskortet och foliebanor som lider, i synnerhet på dessa äldre kretskort.
För låg temperatur är inte heller bra då man hinner hetta upp mycket mer än IC-kretsen på kretskortet utan att tennet smälter.
Lagom temperatur och effekt på värmepistolen och tennet smälter på 1-2 minuter. Kretsen blir då helt lös men benen fjädrar ut något och skrapar mot kanten i hålen så kretsen måste hjälpas ut genom att man drar jämnt med lyftverktyget.

Somliga förtennar med blyat tenn redan vid bort-lödningen, kanske för att få dit fluss för renare och bättre kapillär-effekt på det gamla tennet.
Förlöder själv ibland när kretsen original är lödd med blyfritt tenn för att sänka lödtemperaturen vid bortlödningen, i synnerhet när det finns stora kopparytor på kretskortet som tar värmen för ett enskilt ben på IC-kretsen, som då smälter senare vid bortlödningen.

För extra försiktighet kan man bygga en värmesköld med aluminiumfolie som skydd för övriga kretsar och mer lättsmälta material som evt. finns i närheten. Ta en grillfolie och vik över kretskortet så det sitter still och skär upp ett fyrkantigt hål för IC-kretsen.
Det går bra att alternativt värmeskydda enbart med en remsa kapton-tejp runt kretsen.
Denna avlödning ser så enkel ut att det nog inte behövs några värmeskydd men det beror lite på hur häftiga verktyg man har att värma med.

Det kan vara lite pilligt att efteråt rengöra snyggt på IC-ben och i pcb-hålen men flussmedel och lödfläta samt lite färskt tenn brukar göra det lättare att få bort gammalt förmultnat tenn.

Jag hade nog inte brytt mej om ic-hållare. Hade lött bort kretsen och rätat benet på pinne 15 försiktigt så det ligger horisontellt ovanpå kretskortet.. Hade inte böjt det uppåt. Benen kan vara lite känsliga så att de kan går av i original bockning om man stressa dom i den leden. Stumpen som då blir kvar bör iofs räcka att löda en tråd på men dumt att chansa om kretsen är svår att ersätta.
När kretsen är ditlödd, löd en tunn från den utsträckta pinnen till pinne 8. Välj en lättlödd tråd för säker förbindelse utan att behöva elda för mycket med lödpenna.
Tunna trådar har jag god sortering av men alternativt tunn lackad koppartråd kan man hitta på kasserad trafo eller en enskild tunn tråd från vanlig nätkabel. som brukar ha lättlödd koppartråd. Dra korta trådar så behövs inget stöd och ingen risk att tråden når dit den inte ska. Behövs kabelfixering pga vibrationer eller för extra säkerhet så stryker jag tråden utefter kretskortet med snabblim i änden på en tändsticka.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

MadModder skrev:Ja det står ju vik upp det kvarvarande benet. Lite svårt att vika upp 16 när bara 15 ska klippas. :)
Min livs historia lite det här, men verkar va vanligt för mig att feltolka instruktioner på detta vis.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

E Kafeman skrev:Pinne 15 är troligen en insignal och pinne 8 är jord.
Man vill antagligen förhindra insignalen in på pinne 15 genom at bryta den förbindelsen men man kan inte låta ingången sväva utan lägger den till jord.

SMC-serien känner jag inte till men Motorola benämnde t.ex. sin vanligaste CMOS logik-serie för MC14xxx så bokstaven S(MC) har kanske tillkommit för att markera någon kretsegenskap i denna serie eller att det är tillverkat för en speciell kund.
Kretsen på bilden sitter t.ex. jämte en MC14027BCP vilket är en vanlig cmos 4027, en dubbelvippa som Motorola också valt att dekorera med extra siffror och bokstäver.

Kretsen är lätt att löda bort om man vill det. Hetluft och något att lyfta kretsen med är verktygen som behövs. Lyftverktyg/pincett kan göras av rostfria fjädern i gummibladet till en äldre vindrutetorkare för bil.
Värm och vik till pincet-ändarna så att man sedan stabilt kan greppa under kretsens kortändar någon mm, gärna med fjädrande självhåll.
Det går även utan pincett men det underlättar att kunna hålla och känna när tennet börjar smälta och då dra ut kretsen utan att bränna fingrarna.
Håll pincetten med ena handen och värm på andra sidan kretskortet med stor varmluftspistol och när tennet smälter lyfter man bort kretsen genom att dra måttligt brutalt så inte foliebanor följer med.
Det är inte alls svårt men prova först på kasserat kretskort att plocka av några IC-kretsar. Det syns när tennet smälter, ca 300C. Värm jämnt så lossnar alla benen samtidigt.
För hög temperatur på värmepistolen för länge och främst är det då kretskortet och foliebanor som lider, i synnerhet på dessa äldre kretskort.
För låg temperatur är inte heller bra då man hinner hetta upp mycket mer än IC-kretsen på kretskortet utan att tennet smälter.
Lagom temperatur och effekt på värmepistolen och tennet smälter på 1-2 minuter. Kretsen blir då helt lös men benen fjädrar ut något och skrapar mot kanten i hålen så kretsen måste hjälpas ut genom att man drar jämnt med lyftverktyget.

Somliga förtennar med blyat tenn redan vid bort-lödningen, kanske för att få dit fluss för renare och bättre kapillär-effekt på det gamla tennet.
Förlöder själv ibland när kretsen original är lödd med blyfritt tenn för att sänka lödtemperaturen vid bortlödningen, i synnerhet när det finns stora kopparytor på kretskortet som tar värmen för ett enskilt ben på IC-kretsen, som då smälter senare vid bortlödningen.

För extra försiktighet kan man bygga en värmesköld med aluminiumfolie som skydd för övriga kretsar och mer lättsmälta material som evt. finns i närheten. Ta en grillfolie och vik över kretskortet så det sitter still och skär upp ett fyrkantigt hål för IC-kretsen.
Det går bra att alternativt värmeskydda enbart med en remsa kapton-tejp runt kretsen.
Denna avlödning ser så enkel ut att det nog inte behövs några värmeskydd men det beror lite på hur häftiga verktyg man har att värma med.

Det kan vara lite pilligt att efteråt rengöra snyggt på IC-ben och i pcb-hålen men flussmedel och lödfläta samt lite färskt tenn brukar göra det lättare att få bort gammalt förmultnat tenn.

Jag hade nog inte brytt mej om ic-hållare. Hade lött bort kretsen och rätat benet på pinne 15 försiktigt så det ligger horisontellt ovanpå kretskortet.. Hade inte böjt det uppåt. Benen kan vara lite känsliga så att de kan går av i original bockning om man stressa dom i den leden. Stumpen som då blir kvar bör iofs räcka att löda en tråd på men dumt att chansa om kretsen är svår att ersätta.
När kretsen är ditlödd, löd en tunn från den utsträckta pinnen till pinne 8. Välj en lättlödd tråd för säker förbindelse utan att behöva elda för mycket med lödpenna.
Tunna trådar har jag god sortering av men alternativt tunn lackad koppartråd kan man hitta på kasserad trafo eller en enskild tunn tråd från vanlig nätkabel. som brukar ha lättlödd koppartråd. Dra korta trådar så behövs inget stöd och ingen risk att tråden når dit den inte ska. Behövs kabelfixering pga vibrationer eller för extra säkerhet så stryker jag tråden utefter kretskortet med snabblim i änden på en tändsticka.
Jag har ingen varmluftspistol längre, men den jag hade var stor och klumpig så den hade inte passat alls till denna applikation. JAg tycker om jag ska riskera avlöda hela grejen så vill jag inte dubblera risken med att löda dit den igen efteråt.

Tog en bild på undersidan, kan se 15 är byglad till 1. Kunde ju skrapa av banan istället. Kanske det vore OK att löda snabbt en bygel sen mellan 15 och 8 från undersidan. Kunde ju kyla chippet ovanifrån, kunde fräsa till en bit alu och lägga fast på chippet som värmeskydd. Eller fläkta på andra sidan lite
Bild
Skriv svar