Avlöda chip utan att ha sönder det

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av E Kafeman »

>Jag har ingen varmluftspistol längre, men den jag hade var stor och klumpig
Det är just en sådan du behöver, 1000W eller mer är ok för att kunna göra ett bra jobb utan att hetta upp hela kretskortet.

Inte för att jag tror det men det kan finnas banor till pinne 15 dolda även på översidan men annars skulle det nog duga att skrapa av banan och bygla på undersidan.
Om det funnits en dold bana på ovansidan så hade den gått till en pinne på samma sida på kretsen, då man lite originellt kör spänningsmatningen som en lång buss på ovansidan så det kan inte ske några tvär-förbindelser där till andra sidan av kretsen.
Det var pga denna spänningsbussen man var tvungen att gå på undersidan av kretskortet för att nå till pinne 1.

Att skada kretsen är inte så jätte lätt. Den är skyddad på flera sätt och har troligen diod-skydd på alla ingångar men det är ändå dumt att mixtra med kortet i nylonskjorta samtidigt som man klappar katten så att det sprakar.
Har du en lödpenna med rimlig temperatur på spetsen (~300C) och spetsen är skydds-jordad så kan du värma bra länge utan att skada kretsen varken med värme eller ESD.
Du måste i vart fall löda så länge att en lödning hinner bli tillräckligt varm och flyter ut väl för god och långvarig kontakt. Murning med lödklumpar som med tiden trillar av kommer annars bli skoj när kretsen börjar leva sitt egna slumpmässiga liv vid körning.
Använd bra tenn och flussmedel så kan det inte gå fel. Prova på något gammalt kretskort om du är osäker.

I värsta fall så finns det kvar ytterligare dold ledare vid pinne 15, och för att då inte riskera skada något kan man istället ersätta byglen med ett motstånd på 1 kOhm.

Lödjobbet, om du saknar verktygen och träningen så gör som föreslaget, låt någon van utföra jobbet. Det kostar 15 minuter att utföra om man har verktygen framme.
DennisCA
Inlägg: 2291
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

Jag har nog lött förut. På detta kort bytte jag en utbränd diodbrygga, och cirka 10 st kondensatorer som gett upp, då använde jag såndär fläta för att avlöda så med den erfarenheten tycker jag det inte kommer fungera tillräckligt bra. har en Hakko FX-888D lödstation. Har blyat lödtenn. Har också lödvatten men aldrig använt det.

Att låta andra människor göra saker åt mig som jag tycker jag bör kunna lära mig är något jag har enorma problem med, det ska nog vara på liv och död.
Senast redigerad av DennisCA 25 juni 2020, 07:22:31, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av Palle500 »

Fixa en bra avbitare och ett annat skrotat kretskort sen övar du på att klippa av IC-ben på detta skrotkort. Träna även på att böja upp det avklippta benet.
Du måste inte klippa precis vid kretskortet utan på mitten duger bra och du måste inte vika ut benet, det fungerar även bra att löda fast en klen tråd direkt på överkant av benet. Bra lödpenna och bra lödtenn med fluss, skrapa förts ev bort ev oxid från båda benen (ben 15 och ben 8) så att det blir blankt.
Virtråd är bäst som bygeltråd men tex en kopparkardel från en vanlig lampsladd fungerar bra. Provlöd den först och kontrollera att tennet flyter ut. Sätt fast tråden med en liten limklick från limpistolen.
DennisCA
Inlägg: 2291
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

Jag har några gamla kretskort ur 90 tals datorer här i jobbet som ser ut att vara kandidater.
E Kafeman skrev:Det är just en sådan du behöver, 1000W eller mer är ok för att kunna göra ett bra jobb utan att hetta upp hela kretskortet.
Jag tror inte den hade klarat detta annars med den saken, inte en chans jag hade kunnat koncentrera värme dit det skulle, hela kortet skulle blivit varmt. Låter mera riskabelt detta än att avlöda med lödstation och tennsugare tycker jag. Om man gör ett ben i taget och kyler ner mellan varje ben så borde det väl va säkert, tycker jag? Långsamt men kanske OK för en hobbyist.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av Palle500 »

Om du envist måste ta bort IC-kretsen så är det bästa sättet (för amatörer) att klippa av samtliga ben och sen löda loss varje enskilt ben med tennsug och dra ut med en liten spetstång. Problemet i ditt fall är att IC-kretsen inte är trasig, och klipper du alla benen så måste du få tag på en ny IC-krets, vilket nog kan vara mycket svårt.
DennisCA
Inlägg: 2291
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

Finns på ebay, inte svåra att hitta, bara dyra, 27 euro. Om den ska lödas bort helt så tycker jag det därför är bättre jag provar löda bort den istället för att klippa benen, så finns det en chans iallafall den kan återanvändas, istället för ingen chans alls.

Jag lutar mot att skrapa bort ledningen på undersidan mellan 15-1 och bygla 15-8, även på undersidan med lödpenna. Om jag bara gör dessa två och tränar lite först på något gammalt, kanske det går vägen.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av Palle500 »

Jag kanske är lika envis som dig :-)
Men att klippa benet är en enkel operation och var vanligt förr just av samma anledning som din modifiering. Har gjort det själv flera gånger när jag jobbade som maskinreperatör och jag är amatör i dessa sammanhang.
Sannolikt så finns det en kretskortsbana även på översidan, annars borde inte rekommendationen varit att klippa benet. Då skulle dom nog föreslagit att kapa kretskortsbanan på undersidan.
Jag själv använde en vanlig elektronikavbitare, inga problem.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av mrfrenzy »

Anledningen till att man klipper benen är för att inte riskera förstöra kretskortet med mycket värme, det är inte ovanligt att några ledningsbanor eller lödöar lossnar.
Ett nytt kretskort kostar antagligen mer än 27 euro därför är det bättre att skrota chipet och sedan rensa ett hål i taget.

Det enklaste och bästa är helt klart att göra som supporten rekommenderar. Klipp ben 15, vik ut det en millimeter och löd på en tråd till ben 8. Detta är ju också helt återställningsbart i framtiden.
DennisCA
Inlägg: 2291
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

Jag handlar en avbitare, passar på och skaffa tennsugare också för det är säkert något jag kommer ha nytta av. Detta är den minsta tången jag hittar hos det lokala företaget
https://www.starelec.fi/product_info.ph ... s_id=31147

Har inte haft problem med att kortet skulle avlaminerat tidigare, det verkar gjort att tåla bombnedslag. Det ser ganska hemskt ut där diodbryggan exploderat men funkar ändå.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av papabear »

DennisCA skrev:Finns på ebay, inte svåra att hitta, bara dyra, 27 euro. Om den ska lödas bort helt så tycker jag det därför är bättre jag provar löda bort den istället för att klippa benen, så finns det en chans iallafall den kan återanvändas, istället för ingen chans alls.

Jag lutar mot att skrapa bort ledningen på undersidan mellan 15-1 och bygla 15-8, även på undersidan med lödpenna. Om jag bara gör dessa två och tränar lite först på något gammalt, kanske det går vägen.
Men det finns väl inget från 15 till 1 på undersidan? 15 verkar ju inte vara kopplad alls på undersidan. Dessutom finns det ju två SMC10007P i bild (ingen av dem har bana till 15 på undersidan, dock 16 till 2), är det sagt vilken som ska justeras, eller båda?
DennisCA
Inlägg: 2291
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

Detta är ju 15 och 1 för kretsen ifråga, ser kopplade ut i mina ögon. Sen finns det flera av samma typ, men det är för andra skalor. Det är specifikt denna som det gäller för X-skalan enligt supporten.

Bild
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av E Kafeman »

Det är inte sannolikt att det finns någon förbindelse till pinne 15 på ovansidan på grund av designen av spänningsbussen, vilket förstärks av just att man lade förbindelsen på undersidan till pinne 1 men inte till något annat.
Med lite tur går det dessutom att se med blotta ögat mellan benen på ovansidan om det finns någon mer anslutning.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av papabear »

Men visst är väl pinouten så här, när vi ser det från undersidan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av prototypen »

Ta båten och kom över, jag ”övade” lite på ett kort.
Klippa, bocka ut och löd på en tråd är snabbt och ganska riskfritt.
På kretsen bredvid har jag bara klippt och vikit ut

Protte
71D20654-6989-49B1-AF2C-BCC569DA2D8B.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2291
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Avlöda chip utan att ha sönder det

Inlägg av DennisCA »

Såhär har jag lärt mig att numeringen fungerar
Bild

Enligt samma logik då så blir det såhär:
Bild

Då blir ju undersidan
Bild
Skriv svar