Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jon_kanon
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av jon_kanon »

Hej!

Efter byte till ny tvättmaskin började jordfelsbrytaren gå titt som tätt. Läckaget till jord är stort, se Maskinen är en Elektrolux PerfectCare 600 / EW6F5247G1.

Jag hittar inte CoC för maskinen (finns inte i handboken och inte på hemsidan) för att kolla standarder och undrar om någon har koll på vad som är standardmässigt maximalt tillåtet jordläckage?

Den enda uppgift jag hittar är 210µA på wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_safety_testing Oklart om det gäller i EU
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av prototypen »

Du kunde ju visa hur mycket ström som går i skyddsjorden också.

Endera är det fel på jordfelsbrytare eller tångamperemetern, går det över 30 mA så ska det lösa omedelbart.

Protte
jon_kanon
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av jon_kanon »

Ska titta på jorden också. Kan ju även gå jordström i vattnet. Återkommer
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av babbage »

Läckströmmen till PE ska understiga 3,5mA. (se t.ex blogginlägg om IEC 60335-1) Om ditt instrument mäter rätt och så mycket som 30mA så är det läge att reklamera tvättmaskinen.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av prototypen »

Är maskinen stickproppsansluten så vänd proppen.
Ändras strömmen så är det någon obalans i maskinen.

Protte
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av Mindmapper »

prototypen skrev:Du kunde ju visa hur mycket ström som går i skyddsjorden också.

Endera är det fel på jordfelsbrytare eller tångamperemetern, går det över 30 mA så ska det lösa omedelbart.

Protte
Jordfelsbrytaren ska lösa redan innan 30 mA. Har för mig att det är ej före halva utlösningsmärkströmmen och upp till märkströmmen (i detta fall 30mA) den ska börja lösa. Naturligtvis ska den lösa vid större strömmar också.
Panor82
Inlägg: 24
Blev medlem: 30 mars 2018, 12:11:44

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av Panor82 »

För att undvika "tjuvlösning" så rekommenderas att inte ha läckströmmar som överstiger 1/3 av märkutlösninsströmmen, dvs 10mA. Enligt produktstandard kan den lösa ut redan vid 50% av märkutlösninsströmmen.
Maximalt tillåten beröringsström/läckström för nya Vitvaror med motorer är 3,5mA.
jon_kanon
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av jon_kanon »

Tack för all input!

Jag ska försöka få ihop en referensström att mäta på för att verifiera instrumentet. Blir väl efter midsommar.

Tittade på mät-setupen i standarden och det är lite filter & dämpning inkluderat i mät-kretsen (iaf för avsnitt 13 på UL 60335-1 2002, som går att hitta på nätet). Någon som har praktisk erfarenhet av korrelationen mellan verkligheten/strömmen i PE och mätsetupen?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2634
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av hawkan »

Jag förstår att det är ett intressant fenomen och att man vill dyka in i det.
Men är det inte "bara" att reklamera varan om den är ny?
jon_kanon
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av jon_kanon »

Min fru har tagit en duskussion redan, men de ville ha mer att gå på än "jordfelsbrytaren går ibland", därav denna något mer omfattande undersökning av saken innan vi går på dem igen
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2634
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av hawkan »

Kanske de misstänker att det är fel på din installation? Man kanske kan sätta en separat jordfelsbrytare på den nya maskinen. Om den löser ut så måste det vara maskinen som gör det. Men bara en idé.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av babbage »

Om du anser dig ha kunskap att göra det på ett säkert sätt kan du enkelt kolla din strömtång någorlunda genom att koppla in ett lämpligt motstånd eller en y-kondensator (om du har någon. motstånd har säkert högre noggrannhet) direkt till nätspänningen. (t.ex 22nF ger ca 1,6mA). Men från det jag läst i tråden tror jag inte att det är det som är problemet.

Enkel felsökning utan att behöva gräva djupt i maskinen vilket kan riskera garantin är t.ex.

Mäter du samma läckström oavsett om:
1) Maskinen är "avstängd"
2) På, men ej startat något program
3) När motorn snurrar trumman eller den står stilla
4) När den värmer vatten (går att kolla genom att titta på strömförbrukningen)
5) Påverkas läckströmmen av om man "försiktigt skakar" maskinen. Klämda/skadade kablage
6) Finns det vattenläckage som leder till jordfel (om maskinen får stå och torka ordentligt, blir läckströmmen initialt lägre)

Normalt har man ju någon mA läckström genom nätfiltret som kan ligga innanför eller utanför strömbrytaren (om det ens finns en fysisk strömbrytare). (punkt 1) o 2))

Om läckströmmen kommer när man värmer vattnet så ska den definitivt reklameras direkt. Jordfel i värmelement som är i kontakt med vattnet tenderar att förvärras över tid och användning. ( punkt 4)) Det finns ingen återvändo.

Om man mäter enligt punkterna ovan så har man definitivt på fötterna att påstå att något är fel.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av Mindmapper »

jon_kanon skrev:Min fru har tagit en duskussion redan, men de ville ha mer att gå på än "jordfelsbrytaren går ibland", därav denna något mer omfattande undersökning av saken innan vi går på dem igen
Vad jag skulle vilja veta om jag skulle felsöka detta är hur mycket läckströmmar du har vid jordfelsbrytaren innan du kopplar in tvättmaskinen. Det måste mätas inne i elcentralen alldeles vid jordfelsbrytaren. En elektriker vet hur han mäter det.

Har jordfelsbrytaren ingen marginal till att jordfelsbrytaren löser ut så skulle en liten felström (t.ex. 1mA) i tvättmaskinen vara nog för att få jordfelsbrytaren att tippa över. För att jordfelsbrytaren ska han en bra marginal innan den löser ut ska läckströmmarna ligga en bra bit under 15mA. Ligger du på gränsen får man dela upp felet över flera jfb.

Om jfb är inkopplad i filmen där du mäter med tångampermetern så borde den löst för länge sedan. Vad jag kan se är strömmen långa tider över 30mA. Detta tyder på en felaktig jfb om den inte löser.
jon_kanon
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av jon_kanon »

Hej igen!

Har tittat på strömmen i PE, vattenanslutning och L+N. Inget läckage i vattenanslutningen, utan i allt väsentligt samma ström i PE som L+N.

Instrumentet är verifierat mot en Fluke 177 och är det fel på någon av dem är de nog små, se bild. Har testat med 50 Hz - 1 kHz och mellan 1 ma - 20 mA från funktionsgenerator
current_clamp_ref_measurement.jpg
babbage skrev:Om du anser dig ha kunskap att göra det på ett säkert sätt kan du enkelt kolla din strömtång någorlunda genom att koppla in ett lämpligt motstånd eller en y-kondensator (om du har någon. motstånd har säkert högre noggrannhet) direkt till nätspänningen. (t.ex 22nF ger ca 1,6mA). Men från det jag läst i tråden tror jag inte att det är det som är problemet.

Enkel felsökning utan att behöva gräva djupt i maskinen vilket kan riskera garantin är t.ex.

Mäter du samma läckström oavsett om:
1) Maskinen är "avstängd" JS Nix, tyst när den är "av"
2) På, men ej startat något program JS fast ca 1,7mA
3) När motorn snurrar trumman eller den står stilla JS varierar med programmet. Uppspinning av motorn verkar vara värst
4) När den värmer vatten (går att kolla genom att titta på strömförbrukningen) JS ej undersökt
5) Påverkas läckströmmen av om man "försiktigt skakar" maskinen. Klämda/skadade kablage JS ej undersökt
6) Finns det vattenläckage som leder till jordfel (om maskinen får stå och torka ordentligt, blir läckströmmen initialt lägre). JS verkar inte vara så

Normalt har man ju någon mA läckström genom nätfiltret som kan ligga innanför eller utanför strömbrytaren (om det ens finns en fysisk strömbrytare). (punkt 1) o 2))

Om läckströmmen kommer när man värmer vattnet så ska den definitivt reklameras direkt. Jordfel i värmelement som är i kontakt med vattnet tenderar att förvärras över tid och användning. ( punkt 4)) Det finns ingen återvändo.

Om man mäter enligt punkterna ovan så har man definitivt på fötterna att påstå att något är fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Stort jordläckage på ny tvättmaskin - vad gäller?

Inlägg av Elman »

Jordfel isolations fel kollas med megger. Lägg nolla/neutral och fas L l N i samma klämma megga med 500v mot jord PE

man kollar INTE normalt inte isolationsfel mellan neutral och fas efter som det skulle innebära överspänning på komponenterna med 500v DC istället för normala 230v

Sprickor i värme elementen gör ofta att dom löser efter en stund .då värmeelementet blir varmt
Men det visar sig ofta att det kanske krävs en spänning på en hundra volt innan det slår över och trippar JFB
Det går inte möta med universalinstrumemt med 3v i testspänning .
Skriv svar