Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Kan jag med en PWM-styrning kopplad till ett SSD-rela effektreglera en elpatron?
Tänkte dessa delar.
Tänker PWM ska anslutas till reläet och sedan ansluta fasen genom reläet till belastningen.
Låter det rimligt?

https://pchbutik.se/oevrigt/251-pwm-sty ... 0-100.html

https://www.electrokit.com/produkt/halv ... 0oQAvD_BwE
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av TomasL »

Nja den styrningen är inte så lämplig. Skall d styra en elpatron så skall du ha pwm-tider på 10s eller mer. Dvs PWM-frekvensen skall ligga på 0,1 Hz eller lägre.
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av steffo100 »

Hej och tack.
Det låter rimligt det du säger.. finns det någon som har tips på var jag kan hitta en sådan PWM?
Jag behöver kunna justera effekten på värmeelement med en ratt och har mycket begränsad budget..
Tips?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av lond »

Med SSR:en och arduino borde det gå att lösa ganska enkelt att göra en PWM-styrning med 0,1Hz eller lägre.

/// Marcus
H.O
Inlägg: 5705
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av H.O »

En 555 timer?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av svanted »

bara för att fråga, varför styra effekten och inte temperaturen på det som den värmer?
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av steffo100 »

Hej.
Det är tänkt att vara till ett lite ölbryggeri för hemmabruk.
Vörten efter mäskningen ska koka "lagom rullande" i öppen gryta har det sagts mig och för att åstadkomma detta kan det vara bra att kunna reglera energin,det är tanken. Man har olika mycket vört i olika brygg, ibland är det vinter och ibland är det sommar och man kokar ute..
Till vattenvärmaren som värmer vatten till malt-bädden regleras det på temperatur.

Jag tänker att det ska vara något som man enkelt reglerar med en potentiometer, kan man kanske bygga något med en 555 timer vore det högst intressant.. men skulle nog behöva ett schema och lite komponentbeskrivningar..

Men en lite fråga, SSD-relä är ju mycket snabba - var i ligger problemet med att reglera dessa i Khz-området?
(Ber om ursäkt för en antagligen ganska korkad fråga..)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av Icecap »

OM reläet är av typen utan triac kommer du då att skapa en sändare med ett rimligt antal Watt som skickar ut störningarna på el-nätet.
Du kommer att bli ganska opopulär och rimligt säkert få besök av personer med mätutrustning.

Är det typen med triac inbyggd kommer det bara att vara på mellan 99% och 100%.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av TomasL »

SSRerna är nollgenomgångsstyrda, dvs de kan maximalt "tända" 100 ggr/sekund, dvs när 0-genomgången passeras vid varje halvvåg.
Du vill ha lite upplösning på det hela, och eftersom det är tröga system, så får du bättre reglerförmåga ju långsammare PWM-frekvensen är (inom rimligare gränser) 2-10 min period-tid är inget ovanligt i denna applikation.
Eftersom du inte kan slå på ssren oftare än 100ggr/sekund, är det meningslöst att köra snabbare.

Om du räknar lite på det, så kommer du snabbt fram till att period-tider på flera minuter blir lagom.

Räkna fram hur lång tid det tar för att öka temperaturen med 1 grad och 100% drift på värmaren, då får du en bra uppfattning om hur långa tider du behöver.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av Icecap »

Och ska man inte hamna på att bara belasta ena halvvågen kan man inte slå på oftare än 50gg/sek.


Så de cykeltider som uppges är definitivt de rätta. Den optimala cykeltid beror såklart på mäskmängden och effekten i värmeslingan - men man ska ta med fördröjningen i temperaturavkänningen om detta kommer att användas.

Att bara värma med en viss ställbar effekt är knappast optimalt kan jag tänka mig - men det kan såklart vara en steam-punk bryggare...
steffo100
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Jag tänkte inte ha någon temperaturgivare för vörten kommer koka hela tiden och då har den samma temperatur.
Det handlar som jag fattar det om hur 'vilt' den kokar.
Med för hög effekt kokar det stötigt och det karamelliserar mer på elementen - att skicka på lagom effekt håller koket fint rullande :)
Jag vill kunna trycka på ett visst antal watt och se hur det artar sig, sedan öka - minska efter behov.

Svårt med tiderna men kan man tänka sig att en pulsfrekvens på ett par Hertz borde kunna ge en stabil temp - och SSD hänger om jag fattar er rätt med bra i den farten.
Kollade lite på 555 och hittade denna..
https://circuitdigest.com/calculators/5 ... calculator
får dock inte riktigt till värdena :(
gs455
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 oktober 2008, 20:09:51
Ort: Härnösand

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av gs455 »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av TomasL »

Det är inte så svårt att räkna ut tiden, du vet vilken effekt du har och du vet vilken volym du skall värma, om du utgår ifrån 4kj/kgK i värmekapacitet för soppan så kan du räkna ut hur lång tid det tar att värma soppan 1K
H.O
Inlägg: 5705
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av H.O »

Kollade lite på 555 och hittade denna..
https://circuitdigest.com/calculators/5 ... calculator
får dock inte riktigt till värdena
Det där är inte den bästa förlagan för PWM med 555. Titta på den här i stället:
https://howtomechatronics.com/how-it-wo ... -timer-ic/
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Styra en enfas elpatron med PWM & SSD-rela

Inlägg av alexanderson »

H.O skrev:En 555 timer?
Varför inte använda någon av de "klassiska" PWM kretsarna som 3524 eller 2843.
Skriv svar