Amerikanska volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Amerikanska volt

Inlägg av wiklis »

Tänkte på det här med SI enheter och US standard
tum resp mm
Hur gör dom med volt?
Om man ska ange nåt litet värde tex 1mV.....
Blir det 16-delar av volt då eller?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Amerikanska volt

Inlägg av mankan »

Inte vad jag har märkt i alla fall. Däremot verkar många amerikaner vara prefixdyslexiska och skriva MHz med litet m.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Amerikanska volt

Inlägg av Henry »

Har jag också sett, även mhz och när någon påpekat om det är milliHz han menar då det handlade om nån hemmasnickrad tidsbas med lååånga intervaller och upp i MHz området så blev personen sur för det var ju klart det var MHz. Nej det var det ju för fasen inte som många sade så skriv rätt liksom i fortsättningen, vilket han efter det började göra och ja det var en jänkare. :roll:

Spänning och ström kommer sedan från en internationell metrisk IS standard så det använder dom precis som vanligt och med tiopotens steg, som tur är.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Amerikanska volt

Inlägg av JimmyAndersson »

Det sista stycket, med tiopotens är en intressant iakttagelse:
När det gäller t.ex spänning så går det bra. Men när samma tiopotens används för längd.. ja då är det sååå krångligt med tiopotens helt plötsligt. :)

Men det hela är ju en fransmans fel egentligen.

Fast inom områden där det krävs detaljerade mått så används faktiskt metersystemet -även i Amerika alltså.
(I andra branscher där de ska beskriva sin utmärka precision så är det lite roligt att höra ”blabla-delar av blablabla” och så inser man att det rör sig om typ 3 millimeter. Ja det var ju ett bra skjutmått....)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Amerikanska volt

Inlägg av Glenn »

Jag tänkte på det när man kollade live på nasas sändning för nån vecka sen, ALLA mått var metriska, hastighet, sträcka osv.. Trots att målgruppen nog främst var amerikansk :)
jihe
Inlägg: 2409
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Amerikanska volt

Inlägg av jihe »

Hur kritisk man än kan vara mot deras motstånd mot SI-enheter så använder de ju faktiskt tiopotenser för längdmått också. 0,25 tum = 250 tusingar osv. Bråktal används ju bara för större mått och när man är på ett nominellt mått. Det finns knappast många som uttrycker något kring 3 mm som bråk om det inte råkar vara 3,175 mm, då det ju passar med 1/8.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Amerikanska volt

Inlägg av svanted »

på tal om tum, inte ens ett skjutmått går att använda i tumläget, den visar ju tum i tiondelar/hundradelar...
inte lite bök att översätta till 3/8" 9/16" eller vad f-n det nu är.

minns ett bilbyggarprogram i tv, de skulle renovera en europeisk bil? vadetnuvar? för att köra rally...
de fick stora problem,
-The whole car is METRIC????
-Damn METRIC!
de hade inte ett verktyg och inte heller en skruv eller mutter som passade... :rofl

men visst är det konstigt att de inte har 1/16Volt eller 19/32Volts eller t.o.m. 24 8/16Amperes
:D
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Amerikanska volt

Inlägg av LeCanard »

Har stött på säkringar som varit märkta i fraktioner av Ampère.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Amerikanska volt

Inlägg av ojz0r »

Glenn skrev:Jag tänkte på det när man kollade live på nasas sändning för nån vecka sen, ALLA mått var metriska, hastighet, sträcka osv.. Trots att målgruppen nog främst var amerikansk :)
Ja NASA har väl lärt sig den hårda vägen: https://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter

Edit: Tillägg:

Men för att relatera tillbaka lite till el igen så kanske vi kan ta upp deras skumma system för kablar genom att mäta i AWG.
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Re: Amerikanska volt

Inlägg av AlgoJerViA »

En volt är en fotpundkraft per amperesekund, som man tydligt kan ses står de imperiska enheterna över de i SI-systemet. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Amerikanska volt

Inlägg av Henry »

Hela NASA använder metriskt i allt för att det skall vara enhetligt, problem uppstår när vissa lyckas missa det eller har ingen koll eller att inte mjukvaran kontrolleras och testat ordentligt innan den införs viket är gjort för att hitta just fel som det där.

Även flyget använder metriskt, inga jäkla pounds vid bränslet utan liter vilket nästan fick ett passagerarflyg att störta en gång då det tankats i pound. När de landade visade bränslemätaren att det inte var något flygbränsle kvar så det var på ångorna.

I andra branscher där de ska beskriva sin utmärka precision..

Precis, när man ser när mätaren rör sig mellan tex två streck på en 0.01 inch mätklocka och det är liksom ytterst bra precision då jag tänker att det där är 0.0254 mm vilket inte är så värst extremt. Ta och använd en metrisk 0.01 mm mätklocka i stället och mellan två streck så kan du komma med precision.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Amerikanska volt

Inlägg av säter »

svanted skrev:inte ens ett skjutmått går att använda i tumläget, den visar ju tum i tiondelar/hundradelar...
inte lite bök att översätta till 3/8" 9/16" eller vad f-n det nu är.
Menar du digitalskjutmått?
De vanliga visar väl rätt?
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Amerikanska volt

Inlägg av Jonyverse »

Nej flygbranschen har en salig röra av enheter. I sverige används höjd i fot, och sträcka i nautiska mil, om man inte är militärflyg som anger i meter och kilometer, Molnhöjd mäts i fot men sikt i kilometer.

Internationellt är det ännu rörigare. Det flygplan som höll på att störta gjorde det för att man blandat ihop de TVÅ OLIKA Gallon (US Gallon och Imperial Gallon) som förekommer av de fyra olika volymmått man kan beställa soppa efter i olika länder. Vid själva färdplaneringen används drivmedlets vikt som mått (ni fattar).

Jag har för mig att ryssland är ganska konsekvent att använda SI-enheter inom den nationella flygbranchen.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Amerikanska volt

Inlägg av LeCanard »

Oljestickan är ofta graderad i Quarters, dvs 1/4 av US Gallons. Det har de stora amerikanska flygmotortillverkarna hittat på. T.ex. Lycoming och Continental.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Amerikanska volt

Inlägg av Mizzarrogh »

Inte ens Jänkarna själva verkar veta exakt definition av en gallon när jag frågar... ha ha. Men skall vara i spannet mellan ca 4,5 liter ned till ca 0,5 liter, ingen vet dock skillnaden mellan en pint och det sistnämnda... :) 9 pint blir ju dock ca 4,5 liter, och det är vad jag hört det man använder mest i sammanhanget på bensinmackar och liknande.

Ok för dessa mått, men Fahrenheit grader vet jag till och med många Jänkare irriterar sig på, de som aggressivt försvarar detta har i 100% av fallen jag stött på varit rena ärkeidioter, de som kommit med en seriös förklaring säger att det är för att det är lättare att se för gemene man (det är åtminstone den förklaring jag fått), dock brukar jag personligen undvika att ta upp den typen av frågor i öppna diskussioner...
Skriv svar