Försöker lista ut vilken transistor som saknas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Försöker lista ut vilken transistor som saknas

Inlägg av bos »

Detta är schemat över vad jag tror är en industriell spänningsövervakare (från 1993). 24V kommer från batteri och denna kan vara upp till 29V vid laddning. När inspänningen är under 20V i mer än 5 sekunder så blir datorn / centralenheten arg och skickar ett larm.

Jag fick med mig kretskortet hem och såg stora brännmärken i noden där R1/D6/C4 möts. Matar jag med 24V från labbkragg blir motståndet väldigt varmt, men inte så varmt att det ryker. Total strömförbrukning är 40mA.

I närheten av motståndet/zenern finns tre tomma punkter. Den ena går till opampens utgång via R2, den andra till noden D4/D6 och den tredje till centralen. Varför punkterna är tomma vet jag inte, men centralen får i dagsläget alltså ingen som helst signal från kortet. Med tanke på värmeutvecklingen gissar jag lite friskt att det blivit så varmt så att lodet smält i de tre punkterna och att den tänkbara transistorn som suttit där helt enkelt har ramlat ut pga vibrationerna. Jag *vet* inte om det suttit en trissa där, men det är det enda jag kan komma på.

Det jag försöker göra nu är att lista ut vilken sort (NPN/PNP) samt vilket ben som går vad. Schemat har en för mig ganska konstig konstruktion så det är inte helt uppenbart vad som är vad. Primärt vill jag tro att basen går till opampen, men kollektor/emitter är oklart för noden D4/D6 är ett mysterium för mig. Den noden ligger på stabila 5V vid uppstart, och R1/D6/C4 ligger på 17V (12V diff med andra ord).

RV1 ska enligt tillverkaren ställa in någon sorts triggpunkt, mer än så vill de inte berätta.

Är det någon som vill gissa lite fritt så varsågod, för jag blir inte helt klok på detta schema. Att konstant bränna bort effekt i R1 för att sänka inspänningen låter rätt meningslöst, men någon sorts motivering för den designen finns antagligen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33828
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Försöker lista ut vilken transistor som saknas

Inlägg av Glenn »

hur ser det ut på lödsidan ? ser det ut som det suttit nåt på den positionen ?

Minns att i ungdomen så hade en kompis en RC-bil där just det hände, en trissa blev så varm att den lödde loss sej själv och trillade ner.. jag lödde fast den flera gånger :)
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Försöker lista ut vilken transistor som saknas

Inlägg av bos »

Såhär såg kortet ut när jag fick det (innan jag gjorde nånting alls med det). Det nedre hålet är det som går till centralen. Det ser inte ut att ha rester från något lod, men eftersom ingen annan nod på hela kortet är anslutet till den banan är det osannolikt att det inte suttit något där tidigare.

Kortet sitter i en maskin som åker runt längs räls i taket. Ryck och vibrationer finns det därför gott om.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Försöker lista ut vilken transistor som saknas

Inlägg av Icecap »

U1 är kopplat med positivt feed-back, alltså som schmitt-trigger.
R2 sitter därför rimligt klart till en base på sagda transistor.

J2 pin3 är rimligt klart kollektorn av sagda transistor.

Kvar är emittern - som är kopplat till en positiv spänning, varför den måste vara en PNP.

Jag ser dock ett mindre problem med den koppling:
Ube kan ställas positivt (backspänning alltså, är ju PNP) och det är inte brukligt att backspänna för mycket, vid runt 6V börjar en zenereffekt i transistorn ge problem.

Denna koppling ser omedelbart ut att kunde göra detta och jag hade monterat en 1N4148 "baklängs" mellan emitter och base.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Försöker lista ut vilken transistor som saknas

Inlägg av bos »

@Icecap: Menar du såhär?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Försöker lista ut vilken transistor som saknas

Inlägg av Icecap »

Bingo.

Dock: om den transistor har överhettat måste det ha varit en seriös belastning på den så kolla var kollektorns ledare slutar, det kan vara orsaken till att den är eldad upp.
Skriv svar