Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av Marta »

Denna omkopparsektion tillhör en Heathkitradio och är sannolikt gjord av 100% ren unobtanium. Tyvärr har en föregående ägare tillfört en avsevärd mängd geggamojja, tjock som sirap.

Det sega är tvättat med IPA och ren bensin, men en svartbeläggning återstår. Dessvärre är de väl inkapslade så mekanisk rengöring låter sig inte verkställas.

Vad har Ni för rengöringstips?

Överväger också att försöka få tag på 5 st. andra 1-pol 8-pos omkopplardäck som kan förses med genomgående axel. Någon som har förslag på lämpliga sådana? Får då antagligen göra små adapterkort för radiell anslutning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av Glenn »

Inte till så mycket hjälp, men det ENDA som jag har sett funkat på sån där svart oxid utan mekanisk rengöring är ett trestegssystem vi hade på ett tidigare jobb, oklart vad det var för fabrikat, men den första sprayen var alldeles röd och otroligt obehaglig att andas in ångorna av (lite som att andas in ångor av lut), sne fick den verka och då sprayade man på nästa spray som sköljde bort den första sprayan och tog med sej oxiden. ..Sen steg tre skyddade mot fortsatt oxid.

Jag har letat efter denna produkt sen dess (detta var 1995 ?) utan att lyckas..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av Marta »

Det var tydligen något som funkade, då måste ju miljötomtarna se till att det förbjuds.

Antagligen var det färgat. Kan ha varit just lut för att rensa av allt fett. Sedan någon mldare syra. Vad säger forumets kemister?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av hcb »

I alla fall en av dem säger att han inte vet :)
Glenns beskrivning låter som lukten av ugnsrengöringsspray, men den använder man på egen risk i detta sammanhanget.
En dum fråga: ställer den svarta beläggningen till problem?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av Icecap »

Svart beläggning ser jag som oxiderat silver.

Jag rensade min halskedja vid att ta en skål med varmt vatten, lägga alu-folie i botten, ösa lite salt på (nåja, kanske 2 madskedor), lösa upp det och sedan lägga kedjan i.

Direkt började det lukta svavelförening och kedjan blev oxidfri.

Orsak: den elektriska kontakt mellan alu'en och kedjan fick saltet att reducera svavelföreningen på silvret.
Den elektriska kontakten till alu-foliet ska alltså finnas på alla delar med silver som ska rensas på detta vis.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av Marta »

Den ursprungliga sirapen var ett problem. Var mycket ung att vrida och intermittent kontakt. Där är 5 sektioner på axeln.

Från början var det brunt. Blev svart efter blötläggning i isopropanol. Efter ren bensin (hexan?) lossnar det lätt. Har funderat på om det kan vara silveroxid, ganska säker att det är försilvrat.

Mätte precis och det förefaller vara kontakt. Hur det bllir i längdn och hur det är med nötning på omkopplaren vågar jag inte gissa. Kortet är i dåligt skick. Gott om foliesläpp, speciellt på omkopplarna... Vill inte behöva lyfta dem på nytt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av hcb »

Bra poäng av Icecap. Jag tänkte också på "oxiderad" (antagligen snarare "sulfiderad") försilvring, och i så fall _tror_ jag inte det skall vara något större problem. Jfr utseendet på gamla kvalitetskoaxialkontakter.
Metoden att elektrokemiskt få bort beläggningenborde funka. En liten korrektion: saltet är endast för att få vattnet konduktivt, det är Al som gör jobbet.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av Hedning »

Spray.jpg
This is holy shit!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av Glenn »

Ja, dom där från kontakt chemie är okej, men vill inte lösa svart oxid.

Förr sålde f.ö clas ohlson dom där, men det har dom nog slutat med, dom behövde väl få in nån kinesisk grötkokare eller nåt i sortimentet..
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av Hedning »

"Svart oxid" på silver är ingen oxid, det är sulfider som Kontakt 60 löser alldeles utmärkt.
På flaskan med WL står "Medlet spolar av de oxider och sulfider som Kontakt 60 löst upp."
Har fixat många vintage-prylar med dessa medel så visst fungerar de alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av Glenn »

Nu vet jag ju inte med silver, men i bilar blir det ofta svart på koppar, och den löses inte upp.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av hcb »

Det svarta på silver är mycket riktigt silversulfid. Det svarta på koppar är kopparoxid.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av GalFisk »

Saltsyra käkar kopparoxid till frukost. Iofs. käkar det aluminium, järn och många andra material också, fast ren koppar klarar sig. Jag har bara testat det på plåt. Ättiksyra ska också funka, men det har jag inte testat alls. Att använda syra på elektronik känns lite sådär, men det kanske kan funka om du sköljer ordentligt med destvatten efteråt, och sen ångar bort detta eller jagar ut det med något som förtränger fukt.
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av Mindmapper »

Skulle en ultraljudstvätt fungera tro?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kontaktspray och dess afvlägsnande?

Inlägg av Marta »

Vid en närmare titt tror jag inte det är oxid. Det är mera brunt än svar och kan torkas/borstas bort. Troligen är det geggamojja från den förbannade sprayprodukten. Hade mekanisk rengöring varit möjlig hade det varit ganska lätt ordnat.

Ultraljudstvätt var en god ide, det skall väl ge viss mekanisk rengöring. Tyvärr är sådana maskiner inget som finns tillgängligt för mig.

Kanske kontaktytorna rensas tillräckligt bara genom att vridas runt några varv. Tycktes vara kontakt när jag mätte på den.
Skriv svar