Död TV sharp LC-40LE810, amatören kastar sig på.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Död TV sharp LC-40LE810, amatören kastar sig på.

Inlägg av cittra49 »

La vantarna på en TV som det inte är ett liv i, inga dioder lyser osv. kul projekt för mig som vill lära mig mer om elektronik tänkte jag :D

Mätte säkringarna på powerboarden, kollade av och på knappen, letade dåliga lödningar och svullna kondningar, mätte lite med multimetern på dioder och fann en som är kass (tror jag) , fick ungefär liknande värde åt båda håll. Dioden sitter på sekundärsidan. Har beställt en ESR mätare som kommer i dagarna så jag kan kolla kondningarna också. Kollade aldrig utgångarna på kortet innan jag tog ur det, hade inte hittat ett schema för det då, tyvärr står det inte va volten ska va till led drivern.

Kortet heter DPS 126CD 2950257405 , dioden som jag tror är kass heter D7717, hittade ingen parts list till kortet men en annan partslista till en sharp tv med samma nummer på dioden, borde man kunna anta att det är densamma?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Död TV sharp LC-40LE810, amatören kastar sig på.

Inlägg av Glenn »

Lödde du loss dioderna innan du mätte dom ? ..annars säger det inte så mycket.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Död TV sharp LC-40LE810, amatören kastar sig på.

Inlägg av cittra49 »

Naturligtvis inte :roll: , ska sätta i kortet ikväll och mäta utgångarna och se om volten stämmer med schemat.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Död TV sharp LC-40LE810, amatören kastar sig på.

Inlägg av adent »

Hej!

Utan att vara besserwissrig (hoppas jag). När du skriver "Volten" så gråter iaf hälften av forumets medlemmar och knyter näven lite i fickan.
Om du övergår till att skriva "spänningen" så lättar du upp deras spänningar ;)

Jag lagade en sharp-tv en gång men det var ett helt annat fel: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=89442

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Död TV sharp LC-40LE810, amatören kastar sig på.

Inlägg av sodjan »

Ska kondingen på bilden (C7733) vara så där runt om toppen?
Kanske är OK, men det underligt ut på bilden...
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Död TV sharp LC-40LE810, amatören kastar sig på.

Inlägg av cittra49 »

I väntan på ESR mätaren som inte dykt upp kopplade jag in kortet och provade att starta tvn igen för att mäta lite spänningar :wink:

Hörde ett svagt pipljud som höll i sig när spänningen va på. Mätte kontakten PD skulle va 13,2V på stift 1 och 2 och det va 0V. Enda stiftet som hade spänning va det stift 11 (som är märkt busy) som hade 5V.

Kan det va så att powerboarden väntar på nån form svar från nåt kort innan den släpper 13,2V? så felet ligger på ett annat kort?

Glömde naturligtvis och mäta PL kontakten, där ska det va 12V , får ta det ikväll om barnen sover lugnt.

Skulle vart så roligt om jag fick liv i den, mina andra elektronik reparationer har varit i princip "bytt det som uppenbart är trasigt", det har ju funkat i 80% av fallen hittils.
Känns som tröskeln är rätt hög att komma över, tar ju sån tid när man ska leta datablad, löda loss komponenter och mäta osv. Kanske därför utbildningen är 3årig på gymnasiet :lol:
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Död TV sharp LC-40LE810, amatören kastar sig på.

Inlägg av cittra49 »

Pin 11 är INTE märkt busy som jag först trodde, gick på mig glasögonen och det står ju BU5V :lol:
Skriv svar