Identifiera komponenter och tillverka eget kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Perrko
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 april 2012, 09:47:55

Identifiera komponenter och tillverka eget kretskort

Inlägg av Perrko »

Hej,

Jag får börja med att säga att jag inte kan något egentligen om att rita upp eller tillverka egna kretskort, men vill gärna lära mig.
För detta så tror jag mig ha ett förhoppningsvis lagom kort att börja med.
Kort ovansida.jpg
Detta kortet sitter i ett gasreglage för flygsim och hanterar 1st 5-vägs mini stick, 3st 4-vägs mini sticks, 2st vanliga tryckknappar och 1st slider.

Det jag skulle vilja göra på handtaget till gasreglaget är att byta ut alla 4-vägs mini sticks till 5-vägs mini sticks istället.
Detta går ju ej att lösa på det kortet som finns nu så mitt enda alternativ är i såna fall att göra ett nytt.
Den enda 5-vägs som sitter där nu kommer bytas ut mot en liten analog joystick istället. Denna kan jag koppla på annat vis på ett annat befintligt kort som sitter i lådan till allt som finns utöver gasreglaget, men kan jag få in det på det nya kortet så är det ett plus.
Resten ska vara kvar som det är.
Storleken på kortet kan inte bli större än vad det redan är, 27mmx46mm
Kort undersida.jpg
Så här ser baksidan ut.
Måste cpun som är på baksidan programmeras?
Kortet i sig får ström via ett annat kort som sitter nere i själva lådan för allt som också har en lite större cpu.
Är alla 4 rektanglarna motstånd eller är det endast de två med siffror på som är motstånd?

Som ni märker på mina frågor så kan jag ungefär ingenting, men tror ni det skulle vara möjligt för mig att få ihop detta med lite vägledning?
Själva kortet får ritas upp och beställas men hade gärna försökt mig på att löda fast alla komponenter i övningssyfte.

Är det något jag med min oerfarenhet har missat att berätta som ni behöver veta för att kunna vägleda mig?
Jag har installerat KiCad och tittat lite på det och någon video på youtube, men behöver lite mer input för att kunna förstå riktigt vad det är jag gör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Identifiera komponenter och tillverka eget kretskort

Inlägg av TomasL »

Ja CPUn måste programmeras, och du måste då skriva ett program till den.
Du kan inte byta ut styrgrejjorna hur som helst på den befintliga, de måste ha samma egenskaper.
och ja de svarta med siffror på är motstånd, de två andra är kondensatorer
Perrko
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 april 2012, 09:47:55

Re: Identifiera komponenter och tillverka eget kretskort

Inlägg av Perrko »

TomasL skrev:Ja CPUn måste programmeras, och du måste då skriva ett program till den.
Du kan inte byta ut styrgrejjorna hur som helst på den befintliga, de måste ha samma egenskaper.
och ja de svarta med siffror på är motstånd, de två andra är kondensatorer
Då får jag leta upp information om vad det är för något jag behöver programmera in på cpun.
Antar att det "bästa" hade varit att löda loss den befintliga och koppla in i en läsare för att se vad som är skrivit på den och därefter kunna veta hur jag skulle behöva programmera den nya?
Den som redan sitter är en ATtiny88, vet inte om det är tillräckligt med en liknande eller om en lite större krävs för att få med de extra funktionerna.

Styrgrejerna har jag och de har samma egenskaper som de befintliga, så det är jag ganska säker på att iaf det fungerar.

Ah, tack. Då har jag koll på vad det är utöver motstånd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Identifiera komponenter och tillverka eget kretskort

Inlägg av TomasL »

Du kan inte "läsa av" den, eftersom den till 99,99% sannolikhet är kodskyddad.
Även om den inte är det, så kan du inte modifiera koden, det krävs synnerligen stor kunskap för att kunna göra detta.
Du lär inte hitta någonstans på nätet vad du skall programmera in i den.
Du får helt enkelt skriva programmet från schratch, språket C är sannolikt lämpligt, vilket du då måste lära dig förutom det måste du läsa in dig på processorn i fråga så du vet vad de olika delarna kan göra och vad de i verkligheten gör (och inte gör).
Dessutom måste du få fram hur den kommunicerar med de andra delarna i systemet, och jag tror inte tillverkaren frivilligt kommer att tala om det.
Dock, den verkar att använda SPI, så det går alltid att avlyssna kommunikationen, och med SPI är det enkelt.
Sedan får man göra precis allting som går att göra med den, en sak i taget, logga kommunikationen och försöka lista ut vad det är den skickar och tar emot.
Personligen, att göra detta som nybörjare, utan kunskaper i vare sig elektronik och programmering, glöm det helt enkelt
Perrko
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 april 2012, 09:47:55

Re: Identifiera komponenter och tillverka eget kretskort

Inlägg av Perrko »

Jag förstår.

Då får jag helt enkelt nöja mig med att sätta dit den analoga spaken och koppla in i ett annat kort i lådan. Detta vet jag att det fungerar då andra redan gjort det.

Tack för informationen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Identifiera komponenter och tillverka eget kretskort

Inlägg av TomasL »

Ja, det får du nog göra, lycka till i alla fall.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Identifiera komponenter och tillverka eget kretskort

Inlägg av adent »

Lite synd, det såg ut som ett enkelt kort att börja med och så. De blanka runda prickarna är högst sannolikt till för att programmera processorn. Man kan även läsa ut programmet den vägen. Men det är troligen skyddat. Tillverkaren bestämmer om de vill skydda eller inte, men högst sannolikt är det det skyddat, d.v.s. läser du får du bara 0:or eller möjligen 0xFF. Är det mot all förmodan inte skyddat skulle du iaf enkelt kunna tillverka en exakt kopia genom att läsa ut det och sedan skriva in det i en ny processor på ditt eget kort.

Nu vet jag inte om du kan något om programmering öht och embeddedprogrammering i synnerhet, men det ser ut som ett ganska roligt projekt att försöka reverse-engineera. Alltså lista ut hur kortet fungerar genom att titta på in och ut-signaler. Du kan köpa en billig logikanalysator på ebay och kolla vad som skickas.

Men du har inte så mycket nytta av det om du inte är villig att lära dig en hel del om olika kommunikationsprotokoll (ev spi då) och att programmera. Kan man det inte så är det nog något halvårs - års arbete om du får lite hjälp. Dock kul! (om man är lagd åt det hållet :) )

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Identifiera komponenter och tillverka eget kretskort

Inlägg av TomasL »

Om man är lagd åt det självplågande Masochistiska hållet så kan det nog vara kul.
Perrko
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 april 2012, 09:47:55

Re: Identifiera komponenter och tillverka eget kretskort

Inlägg av Perrko »

adent skrev:Lite synd, det såg ut som ett enkelt kort att börja med och så. De blanka runda prickarna är högst sannolikt till för att programmera processorn. Man kan även läsa ut programmet den vägen. Men det är troligen skyddat. Tillverkaren bestämmer om de vill skydda eller inte, men högst sannolikt är det det skyddat, d.v.s. läser du får du bara 0:or eller möjligen 0xFF. Är det mot all förmodan inte skyddat skulle du iaf enkelt kunna tillverka en exakt kopia genom att läsa ut det och sedan skriva in det i en ny processor på ditt eget kort.

Nu vet jag inte om du kan något om programmering öht och embeddedprogrammering i synnerhet, men det ser ut som ett ganska roligt projekt att försöka reverse-engineera. Alltså lista ut hur kortet fungerar genom att titta på in och ut-signaler. Du kan köpa en billig logikanalysator på ebay och kolla vad som skickas.

Men du har inte så mycket nytta av det om du inte är villig att lära dig en hel del om olika kommunikationsprotokoll (ev spi då) och att programmera. Kan man det inte så är det nog något halvårs - års arbete om du får lite hjälp. Dock kul! (om man är lagd åt det hållet :) )

MVH: Mikael

Vi får väl se vad som händer i framtiden, inte omöjligt att jag blir ordentligt fast och börjar läsa på om allt som behövs för att få till något med det :).

Jag ska börja med att försöka löda på det andra kort som är nere i lådan som har några platser lediga och se vad som fungerar och inte.
Jag vet ju som sagt att den analoga fungerar på det kortet, men ska pröva att löda fast kontakterna för den på ett annat ställe och pröva att använda dom andra oanvända platserna till mina 5-vägs mini sticks.
Går det så går det, går det inte så får jag helt enkelt klara mig utan dessa extra funktioner.
Skriv svar