Felsökning svets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ulroff
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 januari 2005, 15:51:15

Felsökning svets

Inlägg av ulroff »

Hej jag håller på med en trasig svets där jag misstänker att en spänningsomvandlare är trasig eftersom jag inte kan mäta upp nån spänning efter den och där det enligt servicemanualen ska finnas.
Bifogar utdrag från service manualen. Där framgår att det ska finns 5vdc mellan TP1 och TP2.
Även en spänning på 19vdc på cn4 mellan stift 7-8, vilket det inte gör.
Dock så har jag 325vdc in till spänningsomvandlaren.

Så jag tror jag har kunnat konstaterat vad som är tok men det verkar inte så lätt att hitta en ny eller en ersättare.
Bifogar en bild på den med. Men vad jag kan utläsa på den så står det:
Märke: UTK
T120060
08PP11059

Kan man beställa denna nånstans eller finns det en ersättare.
Har kommit så långt som UTK produktkatalog där det finns med liknande artikelnummer men inte exakt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsökning svets

Inlägg av Akai »

Är denna utk modul en komplett dcdc omvandlare eller en transformator?

Som jag ser det är utk klumpen en transformator, resistansmät prim/sek lindningarna, är dessa ok lägg krutet på drivelektroniken, det sitter en blå plastfilms konding och en elektrolyt på prim sidan. Dessa kan vara intressanta.

Ser även en SMD tantal där på prim sidan, kolla även den.

Annars ser det ut att sitta en switchregulator där på vänster sida av bilden, halva utanför.
ulroff
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 januari 2005, 15:51:15

Re: Felsökning svets

Inlägg av ulroff »

Osäker på det. Om man kollar i produktkatalogen på liknande artikelnr så ser det ut som en transformator.
Men har följt upp på kretskortet och efter R9A så man matar ju den med 325vdc mellan pinne 1-4.
Är även osäker på pin konfigrationen på den men har iallafall mätt resistansen och mellan 1-4 och det är ca 2MOhm
5,6,7,8 är 0,2ohm oberoende vilken kombination dom jag mäter emellan.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsökning svets

Inlägg av Akai »

En bättre bild som visar komponenter på båda sidorna av "transformatorn" skulle vara bra. På utgången borde det sitta någon typ av diod för likriktning om det är en transformator.

Är kortet enkelsidigt eller dubbelsidigt?

om det är en DCDC omvandlare så sitter troligen någon konding på sec sidan.

Du får nog tyvärr löda loss den och resistansmäta den. Prim sidan borde vara lite mer högohmig än sec, så dina 0.2 ohm är inte omöjliga på sec.

Den svarta 6-beniga soic kapseln som sitter bredvid transformatorn ser ut som en optokopplare, det styrker att det är just en transformator.

Vad står det på den 8 beniga på vänster sida på din bild? Den som ligger halva utanför bilden.
ulroff
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 januari 2005, 15:51:15

Re: Felsökning svets

Inlägg av ulroff »

Ska försöka ta lite bättre bilder
Har redan lött lös den och mätt, så det är värdena jag fick efter det.
Här kommer en bättre bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ulroff
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 januari 2005, 15:51:15

Re: Felsökning svets

Inlägg av ulroff »

Här är en länk till utk sida
http://www.utkcomponent.com/en/drive-transformers.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsökning svets

Inlägg av Akai »

Både HCNW2611 och CNY17G är tydligen optokopplare

Kretsen ser ut att sakna feedback. Så optokopplarna styr på något sätt reglerkretsen? Är det ett sätt att styra av/på?

Jag har ingen aning om hur det här är tänkt riktigt :?:

Vad kopplas in på den fyrpoliga, och de två tvåpoliga svarta kontakterna på ingångssidan av optokopplarna?

Enligt din blid ser det ut att sitta tre dioder på sec sidan av transformatorn, vilket gör att det också troligen är en transformator.

Det sitter en soic 14 på prim sidan av transformatorn, kan du läsa texten på den?
ulroff
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 januari 2005, 15:51:15

Re: Felsökning svets

Inlägg av ulroff »

Måste bara tacka för att du är så hjälpsam!
En av dom tvåpoliga används till fläkten. Den 4poliga används ej.
Den andra 2poliga går ner till nått som jag tror nån form av ström mätning.
Men om det nu är en trafo, är det inte då den som är dålig? Jag får ju inget vettigt värde på primärsidan när jag mäter.
Beteckningen på den 14 benade komponeneten var väldigt svår att läsa och jag hittar ingen vettig info om det jag tror står på den.
UC3045006
PAE045
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning svets

Inlägg av breflabb »

cny17g är optokopplare( standard ) hcnw2611 är special, men dom går sellan sönder.
Så jag skulle börja med att mäta dom där tre svarta dioder efter trafon(säkundär sidan)
två av dom ser ut att vara parallellkopplade o den tredje lite högre upp till höger.
Sedan skulle jag mäta på motstånden som är seriekopplade med märkningen
1002,1002,7501,7501,7501.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsökning svets

Inlägg av Akai »

Sånt här är ju spännande, och jättekul när man får det att fungera :D
Vi finns här för att hjälpa varandra :)

Det är fullt möjligt att transformatorn är trasig, den ska garanterat inte ha 300v+ DC om det är en transformator, det mår den inte bra av. då har något på prim switch sidan troligen gått sönder och skickat in full DC i den och bränt upp den.

Tyvärr är det inte så lätt att sätta sig in i hur det är tänkt när man inte har tillgång till kortet, att vrida och vända på det för att se vart ledningsbanor osv tar i vägen gör allt betydligt lättare :)
ulroff
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 januari 2005, 15:51:15

Re: Felsökning svets

Inlägg av ulroff »

breflabb skrev:cny17g är optokopplare( standard ) hcnw2611 är special, men dom går sellan sönder.
Så jag skulle börja med att mäta dom där tre svarta dioder efter trafon(säkundär sidan)
två av dom ser ut att vara parallellkopplade o den tredje lite högre upp till höger.
Sedan skulle jag mäta på motstånden som är seriekopplade med märkningen
1002,1002,7501,7501,7501.

Dioderna var ok och även motstånden.
ulroff
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 januari 2005, 15:51:15

Re: Felsökning svets

Inlägg av ulroff »

Akai skrev:Sånt här är ju spännande, och jättekul när man får det att fungera :D
Vi finns här för att hjälpa varandra :)

Det är fullt möjligt att transformatorn är trasig, den ska garanterat inte ha 300v+ DC om det är en transformator, det mår den inte bra av. då har något på prim switch sidan troligen gått sönder och skickat in full DC i den och bränt upp den.

Tyvärr är det inte så lätt att sätta sig in i hur det är tänkt när man inte har tillgång till kortet, att vrida och vända på det för att se vart ledningsbanor osv tar i vägen gör allt betydligt lättare :)

Ja det är alltid roligt att laga saker.
Det som gör mig förbryllad är att jag följt upp ledningsbanorna från skruv anslutningarna till "trafon" som jag ritat in på senaste kortet jag tog.
Och enligt service manualen ska det vara 325Vdc vid skruvanslutningarna som går "raka" vägen till "trafon" via en resistor.
Märkligt att man inte kan hitta nån vettigt datablad på den så man vet vad det är för nått och vilken pin konfiguration.
ulroff
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 januari 2005, 15:51:15

Re: Felsökning svets

Inlägg av ulroff »

Vad är dom blåa kompontenterna som jag ringat in?
Är inte det kondensatorer? Försökte mäta dom men får inget värde på dom.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsökning svets

Inlägg av Akai »

Ja man undrar lite hur det är kopplat. Men det kan vara så att switchningen sker på ben 2 och 3, och att man då växlar mellan positiv och negativ sida (lindning på trafon)

Har du någon lindning mellan 1-2 och en på 3-4 på trafon?
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Felsökning svets

Inlägg av malman »

Sitter det inte någon switchtrissa på baksidan av kortet?

Verkar ju som +dc ansluter på pin 1, pin 2 verkar ju extra isolerad så den borde gå via ett switchelement till jord. Pin 3 och 4 är troligen drivning till primärswitchsidan...... ser ut att gå via lite dioder till kondensator...

Trafon borde ha kontakt mellan pin 1 och 2, samt mellan pin 3 och 4.

Switch spänning på 300v borde man intevilja ha direkt in på en so krets..så jag saknar switchtrissan i kopplingen...
Skriv svar