Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 02.03 2020-05-31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 13.36 2020-05-21 

Blev medlem: 17.45 2014-12-14
Inlägg: 14
Jag är i slutfasen av ett projekt jag hållit på med av och till i ett halvår, vilket är så kul! En del i det har jag gjort bort mig med, och jag kommer nog bygga om den delen helt vid ett senare tillfälle. Nu vill jag dock rädda situationen till en förhoppningsvis ok, men tillfällig, lösning.

Vad jag vill göra är att skaka om ett kretskort med ett gyro monterat för att trigga signal ifrån detsamma. Jag har byggt en rigg med en gammal 6-trådig stegmotor jag köpt nån gång i ett svagt ögonblick på Tradera utan att veta något om hur de drivs.

Så, glad i hågen programmerade jag en uC med ett simpelt program som flyttar motorn och en diskret krets med fyra Fet-transistorer (IRLD120). På motorn står det specat 7,25V, 29ohm och 250mA (något datablad hittar jag tyvärr inte) så jag byggde en strömförsörjning som ger 7,3V men kan leverera en del mer ström. (där var jag också klumpig men fick fin hjälp här!)

Men jag har ju ingen kraft ... och efter ett par dagars Googlande förstår jag lite mer. Jag har maximalt 15V att tillgå och visst blir det iaf bättre med 15V (istället för 7,3V) och strömbegränsning via labbaggregat temporärt.

Det jag vill förstå just nu är hur jag ska kunna strömbegänsa snabbt och enkelt (innan jag får tid att bygga en bättre lösning... innan jul) med resistorer. Jag har tittat på https://homepage.divms.uiowa.edu/~jones/step/current.html och figur 4.1.

Bild

R1 fattar jag. Men R2, där hänger inte med. FETen jag valt har maxspänning specat till 100V. Behöver jag R2? I texten tipsas det om att använda en zeener istället. Det är ju lockande...

Sen är jag också intresserad utifall någon har ett exempel på hur en upprampning av hastigheten vid start kan se ut, om det kan hjälpa tänker jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.52 2020-05-28 

Blev medlem: 22.07 2007-11-07
Inlägg: 741
Ort: 08
"R2 is shown only in the unipolar example in Figure 4.1 because it is particularly useful there. For a bipolar H-bridge drive, when all switches are turned off, current flows from ground to the motor supply through R1, so the current through the motor winding will decay quite quickly. In the unipolar case, R2 is necessary to equal this performance. "

Om jag fattar det rätt så bränner R2 alltså bort frihjulströmmen så att lindningen slutar "dra" snabbare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.54 2020-05-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 24414
Ort: Aabenraa, Danmark
Nja - det som sker är att induktanserna ger spikar ifrån sig när strömmen genom dom släpps och toppen på spänningen beror på belastningen (såklart). Så med dålig anpassning kan man bränna igenom drivsteg.

Så R2 är den belastning som säkrar att spänningen inte överstiger gennombrottsspänningen på drivsteget.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010