Hur mycket ström drar en induktionsspis

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av helmut »

Är singel och bor i en villa.
Har bytt ut alla lampor mot led.
Har en kyl som är modern och är 85 cm hög.
Har en frys som är moden och 85 cm hög.
Har en 28 tums tv som går ca 4 timmar om dagen.
Har en hemmabioprojektor som går ca 5 timmar i månaden.
Har en cirkulationspump på fjärrvärmeväxlaren som står på 24 timmar om dygnet
Varje månad får jag en elräkning på ca 40 kilowatt.
Tycker att det verkar mycket. Nästan lika mycket som ha ett strykjärn påslagen i 40 timmar!?
Slog av alla säkringar och slog på den ena efter den andra. När jag slog på säkringen till spis och ugn samt belysning ovanför dessa bänkar visade det sig att ena fasendrog 1 amper och då är varken induktionsspisen eller ugnen inkopplade. Latmasken hos mej är orsaken till att jag inte kopplat in dessa och då fanns det bara en induktionsplatta inköpt på Biltema för ca 500:- Alltså en sån med en platta. När jag drog ut kontakten visade det sig att strömstyrkan gick ner till noll amper. Lite mystisk är att när jag sticker in kontakten kan jag höra en lite smäll av gnistbildningen, vilket verkar tyda på att plattan drar skapligt med ström?
Verkar mystiskt att den kan dra en amper 24 timmar om dygnet fast den inte var påslagen och det finns inget i den plattan som avgav någon värme. Funderar på om det kan finnas något i elektroniska apparater som gör att elmätaren visar ett högre värde än den verkliga förbrukningen.
Har skrivit upp hur mycket varje fas förbrukar och det stämmer att induktionsplattan drar 1 amper dygnet runt fast den inte varit påslagen. Någon som råkat ut för samma fenomen och bör man hålla kol på moderna elektronikprylar så man slipper spendera flera hundra kronor på el som bara försvinner?
har monterat in en strömbrytare som ska klara av lite högre strömstyrkor så jag får se på nästa räkning om effektförbrukningen gått ner.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av säter »

Vad har Biltema för induktionsplattor?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av arvidb »

"Varje månad får jag en elräkning på ca 40 kilowatt."

Menar du kilowattimmar (kWh)? Man brukar normalt inte betala för effekt (kW) om man inte är typ en industri, utan för energi (kWh). 40 kWh per månad är en i mitt tycke väldigt låg förbrukning för ett hushåll. Jag tror att jag ligger på nånstans runt 200 kWh/månad, och då är det LED-belysning och avstängning med strömbrytare för sånt jag inte använder (ingen stand-by).

Det kanske är reaktiv ström du mäter? Den behöver du i så fall inte betala för - igen eftersom elbolaget tar betalt för energi och inte ström. Vad mäter du strömförbrukningen med?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av Palle500 »

säter skrev:Vad har Biltema för induktionsplattor?
Enligt TS så har Biltema en induktionsplatta som drar 1A dygnet runt. Blir ca 5,5kWh/dygn som då kostar omkring 10kr dygnet som ger en månadskostnad av 300kr så efter 2 månader är driftskostnaden högre än inköpskostnaden. Blir en dyr investering över tiden.
Sen håller jag med att det känns som imaginär effekt då Biltema inte säljer induktionsplattor.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av Fortran »

helmut skrev:induktionsplattan drar 1 amper dygnet runt fast den inte varit påslagen.
Det låter inte rätt. Byt ut den.

Känns som att plattvredet är trasigt och inte bryter. 230W är tillräckligt högt för att kunna vara plattans lägsta inställning.
Prova ställa på en kastrull med lite vatten och se om det blir varmt även när den är avstängd.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av grym »

230w i värme hadde smält den efter ett tag

så jag gissar att det sitter hyggligt med avstörning på den och den drar några watt i tomgångseffekt, men 1 A kapacitiv ström
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av Glenn »

40kWh i månaden är ju verkligen INGENTING om det är det som åsyftas, inte ens utan uppvärmning.

Min villa drar ca 2200-2800kWh i månaden på vintern (luftvärmepump) och ca 1200-1600kWh i månaden på sommaren.

Eller åsyftas 40kWh per dag ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av mrfrenzy »

helmut skrev: Har skrivit upp hur mycket varje fas förbrukar och det stämmer att induktionsplattan drar 1 amper dygnet runt fast den inte varit påslagen.
Om plattan hade dragit 1A aktiv effekt så hade det motsvarat en effekt på 0,23kW. Den hade blivit väldigt varm och din elräkning hade ökat med 165kWh / månad.

Du mäter alltså fel. Om du tittar på elmätarens visning ska du titta på aktuell effekt(kW), inte ström(A).
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av hcb »

Glenn>Min villa drar ca 2200-2800kWh i månaden på vintern (luftvärmepump) och ca 1200-1600kWh i månaden på sommaren.

Nästan exakt lika mycket för oss. Dragigt 70-talsradhus på 170 m^2 med LVP som primär värmekälla. En i hushållet har också ett antal datorer och nätverksgrunkor som står på dygnet runt, ehm :oops:
Prognosen för 2020 är litet drygt 18,000 kWh.

... beträffande otätheten i huset står jag hellre ut med den och en något högre elräkning än får fuktproblem.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av säter »

Palle500 skrev:Sen håller jag med att det känns som imaginär effekt då Biltema inte säljer induktionsplattor.
Det var därför jag frågade.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av Glenn »

hcb skrev:Glenn>Min villa drar ca 2200-2800kWh i månaden på vintern (luftvärmepump) och ca 1200-1600kWh i månaden på sommaren.

Nästan exakt lika mycket för oss. Dragigt 70-talsradhus på 170 m^2 med LVP som primär värmekälla. En i hushållet har också ett antal datorer och nätverksgrunkor som står på dygnet runt, ehm :oops:
Prognosen för 2020 är litet drygt 18,000 kWh.
Liknande här, villa byggd 1976, 150kvm boyta och 80kvm biyta, LVP som primär värmekälla, och nån i hushållet har också ett gäng datorer och annan teknisk utrustning.

Tror dock jag skulle spara en del på att sätta in en LVP i garaget också, där är det bara eluppvärmt idag.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av snigelen »

säter skrev:
Palle500 skrev:Sen håller jag med att det känns som imaginär effekt då Biltema inte säljer induktionsplattor.
Det var därför jag frågade.
De hade en induktionsplatta för några år sedan.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av Borre »

Tyckte väl jag kände igen frågeställningen:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... &p=1316299

Men som sagt så är det bara en felmätning. Sitter antagligen något filter i den som skapar en kapacitiv last som ger hög ström men ingen aktiv effekt, vilket är den du betalar för.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av guckrum »

40kWh/månad motsvarar en medeleffekt om drygt 50W. Det är inte mycket.

edit: stavade fel till 40.
Senast redigerad av guckrum 5 maj 2020, 16:28:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur mycket ström drar en induktionsspis

Inlägg av säter »

Jag skulle vara jäkligt nöjd om jag kom ner i de siffrorna. :)
Skriv svar