TV Philips 65PUT6121/12 Backlight trasig går det fixa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dwarfen
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 april 2020, 06:51:44
Ort: Sunhultsbrunn (Jönköping)

Re: TV Philips 65PUT6121/12 Backlight trasig går det fixa?

Inlägg av dwarfen »

Har nu fått hem mitt nya led driver board och det gjorde ingen skillnad, skulle tro att strömförsörjningskortet fungerar som det ska men då slingan är knas så bygger den inte upp spänningen.
Fick även hem min Ultimate Led tester för att försöka se om led stripsen fungerar.
Om jag kopplar in den som jag tror att jag ska göra så säger led testaren att den behöver ca 150V för att tända slingan.
Dock kan jag inte påstå att jag ser att några led strips tänds. Så gissar på att jag får riva isär tvn lite till och mäta på varje led strip och se om jag hittar någon som är trasig.
Felsökningen går vidare :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: TV Philips 65PUT6121/12 Backlight trasig går det fixa?

Inlägg av breflabb »

Då har du världens tråkigaste arbete framför dig
Men lycka till ändå :wink:
dwarfen
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 april 2020, 06:51:44
Ort: Sunhultsbrunn (Jönköping)

Re: TV Philips 65PUT6121/12 Backlight trasig går det fixa?

Inlägg av dwarfen »

Kan i alla fall konstatera att det är led stripsen det är fel på :)
Skulle köpt led testaren direkt så hade jag sluppit den andra felsökningen.
Nu gå igenom 112 dioder haha.
Gissar på att man byter alla strips när man ändå har isär den? Dock var dom dyra så funderar på att snåla och byta dom som är kassa ;p
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: TV Philips 65PUT6121/12 Backlight trasig går det fixa?

Inlägg av breflabb »

Om du skall behålla TV-en längre tid så skulle jag inte snåla, det kan bli dyrare istället.
Om du tänker dig att alla dioder har gått lika länge då är risken stor att dom andra
kommer så småningom också.
Det är ungefär som att byta kamremmen på en bil men behålla vattenpumpen.
Det är ingen som rekomenderar
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: TV Philips 65PUT6121/12 Backlight trasig går det fixa?

Inlägg av Marta »

Dessa LED SKA gå sönder, kallas planned obsolecense. De flesta älskar att maxxa ljusstyrkan och då blir strömmen alldeles för hög. Tillsammans med den dåliga kylningen blir dioderna då dessutom alldeles för varma så nötningen får riktigt bra fart.

Vrid ner ljusstyrkan en bra bit så håller en backligt väldigt länge, såväl LED som CCFL.
dwarfen
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 april 2020, 06:51:44
Ort: Sunhultsbrunn (Jönköping)

Re: TV Philips 65PUT6121/12 Backlight trasig går det fixa?

Inlägg av dwarfen »

Hade aldrig någon vision att få den att fungera alls då jag fick tvn gratis men nu känns det ju ändå rimligt att den skulle gå att få igång :)
Hittade tidigare bara på aliexpress till den tvn och då såldes bara per rad för 40 Euro vilket då skulle kostat typ 3600kr plus 8 frakter ;p
Men nu när jag rev isär och såg artikelnummren så har jag hittat en komplett uppsättning för 55 dollar istället inklusive frakt.
Och när jag började kolla lite nogrannare så som det ser ut nu så är det 3 strips med 4 trasiga dioder på vänstra delen men stripsen tänds ändå upp om man spänningssäter hela stripen.
På höger sidan har jag mätt 3 strips och ingen av dom tänder upp stripen och testar man diod för diod så har jag på dom 3 stripsen 9 trasiga dioder.
Så du har helt rätt jag byter rubbet istället, inte värt att mecka med det där inser jag nu :)

Jag brukar ställa ner ljusstyrkan och ha mörkläggningsgardiner när jag ska glo på tv om det är ljust ute tycker det blir behagligare att titta på också.
Däremot dom som använt tvn nu har nog haft max ljusstyrka plus att dom ibland har lämnat på tvn även när dom inte är hemma så har nog typ gått dygnet runt i 2,5 år ;p
Tack för tipsen jag beställer så får vi se om 3-4 veckor när stripsen kommer hem om jag lyckas få liv i den igen =)
dwarfen
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 april 2020, 06:51:44
Ort: Sunhultsbrunn (Jönköping)

Re: TV Philips 65PUT6121/12 Backlight trasig går det fixa?

Inlägg av dwarfen »

Nu har jag mätt upp alla strips och 24st trasiga leds av 122 och 9 av 16 strips som inte tänder upp alls när man strömsätter slingan.
Tycker den har kämpat på tappert, tycker ju nästan dom som ägde tvn borde ha märkt av lite ojämt ljus mot slutet. ;p

Att vissa strips tänder de dioder som är hela gissar jag beror på hur leden har gått sönder.
Vissa har brunnit av och ger då avbrott i kretsen därav lyser inte slingan alls även om vissa dioder är hela.
Och dom slingor som tänds men har trasiga dioder gissar jag på att själva leden har kortis så strömmen går vidare till nästa istället?

Tack för all input jag fått, nu bara vänta in nya strips =)

Fördelning av kassa dioder och strips enligt nedan fördelat på vänster och höger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
karre79
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 september 2020, 16:43:52

Re: TV Philips 65PUT6121/12 Backlight trasig går det fixa?

Inlägg av karre79 »

Hej!
Har exakt samma TV och samma fel.
Nyfiken på om du fick bytt "stripsen" och om det löste problemet?

/Andreas
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: TV Philips 65PUT6121/12 Backlight trasig går det fixa?

Inlägg av peak@svelfo »

dwarfen skrev: 21 april 2020, 07:30:56 Den fungerade på kvällen och stängdes av som vanligt men dagen efter var bilden helt svart.
Själva tvn i sig fungerar och ger både bild och ljud, dock verkar bakgrundsbelysningen gett upp.
Kanske helt fel men kan det vara så att ljusstyrkan på fjärren är dragen helt till noll?
Skriv svar