Batteri till minitändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Leuchter
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 april 2020, 20:00:00

Batteri till minitändare

Inlägg av Leuchter »

Hej, kom förbi det här klippet på youtube där ett vanligt 9V/6LR61 batteri används till att hetta upp en motståndstråd som används som tändare. Klippet väckte inspiration hos mig till att göra en väldigt liten tändare som kan fästas på nyckelringen. Men vilken typ av batteri ska jag använda för att ge liv till en sådan liten tändare? Kan inte tänka mig att ett vanligt knappcellsbatteri har i närheten av tillräckligt med ampere, för det är väl hög ström och låg spänning som motståndstråden drar?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Batteri till minitändare

Inlägg av xxargs »

Det är nu den ingenjörsmässiga biten kommer... att matcha de olika delarna mot varandra så att man får önskad funktionen.

Vad är det du skall tända - gas i en tändare eller glödkropp direkt mot tex. tobak ???

Det är helt olika saker som tarvar olika designer - tex propan/butan är märkvärdigt svårt att få att slå eld med värme och glödkroppen måste vara lysvarm ( mycket över 600 grader C) för att det skall tända sig med någon säkerhet, medans en urladdningsgnista gör jobbet mycket bättre (piezoelektrisk tändare) på gasström, men för att tända tobak behövs inte fullt lika hög temperatur men mycket mer värmekapacitet och där man vill ha en het kropp i lysröd värme av tillräckligt storlek att den inte blir för kall när det trycks emot det som skall värmas till glödning (elektrisk Cigaretttändare i en bil - ni som kommer ihåg dem, och då värmdes glödspiralen ändå i över 10 sekunder med typ 60-120 Watt effekt), alternativt en kontinuerlig ljusbåge (som somliga braständare genererar och som går att köpa idag) vilket är något helt annat i effektförbrukning (och därmed batteristorlek) än en gnista som knäpper enstaka ggr i sekunden eller drivs med mekanisk handkraft (piezoelektrisk tändare).

en gaständare är ju tvåstegs process med en klen gnista (vare sig det är magnesium/cerium-blandning som rivs av häftigt med en fil eller elektrisk med piezo-tändning) som tänder en gasström till en låga med mycket mer energi och värmemängd och då kan värma tex. tobak till glödning.


det är många faktorer som skall vägas ihop och så finns det dom motstridiga/ömsesidigt uteslutande faktorer som brukar komma mycket märkbart med kravet 'det skall vara litet'
Leuchter
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 april 2020, 20:00:00

Re: Batteri till minitändare

Inlägg av Leuchter »

Tänkte använda själva motståndstråden direkt som i filmen, dvs glödkropp direkt mot det som ska tändas. Ett batteri med låg självurladdning och högt effektuttag likt ett 6LR61 batteri fast i något mindre format är nog det jag letar efter.
hsd
Inlägg: 2117
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Batteri till minitändare

Inlägg av hsd »

Det har funnits batteritändare, osäker vilket märke, dunhill eller ronson
Skriv svar