Varvtalsstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
WATSON
Inlägg: 25
Blev medlem: 6 april 2020, 00:21:08

Varvtalsstyrning

Inlägg av WATSON »

IMG_0754.JPG
Hej jag har en motor till en honungsslunga som behöver varvtalsregleras elektriker som jag frågat säger frekvensare men en sådan med kapsling och interface med vridknapp blir alldeles för dyr det har funnits massor av honungsslungor med en enkel motorstyrning genom åren men att skaffa en sådan här i sverige har visat sig vara svårt finns ju grejor på dom utländska sajterna men mina kunskaper är magra behöver råd om vad som passar till motorn bifogar bild på motorplåten tacksam för hjälp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av TomasL »

Frekvensomformare är det enda som funkar med den motorn.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av H.O »

JB CNC säljer en modell som kan monteras utan extra kapsling:
https://www.jbcnc.se/sv/frekvensomrikta ... 400v-p-963

Lite överdimensionerad för din motor kanske men ser ut att vara smidig om man vill undvika att bygga "skåp o lådor".
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av alexanderson »

Byt motor till en allströmsmotor (seriemotor) så kan du köpa en billig varvtalsregulator(200:-).
Eller ta motsvarande motor från en borrmaskin, fläkt, köksmaskin etc.
WATSON
Inlägg: 25
Blev medlem: 6 april 2020, 00:21:08

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av WATSON »

1-250W-motor.jpg
H.o bra tips på frekvensare men den har inte något vridreglage vilket är ett måste
alexanderson funderar på ditt tips men har ingenting jag kan ta en motor ifrån men tänkte visa denna motor som används till enklare honungsslungor den finns att köpa hos rulls 250w dc motor 24v men den ska ju också styras med någonting
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av TomasL »

Köp en gammal symaskin på närmaste loppis, då får du en trampa på köpet.
Omformaren i länken kan enkelt kompletteras med en potentiometer för varvtalsstyrning, eller varför funkar det inte med knapparna?
WATSON
Inlägg: 25
Blev medlem: 6 april 2020, 00:21:08

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av WATSON »

knappar är svårt när man slungar honung det är en ganska kladdig sysselsättning och kräver en ratt frekvensaren kostade ju en peng och ska jag skaffa potentiometer och få den monterad så drar det iväg symaskinsmotor med trampa kanske fungerar men trampa funkar inte att använda är det någon som har förslag på styrning till dc motorn jag visade
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av hummel »

Potentiometer kostar ett par tior och du har nog någon kort sladdbit så det är en väldigt liten kostnad.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av PeterH »

Om du söker på "motorstyrning DC motor" får du många träffar, vet inte om du absolut måste ha den färdigbyggd i låda eller om du kan tänka dig att bygga in den själv. I så fall finns exempelvis denna från "Conrad". Du behöver naturligtvis mata denna med 24VDC och minst 13,7A enligt märkning på motorn, om du kan tänka dig att handla från utlandet och vänta lite finns det ganska billiga aggregat (switchade) på exempelvis 24VDC/20A. Vill du köpa i Sverige blir dom betydligt dyrare (om du inte kan hitta begagnade exempelvis i forumet). Hittade detta men har inte kollat om det säljs från Sverige, är inte 20A heller utan 14,5A (350W). Du måste ju också köpa en ny motor så det tillkommer också.

Som du märker blir det enklare (och kanske inte så mycket dyrare) att krypa till korset och köra med varvtalsstyrningen... :vissla:
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av Mindmapper »

WATSON skrev:
1-250W-motor.jpg
H.o bra tips på frekvensare men den har inte något vridreglage vilket är ett måste
alexanderson funderar på ditt tips men har ingenting jag kan ta en motor ifrån men tänkte visa denna motor som används till enklare honungsslungor den finns att köpa hos rulls 250w dc motor 24v men den ska ju också styras med någonting
Hos Electrokit har du denna motorstyrning. Art.nr: 12108066
Kostar 213 kr klarar 30A DCmotorer 24V
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av JohnGalt »

Det enda vettiga är att skaffa frekvensomformare till den, det går att hitta billigt begagnat eller ev fr Kina.
Då får du en lösning som kan hålla i årtionden.
Att byta från en asynkronmotor till en borstad motor, allströms eller DC, låter väldigt dumt och blir som sagts ovan knappast billigare ens.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kompisen hade två honungsslungare. Den ena, en mindre hade faktiskt DC-motor med varvtalsstyrning.
Vitsen med varvtalsstyrning är att hindra att kakorna körs sönder och det blir en enda smet av vax och honung. Det är liksom inte vår tradition att konsumera "biprodukter" på det viset.
WATSON
Inlägg: 25
Blev medlem: 6 april 2020, 00:21:08

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av WATSON »

IMG_0754.JPG
tack för alla svar om jag nu kryper till korset och köper frekvensomformare vill någon vara vänlig och ge mig förslag på en sådan jag har bara enfas att tillgå / Tommy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av hummel »

Vill du lägga bilden så den blir lättare att läsa blir det enklare att rekommendera lämplig modell.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Varvtalsstyrning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

WATSON skrev:Tack för alla svar. Om jag nu kryper till korset och köper frekvensomformare, vill någon vara vänlig och ge mig förslag på en sådan? Jag har bara enfas att tillgå.
/ Tommy
Innan du börjar få skrapsår på knäna, kolla om det är en lättare (läs billigare) väg att gå att sätta dit en DC-motor och dess ofta enklare (billigare) styrning.
Skriv svar