Gamla lysrörsarmaturer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av säter »

limpan4all skrev:80W rör? Kool jag har aldrig sett längre rör än 1500mm som är 60W (58W med moderna T8 rör).
65W är de väl på?
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av limpan4all »

LED rör med bra färgåtergivning dvs bättre än Ra 90 är än så länge skitdyrt. Ra 80 är standard på LED-rör och så pass bra lysrör är nästan lika dyra som motsvarande LED-rör, de flesta lysrör ligger på Ra 65 eller Ra 70.
Så jag vet faktiskt inte.

Detta är egentligen rätt så konstigt då det är lättare att göra bra lysdiodrör med bra färgåtergivning än lysrör med bra färgåtergivning.

Innan jag slutade med detta så talade vi om LED rör med quad LED (fyra ledsegment i varje diod) så att man skulle få "valfri" färgtemperatur och Ra >95.
Men när 1200mm rören skulle hamna på >>1500:- så var det ointressant för de flesta kunderna trots att dom skulle konstrueras för >>150 000 timmar (15 år 24/7 drift med ålderskompensering)...
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av limpan4all »

Säter: 1500mm lysrör är definerade som 60W, numera så är dom bara på 58W men ger samma mängd ljus som de enligt standarden skulle gett som de äldre 60W.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av FormerMazda »

Byt armaturer?
Biltema har billiga med HF-don. Som exempel.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av limpan4all »

Alla lysrörsbaserade lösningar blir dyrare än att bara byta lysrören mot LED-rör på sikt (högre LCC).
HF baserade lysrör (T5 armaturer) är obsoleta idag enligt min åsikt. Dessa har en avvikande längd så de kan inte ersättas med LED-rör.
Självklart så finns det specialapplikationer där man bör och skall använda det som är tekniskt sett bäst och då kan lysrör både i T8 eller T5 teknologin vara väl motiverat. Typ UV ljus, färgade rör, unika spektralområden, där man önskar värmen från rören (vissa livsmedelsbutiker).

Fördelen med LED-rör jämfört med LED-armaturer är att då kan man byta till ett bättre LED-rör när det kommer sådana.
När LED-armaturer går sönder (i nätdelen) så är det bara att slänga rubbet, för inget är standardiserat och att reparera på komponentnivå är oftast omöjligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45271
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av TomasL »

Nja, det kan iofs bli rätt dyrt att byta armaturerna, det var därför vi bara bytte rören, hamnade på mindre än halva kostnaden, jämfört med att byta hela armaturen.
Möjligt att vi hade fått ett något bättre ljus med nya armaturer, men LED-rören ger betydligt bättre än de vanliga rören vi hade innan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av säter »

limpan4all skrev:Säter: 1500mm lysrör är definerade som 60W, numera så är dom bara på 58W men ger samma mängd ljus som de enligt standarden skulle gett som de äldre 60W.
Jag kan ju minnas fel, men nog har jag för mig att de långa lysrören var på 65W innan de ändrade till 58W. :humm:
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av limpan4all »

Kan mycket väl vara så mina detaljerade kunskaper i ämnet är bara 15 år gamla, och lysrör har ju existerat i minst 60 år...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av säter »

Jag ska titta om jag har något gammalt rör stående.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av limpan4all »

Utmärkt, mera kunskap är alltid bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av Glenn »

limpan4all skrev: Biltemas rör är väldigt prisvärda, runt 80:- per st inkl moms (3000K eller 4000K 1200mm) vilket är 3 till 4 ggr dyrare än vanliga lågprislysrör, men då skall man ju också lägga på kostnaden för en ny glimtändare också (om man inte investerat i mera avancerade elektroniska). Så om man kör rören bara normal arbetstid ca 3000 timmar per år.
Då innebär det att varje rör kostar ca 60:- per år i elkostnad (ca 60kW) mer än vad LED-röret gör så jämför man med Biltemaröret så räcker det att det håller ett enda år för att det skall vara lönsamt.

Så det finns skäl att byta ut samtliga 1200mm rör omedelbart bara för att spara pengar, vilket man gör redan efter 3000 timmar. Vanligen så förbättrar man även ljusmiljön rätt så avsevärt. Så motiven att idag köpa lysrör kan allvarligt ifrågasättas...
Finns dock flera anledningar att det där inte stämmer för privatpersoner. (även om vissa saker säkert stämmer "komersiellt".)

Mitt garage till exempel:

- Mitt garage är eluppvärmt, alltså är lyset i princip gratis typ 2/3 av året.
- Jag har på lyset långt mindre än 3000h/år.
- Jag har alldeles utmärkta reflektrorer i mina ASEA-armaturer
- Jag har mängder med nya högkvalitativa lysrör liggandes som jag fått gratis

Med andra ord, jag sparar inga pengar alls på att byta, snarare tvärt om.

Det sitter 10 armaturer med dubbla rör i stora garaget och 4 dubbelarmaturer i det lilla, det är alltså 24 rör. det blir ca 2000:- i initialkostnad med 80kr/rör.

Och att få lysrör gratis är inte svårt, jag fick mina från ett företag som bytte ut alla sina armaturer till LED, jag tog en kartong med.. 20 ? ny philipsrör i, hade kunnat ta fler.

Jag har även sett nya lysrör säljas billigt och till och med skänkas bort på loppisar, troligen också från företag som bytt till LED.


Jag kan tänka mej att byta när mitt lager av lysrör är slut, då är säkert LED-lösningarna mycket billigare och mycket bättre än nu också. ..Framförallt hållbarheten hoppas jag, jag har EXTREMT dålig erfarenhet av hållbarheten på E14/E27-LED-lampor men det känns som att det blivit lite bättre de senaste åren.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av säter »

FormerMazda skrev:Byt armaturer?
Biltema har billiga med HF-don. Som exempel.
Var det där svaret ställt till mig?
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av limpan4all »

Glenn: NÄR tvättade du dina reflektorer senast... Smutsiga reflektorer är i stort sett meningslösa, de ger ett mjukare ljus men absorberar massor av ljus vilket syns när man mäter.

Självklart finns det ingen lönsamhet att byta för sakens egen skull. Det var inte det frågan gällde, utan om vart det för de flesta verksamheter blir lönsamt att byta, och det är just nu redan efter ett års användning. Då har jag ändå inte tagit med kostnader för att kyla lokaler sommartid, risken för kvicksilverkontaminering vid trasiga rör (livsmedelsbutiker, sjukvård mm), japp det händer i snitt vid 4 promille av bytena. Kvicksilverbelastningen på miljön (långsökt men sant, då kolkraft minskas i Europa om vi använder mindre el i Sverige).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av Glenn »

andli: Jag har helkapslade armaturer som är sköljtäta så det är nog ingen fara, dom har jag f.ö också fått gratis, hade suttit i ett stall innan.

Det klart det är skillnad komersiellt, men de flesta privatpersoner har nog en liknande situation som mej.

Bara för att få tillbaka investeringen av LED-rören tar det ju över 33 år i mitt fall (enligt din beräkning), nu lär inte mina lysrör räcka så länge men minst 10 år lär dom räcka iaf.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av FormerMazda »

säter skrev:
FormerMazda skrev:Byt armaturer?
Biltema har billiga med HF-don. Som exempel.
Var det där svaret ställt till mig?
Till TS som funderade på att byta HF-don.
Men har du ett applicerbart case så kan det vara ett svar även till dig.
Skriv svar