Relä till pelletshantering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PNilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mars 2020, 10:09:50

Relä till pelletshantering

Inlägg av PNilsson »

Jag har ett , delvis, automatiserat pelletshanteringssytem som jag nu tänker utöka.
Det systemet jag har idag tänkte jag synka ihop med en ytterligare pelletsskruv.
Detta genom att använda mig av det tidsrelä som finns i systemet idag.
Tidsreläet styr en centraldammsugare och reläets utgångar ger ingen spänning utan sluter bara en krets, typ "kortslutning" och då startar ju dammsugaren.
Tanken från början va ju att koppla in ett ytterligare relä till den nya skruven samt ta styrström från tidreläet.
Så det jag letar efter, men inte tror att det finns, är ett relä som man kan styra utan spänning....
Man kanske får tänka om lite....

Tidreläet är gammalt men här kommer en länk:
https://www.mouser.se/ProductDetail/Cro ... FWDyn5XQ==
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Relä till pelletshantering

Inlägg av breflabb »

Det som kan styras utan spänning är en som kallas reed switch.
Den aktiveras av en liten magnet.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Relä till pelletshantering

Inlägg av prototypen »

Om du tar ström från dammsugaren till ditt nya relä, skulle det funka?
Måste du ha ett mellanrelä?
Kan inte tidrelät starta både dammsugaren och skruven direkt?

Protte
PNilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mars 2020, 10:09:50

Re: Relä till pelletshantering

Inlägg av PNilsson »

Går ej att ta ström på det sättet från dammsugaren så det kunde hjälpa mig, i det här fallet.
Nej måste inte ha ett mellanrelä.
Bra idé. Jag får mäta på reläet igen, men om jag minns rätt så går inte det heller tyvärr.

Mitt nästa alternativ är ju att skaffa en kapacitiv givare och relä. Det skulle isåfall bara styra skruven, som inte är inblandat med mitt nuvarande system.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Relä till pelletshantering

Inlägg av lond »

Hur är det tänkt att systemet skall fungera?
Skall den nya skruven fylla ett mellanlager som dammsugartransportören hämtar pellets ifrån? Då är det bättre med en kapacitiv givare som ser till att skruven fyller på det förrådet vid behov (när dammsugaren har tömt det).

I fastigheten jag bor i, så styrs skruven som tömmer bulkförrådet (4000kg) med en kapacitiv givare, som sitter där nästa skruv hämtar pellets.
I skruvens styrbox finns det en tidsfunktion som stoppar skruven om den inte får fram pellets till givaren (tex om förrådet är tomt), för att motorn inte skall brinna upp....

Pelletsen i de två senaste leveranserna har varit av en annan kvalitet och byggt "broar" framför givaren, som tycker att allt är frid och fröjd och allt är påfyllt, vilket gör att nästa skruv går tom och pannan stannar :doh: Löste det med en vibrator kopplad parallellt med skruven i förrådet :vissla: Istället för att pannan stannade ca 1ggr/dygn har den nu gått utan stopp i en månad :bravo:

/// Marcus
PNilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mars 2020, 10:09:50

Re: Relä till pelletshantering

Inlägg av PNilsson »

I princip är det så jag skall ha det. Idag har jag ett , typ , månadsförråd som är i anslutning till pannan. Har ett bulkförråd i ett rum bredvid och för att fylla på månadsförrådet använder jag Pellvac. Suger ur pellets från bulkförrådet manuellt. Har införskaffat ett skruv som nu skall göra det jobbet. Det kommer inte vara helautomatiskt utan fortfarande kommer det vara jag själv som startar upp allting. Hade tänkt att snickra en fyrkantig kona och i den montera en givare som kommer styra den nya skruven. Ingen tidsstyrning eller liknande kommer behövas.

Har läst nånstans att rekommendationen är att använda en M30 givare när det gäller just pellets.
Tips på en skaplig givare samt ett relä som funkar ihop, emottages tacksamt....
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Relä till pelletshantering

Inlägg av lond »

Jag har använt mig av en LJC18A3-H-Z/BX sensor vid uppgradering av brännaren med lyckat resultat..

/// Marcus
PNilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mars 2020, 10:09:50

Re: Relä till pelletshantering

Inlägg av PNilsson »

Tack. Då blir det den jag kör med också. Nåt bra tips på relä, utan tidsfunktion?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Relä till pelletshantering

Inlägg av lond »

Dock matas denna med ~12-24v.
Sitter en annan givare, som går på 230v och kan driva skruvmotorn direkt..

Skall se om jag kan se beteckning på den..

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Relä till pelletshantering

Inlägg av lond »

Om din motor matas med 230V och inte drar mer än 2A, är denna sensorn mycket bättre att använda: VC12RT23010M

Innan bulkförrådet byggdes om, användes en sådan givare till att styra skruven som flyttade pellets från bulkförrådet till ett mellanförråd. Nu används den som en nivåvarning i bulkförådet och driver en indikator som visar att det är dags att beställa mer pellets :)

Fördelen med denna sensor är att den drivs direkt på 230V och att reläutgången kan driva motorn direkt. Den inbyggda fördröjda startfunktionen kan användas till att skapa en on/off hysteres, så skruven inte startar för varje pellets som försvinner...

Jag hade kompletterat med ett tidrelä som stoppar skruven efter en viss tid, om pellets inte har matats fram till sensorn pga stopp eller slut på pellets. Detta för att skydda motorn från överhettning.

Och skulle din motor vara kraftigare eller drivas med 3-fas, så är det bara att komplettera med passande relä eller kontaktor med 230V drivspole efter sensorn.

/// Marcus
PNilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mars 2020, 10:09:50

Re: Relä till pelletshantering

Inlägg av PNilsson »

Den här skruven är det: https://www.eldkraft.se/produkt/Externs ... motor-23m-

Bra tips om VC12RT23010M, dock så finns det inte överdrivet många ställen man kan köpa en sådan. Hittat en på Ebay, Litauen, för ca 80$ så det är ju ett hyfsat pris.
Finns ju också att få tag på i Usa men då hamnar det från 2400-3700 sek, lite dyrt.
Får se hur jag gör. Annars blir det en vanligt kapacitiv givare och ett relä....
Skruven skall jag försöka att prova i påsk. Lite grann och snickra först bara....
Tack för alla tips.
PNilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mars 2020, 10:09:50

Re: Relä till pelletshantering, ny fråga...

Inlägg av PNilsson »

Nu äntligen så har jag fått tummen ur och införskaffat ett tidsrelä och en kapacitiv givare.
https://www.selec.com/product/timer-dig ... -functions
https://www.automation24.se/kapacitiv-g ... c30p-00-2a

Dom lirar inte riktigt ihop så rådet var att jag skulle koppla in ett relä mellan givaren och tidsreläet.
https://www.automation24.se/relaemodul- ... 230ac-1x21

För att inte sabba nåt så provar jag att kasta ut frågan här, i hopp om att det är någon som ev kan hjälpa mig hur det skall kopplas...
Kabeln som kommer upp mellan reläerna är till givaren. Den bruna som är inkopplad i tidsreläet sitter bara där när jag provade tidsreläet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar