Trasig micro = dödsfälla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Henry »

För övrigt, var det inte en matglad värnpliktig som kom på att han kunde värma upp grillkorven genom att på en lång pinne hålla upp den i militärradarn? Och så var mikrovågsugnen uppfunnen.
Nej, det var en amerikan som höll på och experimenterade med radar på flera kW på tror det var på Bells Laboratories i radarns tidiga begynnelse där han efter ett pass upptäckte att hans chokladkakla i fickan hade smält.

nya ugnar tror jag har någon form av konstlast

Kan även ha varit en switchad historia som är lite billigare att tillverka än en stor tung trafo som ev kan låta att vara igång även när den inte ger någon HV ut kanske. Vet dock inte vad dagens mikros använder här i Sverige då senast jag/familjen införskaffade en mikro var 1992 och den har följt med mig sedan dess genom alla flytt och funkar perfekt än. det är en lite större variant med lite extra grejer så det är därför och bara det faktum att det står "Made in Sweden" på den är ju rena rariteter.

Men en konstlast för 2.45GHz och som skall klara 800W kommer att kosta bra med flis så om något sådant skulle funnits i en kommersiell mikro hade jag blivit väldigt förvånad. Effekten går som sagt annars "bara" tillbaka till magnetronen och värmer upp den. Det skall sitta ett mekaniskt överhettningsskydd på den som stänger av innan den blivit så varm att magneten tagit skada då den i så fall bara är och slänga.
doorman
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 november 2019, 18:36:44

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av doorman »

Byt! Direkt! Hade en som började brinna för några år sen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av TomasL »

Vår Micro, relativt ny och hyfsat avancerad/dyr Philips (typ 10 år gammal på sin höjd) har en vanlig trafo, ingenting som kunde liknas med en konstlast vad jag kunde se, hade isär den när jag bytte talriksmotor för några år sedan.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Nerre »

Såvitt jag vet behöver mikrovågsugnar dubbla förreglingar på luckan, dessutom så provas de 10 000 öppningar eller nåt sånt. Eller gjorde förut i alla fall, på jobbet fanns det ett rum där mikrovågsugnar testades. Det var en "robot" som tryckte på start, öppnade luckan, stängde luckan, tryckte på start, öppnade luckan, stängde luckan.
Sen med jämna mellanrum så gick en arm in i ugnen och två elektroder kände av om det var vatten i den djupa tallriken eller inte. Var det torrt så fylldes en skvätt på från en dunk (ifall nåt blev fel var det då bara 20 liter vatten på golvet).

Så satt det alltså en mikrovågsdetektor framför luckan som kände av om det blev nåt läckage.

Den där roboten var ganska intressant konstruktion, eftersom de flesta mikrovågsugnar ser olika ut så var det helt mekanisk manövrering av ugnen, eventuellt tidsvred låstes mekaniskt med en "klo".

Ingen aning om ifall de fortfarande provas på det sättet, vistas sällan i de delarna av huset numera (och just nu är huset zonindelat på grund av corona, så jag får inte ens vara i de delarna av huset).
fluuux
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 februari 2020, 10:47:29

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av fluuux »

Tack för alla svar :shock: :tumupp:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av xxargs »

En sak kan jag säga, bränner du dig på mikrovågor på finger, bit av hand eller liknande (lätt hänt att komma åt sådant på 7/16-kontakter med full basstationseffekt ala 40 Watt på anslutning) så kommer du att märka det - jag lovar, om du slutat att skrika, svära och hoppa runt och fruktlöst försökt lindra smärtan med kallvatten inom en kvart så har du stark viljestyrka. - det gör inte ont som vanliga brännskador utan någon håller på att grilla runt med glödvarma lödpennan lika intensivt som första sticket just när man bränner sig - men här håller 'sticket' i sig konstant och innerligen intensivt i > 10 evighetslånga minuter kontinuerligt innan det avtar...

Det är en gemensam liten klubb bland radiofolk/RF-utvecklare vid baren om man har bränt sig på RF eller inte, och det är bara de som själva bränt sig som förstår i hur _ont_ det gör och så beställer man något ännu starkare från baren, gärna laget runt bland de redan invigda för att försöka glömma det, och lätt kan eskalera in i pruttfylla... det är något man aldrig glömmer och hör till området traumatiska upplevelser som etsar ända in i själen...

och, ja, jag hör också till den klubben...
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Trasig micro Har man en chokoladkaka i byxfickandödsfäll

Inlägg av Haralt »

Har man en chokoladkaka i byxfickan, skulle jag tro att den smälter av kroppsvärmen. Det var säkert inte den engelsmannen som uppfann mikrovågsugnen för kokkonster, jag tror mer på beväringen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Henry »

https://faktabanken.nu/uppfinningar/mikron.htm

Det var visst inte Bells laboratories som jag fått för mig men han var amerikan och jag tror ju liksom mer på det än att det var en beväring som uppfann mikrovågsugnen med någon korv, känns som något de värnpliktiga hittat på. Finns även massa info om amerikanen men jag kunde inte någon om att en värnpliktig var bakom allt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Teknikern »

Haralt skrev:
För övrigt, var det inte en matglad värnpliktig som kom på att han kunde värma upp grillkorven genom att på en lång pinne hålla upp den i militärradarn? Och så var mikrovågsugnen uppfunnen.
Fryser man så går det utmärkt att värma upp sig i strålgången från en planradar, man bränns varken ihjäl eller förlorar synen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Henry »

Var ju lite rykten från befälen i lumpen när vi hade en utfykt till en lite mindre radarstation att stod man under den så blev man steril en tid och då var det till och passa på under helgen sedan. :D
M.P
Inlägg: 40
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av M.P »

Som sagt byt den, vår började brinna rätt rejält så jag i panik fick springa ut med den på uppfarten och släcka medan brandlarmet tjöt. Plåten (tror den var i alu) som sitter för magnetronen brann upp så det var rejält med energi som fokuserades.

Hörde en skröna (hoppas jag) om en snubbe som tog bort förreglingen på jobbets micro för att kunna röra om i sin gröt under tillagning, hade tydligen slutat med cancer i handen även om han inte kände nåt under de 5s han rörde i gröten varje gång. Det låter för dumt för att vara sant kan man ju tycka :shock: ...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Henry »

Fönstret framför magnetronen måste vara av ett material som inte hindrar mikrovågorna att gå igenom vilket metaller gör så den är inte av aluminium utan av ett material som heter mica och det är ett mineral som inte absorberar energin från magnetronen under normal förhållanden. Materialet används flitigt i hårtorkar, brödrostar m.m. då det håller för hög temperatur och är elektriskt isolerande.
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Haralt »

Henry,

Är det inte istället glimmer du menar som används för att isolera elektriskt? T.ex. glimmer-bricka mellan effekttransistor och kylflänsen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Henry »

Same shit different name, men jo glimmer.
Skriv svar