Trasig micro = dödsfälla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fluuux
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 februari 2020, 10:47:29

Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av fluuux »

Hej!

Här kommer en fråga som säkert är jättedum men frågar ändå för att jag vet att det finns kunniga personer här och är väldigt orolig.
Min micro har varit konstig det senaste, ibland låter den högt vid användning och det kan sedan lukta bränt. Har även blixtrat till några gånger.
Trodde det var lugnt att äta men efter en googling såg jag att det finns något som heter magnetron i micron som kan vara trasig/bränd och som kan innehålla beryllium som ni säkert vet är farligt.
Min fråga nu är om ni som är mer kunniga inom dessa områden tror att det genom den halvtrasiga/brända magnetronen kommit beryllium i min mat eller i luften?
Ska jag vara orolig? :eek2:

Väldigt tacksam för svar,

Linnéa
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av TomasL »

Oavsett vilket är det nog dags att byta den, även om den inte sprider beryllium, vilket är extremt osannolikt, så kan den ju börja brinna.
Antingen så lämnar du in den för service, eller köper en ny (troligen betydligt billigare)
fluuux
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 februari 2020, 10:47:29

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av fluuux »

Jag ska DEFINITIVT byta ut den, den är redan nerplockad.
Är bara orolig att skadan redan är skedd, åt en skål med bär nyss som verkligen smakade bränt (slutade äta efter några tuggor när jag insåg sambandet med micron) :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av TomasL »

Det behöver du inte oroa dig för, berylliumet kommer bara ut om man sågar isär magnetronen, typ.
Vid normal användning, även om det blir fel på ugnen händer inte detta´,
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av kricka »

Som TomasL skriver, du måste såga isär magnetronen för att komma åt berylliumet, samt så är det i fast form. Så det är inget löst pulver.
Bjaellerud
Inlägg: 1437
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Bjaellerud »

Och värmer den så är ju mikrovågskällan, magnetronen hel, och släpper inte ut några giftiga tungmetaller.
Gissar istället på att det finns matrester fast på väggar och under glaset i botten, som förbränns och skapar dålig lukt.
En rejäl rengöring skulle kanske ge en friskare smak.

Nå isärplockad kanske den inte blir folk igen.
Med de priser vi idag ser är det nog värt att skaffa en ny.

Roy
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Henry »

Samt att jag inte är helt säker på att kommersiella magnetroner innehåller beryllium då det är väldigt dyrt (och används inom militären och dylikt istället) utan de använder sig av vanlig aluminiumoxid eller liknande som är bra billigare men har inte lika bra värmeledningsförmågan så magnetronen blir varmare och lever ett lite hårdare liv, men det funkar.

Jag har sett både och nämnas på nätet men jag lutar mer åt att det inte innehåller det så länge ingen bevisar att det gör det, och om det skulle finnas i dom så skall det finnas varningslappar i mikron om det och framförallt på magnetronen, vilket det inte gör. På grejer som innehåller beryllium är överlusade med varningar.

Oavsett om maten smakar bränt skall den inte ätas ändå men ev berylliumkontamineringar kan man nog ignorera oavsett om det varit det i magnetronen eller ej.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av xxargs »

berylliumoxid ser ut som keramik men leder värme som aluminium typ - mycket unik egenskap att leda värme bra medans det är väldigt isolerande och tål höga spänningar utan att leda.

som redan nämnt, så länge det fortfarande är bitar eller ursprunglig form så är det ingen fara, men börja du hamra och krossa keramiken eller slipa/såga i det så är dammet den stora faran om den andas in.
fluuux
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 februari 2020, 10:47:29

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av fluuux »

Stort tack för svar! Och ni tror inte att något annat farligt kan ha förångats inne i magnetronen?
Maten smak och lukten från micron var alltså inte bränd mat utan bränd metall av något slag..
BJ
Inlägg: 8218
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av BJ »

Lukt av bränd metall fick jag en gång när jag
råkade köra min mikrovågsugn tom.
Det var naturligtvis inte bra, men den överlevde,
och har fungerat lika bra som innan sedan dess.
Vad det var som hände, vet jag inte.
Någon här kanske vet?
fluuux
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 februari 2020, 10:47:29

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av fluuux »

Ja men det är säkert samma grej! Jag tycker oftast det blir så när jag kör små saker typ en liten skål med bär.
Kan vara att micron inte "uppfattar" att det är något in den och överhettas på något sätt kanske
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av mcrj »

Ingen metall i skålen?
typ gulddekor.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av svanted »

en magnetron fungerar precis som en radiosändare, den behöver en last som tar hand om effekten likt sändarens antenn,
om den saknas kommer all effekt att utvecklas i slutsteget/magnetronen istf i maten/vattnet e.d.
nya ugnar tror jag har någon form av konstlast som förhindrar att magnetronen utsätts för typ 800W eller vad den nu ger i effekt,
hur ska man annars kunna förklara att de gjort så att ugnen fortsätter tills timern räknat ner, om man bara tar ut matskålen och stänger luckan.
den första mikron jag hade var man tvungen att trycka på en knapp till om man bara öppnade och stängde luckan.
men gjorde man det blev det en ljusbåge i ena hörnet i ugnen som fick agera antenn, som brände plast och färg tills det luktade apa.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Hobbyisten »

Det har blixtrat i min micro med, men det är som Bjaellerud skriver, efter rengöring fungerar den som ny, egentligen ska man använda täcklocket som följer med micron över livsmedlet, men brukar inte göra det. Sen finns det förhållningsregler för hur mycket livsmedel tex en behållare av metallfolie ska innehålla för att micringen ska fungera.
Haralt
Inlägg: 2473
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Trasig micro = dödsfälla?

Inlägg av Haralt »

Om det skulle bli fel på förreglingen som förhindrar mikrovågsugnen att gå i gång med öppen lucka, då är det farligt. Mikrovågorna når då utanför ugnen och kan skada synen, på den som står i närheten, ögonen skadas, kogulerar och synen kan förloras. I luckan finns en perforerad metallplåt med mängder med små hål, så pass små att mikrovågorna inte kan slinka igenom. Vad är det för frekvens på energin, 3 GHz? Vad blir då våglängden?

För övrigt, var det inte en matglad värnpliktig som kom på att han kunde värma upp grillkorven genom att på en lång pinne hålla upp den i militärradarn? Och så var mikrovågsugnen uppfunnen.
Skriv svar