Långsamt starta DC-motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Limpa
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2015, 12:38:32

Långsamt starta DC-motor

Inlägg av Limpa »

Hej!

Jag har en DC-motor på 24 V och 1200W som jag tänker snurra igång ganska fort. RPM ca 4000. Jag skulle dock vilja undvika att bränna batterier eller säkringar vid uppstart och undrar om det kan tänkas finnas någon som vet hur jag ska kunna långsamtstarta denna motor, utan styrning. Styrning känns overkill (och dyr) eftersom jag ändå bara ska köra full gas sedan. Jag är bara orolig för uppstarten (och kanske för nedvarv).

Jag vet att det finns ett trick med mosfet men jag hittar inga bra scheman med komponenter som jag kan hitta här i Sverige. Och jag är inte tillräckligt duktig på detta för att lista ut hur jag ska bygga det med komponenter som jag KAN få tag på.
24 V DC motor, ca 4000 RPM och 1200 watt
2 * 12 V batteri

Vidare som ni ser ovan så är jag lite orolig för batterierna vid nedvarvning också, eftersom det kommer sitta en stor kniv på motoraxeln. Kan man på något sätt ta hand om den extra spänning som alstras vid avstängning tror ni?

Mycket tacksam för en puff eller två i rätt riktning.
Tack!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Långsamt starta DC-motor

Inlägg av prototypen »

Ett lagom stort motstånd som kortsluts när motorn är uppe i varv, kan göras i ett eller flera steg.
Det ska inte vara några problem när du kopplar ifrån, motorn går som generator och genererar spänning lite lägre än 24 volt. Kortsluter du motorn mer eller mindre så kommer den att bromsa in.

Protte
Limpa
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2015, 12:38:32

Re: Långsamt starta DC-motor

Inlägg av Limpa »

Tack för att du tar dig tid.

Jag kan förstå hur det där skulle fungera, att vi bromsar spänningen något innan den når fullt varv. Men hur man bygger något sådant i praktiken har jag ingen aning om.
Tacksam för en knuff till. En lite större! :-)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Långsamt starta DC-motor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vi kör en 250W motor med 48V pang på!
Den sitter på frugans cykel och har så gjort lång tid!
Hon har bara en knapp som drar ett vanligt relä. Digital Elcykel ON!
Limpa
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2015, 12:38:32

Re: Långsamt starta DC-motor

Inlägg av Limpa »

Haha, låter som en tuff cyklist. Men tycker ni då inte på knappen när cykeln redan har fart?
Kanske jag som är onödigt försiktig. Jag har dock gelbatteri, kanske är dom känsliga..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Långsamt starta DC-motor

Inlägg av grym »

finns ntc motstånd för mjukstart, funkar bra
blir varma under drift och man kan inte starta för snabbt efter man stängt av, dom måste svalna lite först
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Långsamt starta DC-motor

Inlägg av alexanderson »

Kanske kunde du använda ett sodamotstånd(natriumkarbonat upplöst i vatten samt två metallelektroder) som pådrag. Vad är det för maskin som har en stor kniv som går med den hastigheten ? Kniven måste vara bra balanserad för att ej ge vibrationer.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Långsamt starta DC-motor

Inlägg av säter »

Du börjar med trådarkeologi igen?
TS har inte varit inloggad på ett år.
Skriv svar