Felsöka liten ljudkrets & högtalare i leksak

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
roqvist
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 augusti 2017, 13:07:37

Felsöka liten ljudkrets & högtalare i leksak

Inlägg av roqvist »

Jag försöker laga en av mina döttrars leksaker. Det är två kuber som, beroende på orientering, kan pressas samman för att spela upp olika ljud. (Metallknoppar på kuberna sluter en krets så att olika ljud spelas.)

Leksaken drivs av 3st AA-batterier och består av ett ljudchip/mikrokontroller av nåt slag samt en högtalare.

Jag har kollat så att kablar och lödningar är hela och så att det är spänning över metallknopparna och där verkar det inte vara några problem. Kommer dock inget ljud längre när man sluter kretsen.

Om det är mikrokontrollern/ljudchippet som pajat så får det vara, men jag tror inte det då den sitter rätt bra fastskruvad inuti kuben. Högtalaren däremot sitter rätt taskigt till och ser ut att ha få lite stryk då lim etc har släppt.

Kan man på något smidigt sätt felsöka en sådan här högtalare? Någon som har en idé på vart man kan få tag på en ny annars o testa med?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsöka liten ljudkrets & högtalare i leksak

Inlägg av breflabb »

Högtalaren är det lättaste att mäta med en multimeter o det skall vara runt 8Ω.
Däremot så ser lödningarna inte så bra ut på kretskortet där högtalaren sitter.
Och den gula sladden nere till höger är rejält klämd.
Om du inte har någon multimeter så kan du ta batteri på 1,5 V ock dutta på högtalaren
så bör du höra något från den. OBS högtalaren skall vara bortkopplad från kretskortet
annars kan iC-en ryka.
Sedan skall du lägga bilderna direkt här på forumet, då blir dom mycket bättre och lättare att hantera
roqvist
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 augusti 2017, 13:07:37

Re: Felsöka liten ljudkrets & högtalare i leksak

Inlägg av roqvist »

Tack för tipsen! Lyckas inte mäta något motstånd alls över högtalaren så då är det kanske problemet.

Ja den gula sladden o lödningarna ser halvtaskiga ut men jag har vandrat runt med summern och även kollat spänningen över flera ställen o allt verkar vara anslutet. Kan ju såklart passa på att byta lite om jag andå ska löda fast en ny högtalare.

Då ska jag försöka googla fram en 8Ohm 0.25W högtalare på ca 26mm
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Felsöka liten ljudkrets & högtalare i leksak

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kjell.com!
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Felsöka liten ljudkrets & högtalare i leksak

Inlägg av Anahka1975 »

Man blir ju även nyfiken om K7-K12 ger några nya ljud eller om de paddarna är dödade i denna variant/mjukvara?
roqvist
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 augusti 2017, 13:07:37

Felsöka liten ljudkrets & högtalare i leksak

Inlägg av roqvist »

Anahka1975 skrev:Man blir ju även nyfiken om K7-K12 ger några nya ljud eller om de paddarna är dödade i denna variant/mjukvara?
Tänkt detsamma! Sannolikt frånkopplade men ska testa när nya högtalaren anländer.

Hittade ingen lämplig lokalt, Elfa hade en 0.15W som nog hade passat men för dyrt att beställa enstaka delar där så fick bli ebay.

Verkar som att just denna typ av högtalare ofta används i ringklockor/dörrklockor.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Felsöka liten ljudkrets & högtalare i leksak

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu var JAG dum! Jag har ju sådana högtalare liggande "någonstans". Dessutom borde väl Kjell eller Electrokit ha.
roqvist
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 augusti 2017, 13:07:37

Re: Felsöka liten ljudkrets & högtalare i leksak

Inlägg av roqvist »

HUGGBÄVERN skrev:Nu var JAG dum! Jag har ju sådana högtalare liggande "någonstans". Dessutom borde väl Kjell eller Electrokit ha.
Varken Kjell eller Electrokit har. Den behöver vara 27mm diameter (eller mindre) för att passa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Felsöka liten ljudkrets & högtalare i leksak

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den såg större ut ... :roll: Det fanns nån inplastad sak på Electrokit, men du har redan beställt.

Tycker ni ljud är kul och vill bränna bort lite hud på fingrarna ska du titta på den här grejen: MFOS Noise Toaster.
Det finns mönsterkort, paneler och komponentsatser att köpa på nätet. Det är en "komplett" mikrosynth som är riktigt rolig.
roqvist
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 augusti 2017, 13:07:37

Re: Felsöka liten ljudkrets & högtalare i leksak

Inlägg av roqvist »

Elfa hade en 0.15W, lite klenare än originalet men lite tystare leksak gör oss inget. :o

Tack för feedback o info! Tyvärr spelades inga ljud på de icke anslutna kontakterna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar