Multimediaenhet i elbil för barn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jansund
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 mars 2011, 19:38:53
Ort: Norrtälje

Multimediaenhet i elbil för barn

Inlägg av Jansund »

Ska försöka att installera en multimediaenhet i en elbil för barn. Bakgrunden är att den som sitter i bilen har gått sönder och nu har jag hittat en med en riktig pekskärm, den är avsedd för en annan elbil (länk https://www.rull.se/Elbil_VW_Amarok_4Mo ... n_12V_20Ah ) så jag kommer att behöva modifiera. Det finns ingen dokumentation.
Bifogar en bild av den del kretskortet där anslutningarna finns. Vid den röda kontakten sitter en SS14 likriktardiod, jag gissar därför att den röda kontakten är strömförsörjning.
Vid den svarta kontakten sitter en 8002D vilket verkar vara en 3W monoförstärkare, då antar jag att den svarta är högtalaren.
Den vita kontakten är jag osäker på, det sitter en blåtandkomponent AS18AP i närheten.
Den sista anslutningen är den gula kabeln till vänster i bild, i närheten av den stora kretsen F1C100S som är en multimediaprocessor som även har FM-radio, därför tror jag den gula kabeln är en antenn.
Tacksam för tips på anslutning
IMG_20200310_141534933.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jansund
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 mars 2011, 19:38:53
Ort: Norrtälje

Re: Multimediaenhet i elbil för barn

Inlägg av Jansund »

Testat lite, den röda är strömförsörjning och den svarta med stor sannolikhet högtalare, den vita kontakten är troligen tutan. Nu behöver jag förlänga kablarna, är det någon som vet vad kontakttyperna heter? Den röda är 6,35*4,8 med stiftavstånd 2mm, den svarta är 5,5*3,0 med stiftavstånd 1,5mm, bägge tvåpoliga.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11340
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Multimediaenhet i elbil för barn

Inlägg av Klas-Kenny »

Röda skulle kunna vara JST PH och svarta JST ZH.

Båda dessa finns såklart av en massa andra namn hos andra tillverkare än JST..
Jansund
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 mars 2011, 19:38:53
Ort: Norrtälje

Re: Multimediaenhet i elbil för barn

Inlägg av Jansund »

Tack, det var dom två jag trodde, jag beställer dom från Elektrokit
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11340
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Multimediaenhet i elbil för barn

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag säger inte att det är så, men en gissning/förslag. :)

Men oavsett lär det gå att få det att fungera med dem, i värsta fall får du kanske trimma av lite plast.
Jansund
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 mars 2011, 19:38:53
Ort: Norrtälje

Re: Multimediaenhet i elbil för barn

Inlägg av Jansund »

Den stora var JST-XH till strömförsörjning och den lilla JST-PH till högtalaren. Nu är den igång.
Jansund
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 mars 2011, 19:38:53
Ort: Norrtälje

Re: Multimediaenhet i elbil för barn

Inlägg av Jansund »

Nu är det felsökning då enheten bara startar ibland. Om jag utgår ifrån Schottky dioden SS14 för att kolla strömförsörjningen som är 12V till kortet, vilken sida ska vara plus resp minus. Jag har identifierat katod resp anod på SS14
Skriv svar