Matningskrets med FSQ510

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AnteroT
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 april 2019, 18:02:01

Matningskrets med FSQ510

Inlägg av AnteroT »

Jag har fått ett kretskort från en Philips TV för rep. Det är ett matningsdon med flera olika spänningar. En IC-krets FSQ510 var sprucken. Jag skaffade kretsar och bytte den och en diod som var kortsluten. Regulatorn vill dock inte starta. Har någon erfarenhet av denna typ?
FSQ510-krets-på-TV-kort.jpg
.
Det finns en bra instruktion från Fairchild att ladda ner från nätet. Funktionen är i korthet så att högspänningen vid tillslag bygger upp intern matningsspänning på uttag 5. En strömgenerator matad från 8 laddar upp en kondensator. vid 8,7 V upphör uppladdningen. Regulatorn skall börja switcha vilket matar tillbaka till uttag 5. Om spänningen sjunker till 6,7V startas den interna uppladdningen igen.
Jag får dock inte igång switchningen. Hittar inga fler trasiga komponenter, i alla fall inte kortslutna. Tveksam på zenerdioderna. Kunde mata in 20V (med förkopplingsmotstånd) till 5 utan att få något spänningsfall i motståndet.
Jag bifogar oscilloskopsbilder på 5 och 7, 5 och 3 samt 5 och 4. Kurva A är uttag 5 på samtliga. Dessutom en bild på inre kretsar på FSQ510 från den utmärkta manualen.
Tacksam för tips!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.