Lagning av Kemppi hilarc 250

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Lagning av Kemppi hilarc 250

Inlägg av murta »

Köpte nyligen en tub med Mison 18 och "fick" då två svetsar med på köpet :) . Den ena var en Einhell SGA 175 turbo där en glassäkring hade gått sönder. Tråden som satt i hade börjat ärga så matningen funkade inte riktigt som den skulle men efter att jag tagit bort det yttersta lagren och bytt säkringen så funkade allt som det ska :D . Den andra svetsen är en Kemppi Hilarc 250 med tillhörande Lisa 12 matarverk och fjärrkontroll. Tyvärr hade jag inte lika tur med denna svets då endast matarverket och fjärren verkar funka ok (trådmatningen funkar iaf, både lokalt och via fjärr). Jag hittade på felsöklningsdokumenten som fanns någonstans på detta forum och har börjat läsa lite. Tyvärr så är schemat som följer med inte av den bästa kvaliteten så det är lite svårt att hitta alla mätpunkter. Hittills har jag kollat följande enligt anvisningarna.
- Gröna lampan på fronten lyser
- Kontaktorn drar
- Fläkten hoppar igång
- De 3 gröna dioderna på "tyristor-styrkortet ?" lyser.
- När jag trycker in handtaget i läge MIG eller har switchen i MMA-läge så lyser den röda dioden på samma kort.
- Mätt den stora säkringen (500A), OK
- Kollat alla säkringar som jag har hittat, alla är OK

Det är dock en sak som jag funderar över. Efter ca 1 minut så gasar fläkten på rejält, låter som en dammsugare typ. Ska den snurra så fort eller är det så att elektroniken har fastnat i nåt slags övertemp läge?

Om någon har erfarenhet av att felsöka dessa svetsar så får ni gärna höra av er då jag väldigt gärna vill få igång den. :tumupp:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lagning av Kemppi hilarc 250

Inlägg av prototypen »

Har du spänning in och ut från kontaktorn?
Kopplar man om spänningen med omkopplare eller elektronik, men det måste väl vara elektronik då den kombinerar MIG och MMA.

Lägg upp resterna av schemat så vi har en chans till att vägleda dig
Protte
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Lagning av Kemppi hilarc 250

Inlägg av Per S »

slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Lagning av Kemppi hilarc 250

Inlägg av slft »

om du ställer svetsen i mma
så skall du ha en "tändspänning" på upp till 113v

börja och titta där

//Ola
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Lagning av Kemppi hilarc 250

Inlägg av murta »

@prototypen
Ja, jag har spänning på den stora kondensatorbanken efter kontaktorn (Cc101 - 104 i bifogade schemat). Har iof inte mätt toppspänning (ska vara ~500V) men mätte där för att se så att banken laddas ur ordentligt när man slår av matningen, inte kul att få en stöt från denna. Har inte kollat så noga men det sitter ett styrkort som tar in signalerna från vippströmbrytarna på fronten.

@slft (Ola)
När du säger "tändspänning" så gissar jag på att du menar spänning mellan svetsterminalerna (där handtaget och jord-klämman sitter)? Det är det som är problemet, jag har ingen spänningn alls där så inverter delen av svetsen startar inte.

Bifogar några bilder jag hittade på maskinisten.net, hoppas det är ok då detta är en så pass gammal svets.

Fick en idé nu när jag kikade lite mer på schemat. Anledningen till att fläkten går snabbare efter en stund tror jag är att FL-301 (termostaten) aktiveras för att L003 blir för varm, vilket i sin tur skulle tyda på att det går en ström någonstans. Kanske en tyristor som är paj?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Lagning av Kemppi hilarc 250

Inlägg av murta »

Svarar på min egna tråd om det nu mot all förmodan skulle vara någon annan i framtiden som felsöker en sådan här svets.

Hittade några saker som var fel på svetsen. Fick byta alla filterkondingar då dessa hade sett sina bättre dagar, alla hade börjat läcka och en del brunnit. Sen fann jag också att en av de tre termostaterna (bi-metall) som sitter i serie var trasig så dessa byttes också ut. Efter detta så fungerade svetsen.... ett tag ... När jag provade att skruva upp strömmen så gick den interna säkringen i svetsen. Kikade lite i felsökningsdokumentet och troligtvis så är det något fel på den delen av kretsen som ställer in död-tiden mellan att thyristorerna tänder. Dessa ska ju tända alternerande mot varandra men är tiden mellan dessa tändningar för kort så hinner inte thyristorn komma tillbaka till "block"-läge och tänder igen automatiskt och då blir det kortis, därav att det sitter en snabb-säkring. Så det blir tillbaka till ritbordet och koppla in oscilloskopet och mäta på alla punkter enligt service-manualen... tur att man har en till fungerande svets :D
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Lagning av Kemppi hilarc 250

Inlägg av X-IL »

Haha, satt och funderade på varför jag kände igen nicket...
Spännande att få två svetsar på köpet, även om det innebar jobb då. Har inga tips men skickar hejarop ända från Hallstahammar.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Lagning av Kemppi hilarc 250

Inlägg av murta »

Hehe, ja inte jätteofta som jag postar här, men det händer ju ibland.. Nu när jag tänker efter så kanske det är dags att uppdatera min byggtråd om 3D-skrivaren (var ju bara 2 år sen senast).
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Lagning av Kemppi hilarc 250

Inlägg av murta »

Svarar (igen) på min egna tråd om det nu mot all förmodan skulle vara någon annan i framtiden som felsöker en sådan här svets.. Jag lyckades till slut fixa svetsen och nu funkar den upp till 250A utan att blåsa snabb-säkringen i svetsen :mrgreen: . Reparationen bestod i att jag bytte ut i stort sett alla avstörningskondingar i svetsen (bytte inte dom stora glättnings-elektrolyterna eller dom stora mellan thyristorerna). Bytte även alla elektrolyter på kretskorten då jag tänkte att dessa kanske hade torkat ut efter 40 år och isf inte styrde thyristorerna med rätt timing. Bytte även de små keramiska som satt i snubber-filtren på resp thyristor. Men shit va den tjuter när man drar på med ström, låter som en stucken mini-gris :D
Skriv svar