Är vaselin ledande?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tronik
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 september 2015, 12:05:51

Är vaselin ledande?

Inlägg av tronik »

Vi har en trådlös "dörrklocka". På utsidan av huset sitter en trycknapp i en plastdosa. Trycker man där så går en trådlös signal till själva ringklockorna, 2 st i detta fallet, och dom klingar: DING -- DONG! Vi har två våningar så därför är dom två. Dom sitter i vanliga vägguttag och drivs den vägen.

Trycknappen med "radiosändaren" sitter inte så bra till på utsidan av huset med avseende på väderskydd. Regnvatten rinner utmed husväggen och in i trycknappen. Och det regnar ju ofta från väster, rakt på trycknappdosan. Den är batteridriven med ett lite större knappcell: CR 2032. Det har ju naturligtvis oxiderat och börjat läcka lite. Jag har lyckats tvätta rent det mesta, som var till största delen järnoxid. Det var lite grönt "klet" också men inte jämförbart i mängd med järnoxiden. Den oxiden kom för övrigt från en antenn och den sitter i botten på plastdosan. Så den måste ha "stått i vatten" stundtals.

På bilbatterier och liknande brukar man ju smörja in polerna med vaselin. Det är ju vattenavstötande. Men är det elektriskt ledande?

Jag tänker mig att smörja på vaselin dels på antenntråden, men kanske också på batteriets kontaktytor. Det är ju så små ytor så sammanlagt handlar det om mindre än en kvadratcentimeter. Samtidigt tänker jag mig att fixa någon sorts tak till den här trycknappdosan. En plåtbit i en L-form. Jag vänder på den så taket kommer över naturligtvis, och gör det så stort att det sticker ut 4 - 5 centimeter över dosan. Dosan har en motagebaksida också. Då borrar jag två hål i plåten så allt sitter i samma skruvhål i husväggen. Och jag funderar även på att göra något dränagehål i plastdosan så att det vatten som rinner in också har en möjlighet att rinna ut. Men först av allt måste jag köpa ett nytt batteri för att kolla om det fungerar.

Någon kanske tänker "Spraya med 5-56 eller WD-40". Det har jag också tänkt, men dom brukar ju avdunsta och torka bort efter en tid. Trycknappen skall ju sitta kvar ända tills jag byter batteri nästa gång. Och den har suttit där i ett par år nu.

Ett tillägg: Jag hittade ett bildexempel på delarna på Clasisjön. Men jag köpte min av våran lokala elinstallatör.
https://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5d ... 4UQAvD_BwE
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av Meduza »

Fyll dörrklockan och packa in alla komponenterna i dielektriskt silikonfett, så kommer det fungera utmärkt många år framöver.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av Klickmans »

@tronik

För Marint bruk finns här: https://froggy.se/se/marin/~0/quicksilv ... fett~3231/

Tack Meduza för tipset om dielektriskt silikonfett.
tronik
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 september 2015, 12:05:51

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av tronik »

OK! jag skall kolla upp det här. Jag har just satt i ett nytt batteri och det fungerar, men jag har inte monterat tillbaka dosan ännu. Det gör jag när jag har fettuben. Eventuella besökare får knacka hårt på dörren under tiden i stället. Batteri fanns i våran ICA-butik.

Tack för snabbhjälp.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av NULL »

Vaselin är som vanligt fett som de har raffinerat till helt rent, så det är inte elektriskt ledande.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av Mindmapper »

Radiosignaler sprids i luft i övrigt har allt annat påverkan på utbredningen av radiovågor. Vilken påverkan vaselin har på de frekvenser du har vet jag ej. Men det finns en chans att vaselinet påverkar räckvidden.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, vaselinet lär påverka räckvidden om man har det runt antenn.
Vaselin har en annan dielektrisk konstant än luft, vilket kommer påverka antennens avstämning.

Med det sagt kan det mycket väl fungera *tillräckligt* bra även fyllt med vaselin eller annat fett.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6109
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av Biker »

Lägg en klick vaselin i micron och kör nån sekund , är det kokhet direkt så sväljer det rf rejält.

Är det transparent som is händer inget
ds77
Inlägg: 2215
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av ds77 »

Det är ett bra test för att se om det dämpar signalen, däremot säger det inget om hur dielektricitetskonstanten påverkar..
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6109
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av Biker »

Ja exakt , lär hända saker där med
Haralt
Inlägg: 2474
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av Haralt »

Biker,

Du tror att en isbit i mikrovågsugnen förblir isbit efter några minuters körning med mikrovågsugnen?
Är det verkligen så? Har du provat?
Med kallt vatten har jag provat, och det blir skållhett.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6109
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av Biker »

Haralt skrev:Biker,

Du tror att en isbit i mikrovågsugnen förblir isbit efter några minuters körning med mikrovågsugnen?
Är det verkligen så? Har du provat?
Med kallt vatten har jag provat, och det blir skållhett.
Is är ganska transparent för rf så det tar tid.

Därför skall man skicka i nån tesked vatten i frysta rätter och på locketnså det vattnet börjar ångkoka isklumpen :waving:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av Henry »

Krävs också rätt stora mänger energi för att få is att bli flytande.
Haralt
Inlägg: 2474
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av Haralt »

Ja, stämmer att det behövs en del energi att smälta is.

För att smälta 0 gradig is till vatten av 0 grader behövs 334 kJ/kg.

Har du 0,1 kg is och kör med 1,0 kW(= kJ/s) mikrougn behövs köras 33,4 sekunder.
Kör du ytterligare 33,4 sekunder med 1,0 kW, hettas det 0 gradiga vattnet upp till ca 80 oC.

För att förånga 0,1 kg 100 gradigt vatten, krävs mycket energi, hela 226 kJ, och mikrovågsugnen behövs köras hela 226 sekunder tills allt vatten har förångats.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6109
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Är vaselin ledande?

Inlägg av Biker »

Haralt skrev:Ja, stämmer att det behövs en del energi att smälta is.

För att smälta 0 gradig is till vatten av 0 grader behövs 334 kJ/kg.

Har du 0,1 kg is och kör med 1,0 kW(= kJ/s) mikrougn behövs köras 33,4 sekunder.
Kör du ytterligare 33,4 sekunder med 1,0 kW, hettas det 0 gradiga vattnet upp till ca 80 oC.

För att förånga 0,1 kg 100 gradigt vatten, krävs mycket energi, hela 226 kJ, och mikrovågsugnen behövs köras hela 226 sekunder tills allt vatten har förångats.
Isen absorberar inte rf så mycket så tiden kanske inte stämmer.....
Skriv svar