Begränsa effekten på 240V uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av vaxfan »

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av GeekJoan »

Verkar dock bara som den fanns i 25A variant.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av E Kafeman »

>Tycker det borde finnas en enkel komponent precis som det finns spänningsregulatorer
Den "enkla" och vanligaste komponenten av detta slag kallas NTC och är beskrivet ovan ett antal gånger med länkar till mer tekniska förklaring. Är det något problem som gör att den lösningen inte duger?
Det är fortfarande en så pass tekniskt avancerad lösning, jämförbar med spänningsregulatorer, att man måste tänka två ggr innan man stoppar dit något sådant.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av prototypen »

En komponent är då möjligen ett NTC motstånd, kan du acceptera 2 komponenter så ett 22 Ohm motstånd och en kontaktor.
Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av mrfrenzy »

GeekJoan skrev:Verkar dock bara som den fanns i 25A variant.
Inga problem, en 10A säkring klarar 25A i flera sekunder.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av farbrorvattenmelon »

prototypen skrev:Någon som tror att en 25 eller 50 meters kabelvinda skulle funka?

Protte
Det skulle det säkert, men då påverka utlösningsvillkoret på säkringarna och vid eventuell kraftig belastning kunna ge kabelbrand.
4kTRB skrev: AoE hade en mjukstart för glödlampor. Den inväntar nollgenomgången innan ström levereras till lampan. Lampsparare tror jag de kallade den. Vore det inte fördelaktigt med att starta flipperspelet vid nollgenomgång också?
Gäller bara att man konstruerar den helt rätt, om man har otur när man tänker kan man istället göra så den alltid tänder i dåligt ögonblick istället. Även viktigt att använda den rätt, säg t.ex en snabb kontaktor inkopplad efter leder ju till att kontaktorn skonas men lasten kanske får sämsta tänkbara start varje gång.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av Nerre »

GeekJoan skrev:skicka in 50A 240V och det kommer max ut 3A 240V. Så kan prylen bakom vilja dra hur jävla mycket den vill, den får inte mer än 3A i alla fall.
Fysisk omöjligt. Ohms lag gäller fortfarande, för att sänka strömmen måste du sänka spänningen.

Det är det de där lösningarna gör, de sätter en extraresistans i serie med lasten under en kort stund.

Kontaktorlösningen byglar förbi resistansen efter en kort stund, NTC sjunker i resistans efter att ha blivit varm.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av Mindmapper »

Om det vore möjligt!
Vem ville ha en så dålig verkningsgrad?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av grym »

dum fråga, ska den vara en sak man skickar med flipperspel till dom som annvänder det och där skan den vara korrekt och godkänd eller ska ni ha det i repverkstaden ?

finns ingen magisk lösning på det, man har något som begränsar strömmen, det enklaste som funkar bra är ntc motstånd för stora startströmmar, rätt valt är dom riktigt bra, förutom, man måste låta dom svalna mellan tillslagen, sällan något problem här
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av GeekJoan »

E Kafeman skrev:>Tycker det borde finnas en enkel komponent precis som det finns spänningsregulatorer
Den "enkla" och vanligaste komponenten av detta slag kallas NTC och är beskrivet ovan ett antal gånger med länkar till mer tekniska förklaring. Är det något problem som gör att den lösningen inte duger?
Det är fortfarande en så pass tekniskt avancerad lösning, jämförbar med spänningsregulatorer, att man måste tänka två ggr innan man stoppar dit något sådant.
Ja, jag vet. Jag sa "tycker det borde finnas" som i en liten ytmonterad komponent som man skickar in en sak i ena ändan och får ut något i andra ändan. Tycker som i "jag drömmer/vill ha/skulle vilja"
mrfrenzy skrev:Inga problem, en 10A säkring klarar 25A i flera sekunder.
Vi har 16A C/D säkringar och dom löser ut inom 1µS på såna spel som är kända för att dra mycket i startögonblicket.
grym skrev:dum fråga, ska den vara en sak man skickar med...
Det ska bara funka, både på jobbet och när folk får hem sina spel.

Tycker som i "jag drömmer/vill ha/skulle vilja":
areg.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av mrfrenzy »

GeekJoan skrev:
mrfrenzy skrev:Inga problem, en 10A säkring klarar 25A i flera sekunder.
Vi har 16A C/D säkringar och dom löser ut inom 1µS på såna spel som är kända för att dra mycket i startögonblicket.
Den prylen från Elfa gör att startströmmen första mikrosekunderna blir 25A istället för 150A.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av Borre »

Men som redan nämnts flera gånger, varför tar ni inte den där mjukstarten, eller vad det var, för 318kr och monterar den själv i spelet?
Då behövs det ingen elektriker om den installeras i apparaten.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av GeekJoan »

Jo, vi får testa nått sånt.

Skulle vara kul att försöka mäta upp vilka strömmar vi pratar om, men jag vet inte om jag har instrument till det.
Börjar nästan fundera på om det är något annat knas som löser ut säkringarna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av MadModder »

16A D som löser ut på max 0,1s hamnar vid drygt 300A. Det låter mycket. I klass med startströmmen för en 10kW trefasmotor.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Begränsa effekten på 240V uttag

Inlägg av prototypen »

prototypen skrev:Joan, för 318 spänn ink moms är det ett fynd.

https://www.eibabo.se/schalk/stroembegr ... eb10667721

Men läs databladet.

Protte

Nu har jag beställt 6 st till två stora trefastransformatorer jag brukar ha problem att få igång.

Protte
Skriv svar