Dashcam ständig 12 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av Klickmans »

Lasp skrev:Klart att det är tillåtet! Det har varit förbjudet! Men kan inte alla Wisserbesser på detta forumet komma med konstruktiva förslag istället för att alltid, även när Per vill sälja en gammal hemmasnickrad kran, komma med pekpinnar.
Ni börjar bete Er som Riksdagsmän, tom Partioledare. Märkligt samhälle. Eller är det en ny Jantelag?
I så fall vill jag härmed instifta ledordet AntiJante, helt förkortat till JA!
JA :tumupp:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av Klickmans »

HåkanO skrev:Hej på er :)
Har skaffat mig en dashcam. Den har en parkeringsfunktion. Rörelsedetektor, G-sensor och timelaps valbart.
Den drar 350mA så jag vill inte ha den inkopplad med ständig 12 volt.
Det finns dyra lösningar till den med extra batteri eller timer med skydd för låg spänning på det ordinarie batteriet.

Jag hade tänkt mig en timer mekanisk eller elektronisk med vred :) (eller knappar men då måste den ju ha en display)

Ska jag åka säg två timmar vrider jag bara upp timern över den tiden och kameran får ström. Kopplad till ständig 12 volt. Ska jag parkera gör jag samma sak.
När jag ställer in bilen i garaget vrider jag ner till 0. Glömmer jag stänger den ju av sig vid 0

Om den är elektronisk drar den ju förmodligen vilström ändå från batteriet. Så i så fall en strömsnål variant.
Men det ultimata är en mekanisk utan relä bara två bläck som sluter och bryter.

Har ni några idéer :D
Har en jag med, men den ligger just nu i mitt arbetsrum och väntar på en liknande lösning.
Vet inte vad min drar, men det kanske kan löna sig att installera ett separat batteri för den?
Blir mycket billigare än om någon lyckas sabba bilen, och på köpet kommer undan med det.

Problem är till för att lösas, och lagar till för att överträdas. Alt: Läggs ner i brist på bevis..
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av breflabb »

danei skrev:Ja, om det sitter en förare som kan anses vara ” kameraman” det är inte okej när bilen är parkerad. Man får fotografera var man vill, även med stativ. Men du fpr inte ställa upp en kamera som filmar själv på allmänplats. Det gäller även om ”stativet” är en bil. Så nej, det är inte tillåtet.
Har du läst denna artikel? Jag kanske är trög,men får det till att det är tillåtet
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av breflabb »

danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av danei »

Ja, jag har läst artiklarna, har du?

Läs den här biten. "Kameran i bilen och på cykeln ska fästas på insidan av vindrutan eller på cykelstyret. Den är därmed uppsatt i förarens omedelbara närhet och manövreras av denne på platsen. Den är därför inte en övervakningskamera."

Det finns inget som antyder att en kamera får användas i en parkerad bil i de artiklarna. Snarare tvärt om.

Edit:Stavning
Senast redigerad av danei 23 januari 2020, 09:16:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av bit96 »

Jag har inte läst domen, men om kameran har en sensor (IR, rörelse...) som startar inspelning när någon är i/på bilen så aktiveras ju kameran faktiskt "manuellt" av en människa i dess närhet. Kanske måste skyltas dock?

Jag är själv intresserad av liknande lösning och har tittat på Kjell & C:o kameror men inte kommit till skott än.
Så jag följer tråden med intresse.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av larky »

Är det inte enklast att du lånar ström från någonting i bilen som aktiveras av tändningen, så att den stänger av sig och lever på det interna batteriet för parkeringsövervakningen?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av danei »

Bit96: Det är ett uppenbart exempel på kameraövervakning. Det är inte tillåtet. Det måste vara någon som opererar kameran på plats. Men denne måste inte nödvändigtvis hålla i kameran. Tex stativ eller bilmontering är okej.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av Henry »

bit96: den "någon" skall vara den som sätter sig i bilen och som sätter i gång den själv på ett eller annat sätt och sitter där när den är igång och alltså inte automatiskt på distans som tex genom en PIR sensor eller dylikt. Sätter kameran igång och spelar in för att någon från allmänheten går förbi så blir det övervakning vilket inte är tillåtet utan tillstånd.

Parkerad i ens eget garage är det dock helt ok att ha den snurrande 24/7 om man vill men utanför ens tomt går som sagt andra lagar in.


Breflabb: "Högsta förvaltningsdomstolen menar nämligen att kameror monterade i förarens omedelbara närhet också kan manövreras på platsen av föraren, vilket inte gör dem till övervakningskameror."

Så än en gång det är ej lagligt att ha den igång om inte föraren är på plats och kan manövrera kameran.

Om någon nu däremot vill göra så här ändå så bör man veta att om det skulle visa sig att man tex fått en perfekt bild på förövaren när han snodde något så kommer man att bli anmäld för att man filmade personen om det hela hände på en allmän plats. Så på ett sätt tjänar man kanske ändå inte så mycket på det då man inte kan använda det som bevis utan att själv, tyvärr, åka dit.
Senast redigerad av Henry 23 januari 2020, 09:38:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av bit96 »

danei, Henry: Ja, så verkar det vara.

Ok att filma allt när man sitter i bilen.
Inte ok att filma med automatik på allmän plats.
Ok att filma med automatik om bilen står i eget privat garage.
Ok att filma med automatik om bilen står på egen tomt med kameran ej riktad mot allmän plats.

Men, att sen publicera bilder/filer kan bryta mot lag även om själva filmandet var lagligt.
Man får skilja på att filma och att publicera/sprida.

Kanske kan denna timer för 12 volt passa dig när du kameraövervakar ditt garage. :)
https://pchbutik.se/relae/15-tidrela-ti ... mr999.html
Edit: Såg att den bara räcker ca 15 minuter. Kanske finns andra med längre tider.

Edit2:
Timer för upp till 274 timmar:
https://pchbutik.se/relae/29-en-mangsid ... -t-mm.html
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av breflabb »

Då undrar jag ,hur kan försäkringsbolag uppmana folk att bryta mot lagen
Vissa biltillverkare har börjat med förinstalleradekameror
https://www.nyteknik.se/fordon/kamera-i ... en-6937911
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av Bosen »

Än så länge är det lite luddigt av vad som är tillåtet eller inte. Mer info här: https://lawline.se/answers/ar-det-tilla ... t-p-garage
HFD har i en dom från 2016 slagit fast att dashcams är tillåtna

I rättsfallet la HFD dock stor vikt vid att dashcamen skulle vara tillfälligt monterad i vindrutan på bilen och inte fastmonterad med skruvar eller på annat sätt integrerad i fronten. HFD la även vikt vid att dashcamen skulle sättas på och stängas av vid varje tillfälle föraren skulle köra bilen samt att föraren alltid befann sig i kamerans absoluta närhet när den filmade (HFD 2016:71).

Det är därför inte säkert att du kan luta dig mot detta rättsfall, då du, som jag förstår det, avser låta kameran spela in material när du inte befinner dig på plats. Användandet kan därför komma att strida mot kamerabevakningslagen.
Senast redigerad av Bosen 23 januari 2020, 11:24:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av HåkanO »

bit96 :-)

https://pchbutik.se/relae/29-en-mangsid ... -t-mm.html

Den var inte illa :-) 5 mA bara i standbyläge. Billig också..

Ett alternativ är ju en vippbrytare. Som jag aktiverar när jag tar ut bilen och stänger av när jag ställer in den :-) Skulle jag glömma är ju inte 350mA någon katastrof en natt.

Tack :-)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av breflabb »

Intressant läsning för alla höga jurister på detta forum.
Det är mer invecklat än vad man tror. Mycket moment 22
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Dashcam ständig 12 volt

Inlägg av GeekJoan »

TS frågade inte om det var lagligt eller inte. Så den diskussionen kan ni släppa nu och återgå till ämnen.
Skriv svar