Gammal 24v laddare, byta?
Gammal 24v laddare, byta?
Jag har en gammal 24v laddare. Utan någon som helst mikrodator eller liknande i. Nyköpta batterier till trucken. Är det värt att byta laddare eller anses dessa laddare änså vara bra?
Denna anger jag bara hur många timmar laddaren skall stå på. Hur vet jag hur mycket tid batterierna behöver och finns det risk att de kan bli överladdade med denna laddaren?? Behöver jag ens oroa mig?
Den ger 24v 12A.
Se gärna bifogad bild.
Tack!
Denna anger jag bara hur många timmar laddaren skall stå på. Hur vet jag hur mycket tid batterierna behöver och finns det risk att de kan bli överladdade med denna laddaren?? Behöver jag ens oroa mig?
Den ger 24v 12A.
Se gärna bifogad bild.
Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Inget fel på den laddaren
Laddtiden skulle jag köra runt 8-10 timmar
Laddtiden skulle jag köra runt 8-10 timmar
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Haha. Okay. Tack. Jag trodde nya digitala är bättre.
Men eftersom man bara sätter en tid på den. Finns det ingen risk för överladdning??
Men eftersom man bara sätter en tid på den. Finns det ingen risk för överladdning??
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Är det öppna celler som kan vattnas, sluta oroa Dig. Är de "underhållsfria" är de känsliga för överladdning.
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Du skall endast ladda när behov finns.
Allts inte köra laddaren på 8 tim dagligen om du inte använt trucken.
Denna typ av laddning är i stort sett självreglerande, ju bättre laddat batteriet blir ju högre blir batteriets spänning som då sänker laddströmen.
Om du har batterier som kräver påfyllning av destvatten, så håll koll att nivån inte sjunker för mycket. Vid för låg nivå så dödar du batterierna fort.
Om man överladdar ofta så dunstar vattnet i batterisyran pga värmeutveckling i batteriet och då måste man fylla på destvatten. Så om du ofta måste fylla på destvatten, laddar du lite onödigt mycket.
Allts inte köra laddaren på 8 tim dagligen om du inte använt trucken.
Denna typ av laddning är i stort sett självreglerande, ju bättre laddat batteriet blir ju högre blir batteriets spänning som då sänker laddströmen.
Om du har batterier som kräver påfyllning av destvatten, så håll koll att nivån inte sjunker för mycket. Vid för låg nivå så dödar du batterierna fort.
Om man överladdar ofta så dunstar vattnet i batterisyran pga värmeutveckling i batteriet och då måste man fylla på destvatten. Så om du ofta måste fylla på destvatten, laddar du lite onödigt mycket.
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Det beror ju även på storleken (Ah) på batteriet.
Vid 120Ah ger ju laddaren 0,1C, har du 240Ah på batteriet
så är det ju bara 0,05C. Detta samt hur urladdat batteriet
är bestämmer laddtiden. Jag skulle inte heller göra mig av
med en sådan laddare. Kanske montera någon form av
batteriövervakningsinstrumet (långt ord) på trucken,
för att kunna avläsa laddnivån på batteriet.
Vid 120Ah ger ju laddaren 0,1C, har du 240Ah på batteriet
så är det ju bara 0,05C. Detta samt hur urladdat batteriet
är bestämmer laddtiden. Jag skulle inte heller göra mig av
med en sådan laddare. Kanske montera någon form av
batteriövervakningsinstrumet (långt ord) på trucken,
för att kunna avläsa laddnivån på batteriet.
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Enda anledningen att byta är väl egentligen om du har behov av trucken fulladdad snabbt men sällan, alltså om du behöver ha en laddare inkopplad permanent, då vill du ha en smart laddare.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Är det ”öppna” celler så är en syraviktsmätare väl investerade pengar.
Protte
Protte
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Tack alla.
Jag har slutna batterier men om jag laddar lugnt så känns det ändå bra.
Hade gärna haft ngn övervakning. Med en fet summer som låter då batterinivån går ner så den måste ladda så batterier inte går sönder av en sån onödig grej.
Jag har slutna batterier men om jag laddar lugnt så känns det ändå bra.
Hade gärna haft ngn övervakning. Med en fet summer som låter då batterinivån går ner så den måste ladda så batterier inte går sönder av en sån onödig grej.
Re: Gammal 24v laddare, byta?
En fråga till på samma ämne. När kan man med denna laddaren säga att batterierna är färdigladdade? Den startade på 10-12 A men gick relativt snabbt ner till ca 6A. (1 tim) det är 100A batterier som jag har.
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Jag har en liknande din som är nästan 20 år gammal från Biltema.
På vilken ström(A) den startar på beror på hur mycket batteriet är urladdad.
Hög startström=urladdad, sedan skall strömmen minska med tiden nästan till noll på mätaren.
Då är den full laddad
På vilken ström(A) den startar på beror på hur mycket batteriet är urladdad.
Hög startström=urladdad, sedan skall strömmen minska med tiden nästan till noll på mätaren.
Då är den full laddad
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Okay så den går nästan hela vägrn ner till noll. Gott. Då har jag ngt att kolla efter. Tack!
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Hejda Er lite här. Truckbatterier är dyra saker och måste hanteras korrekt. Då det är "underhållsfria" batterier finns inte alternativet att gasa av elektrolyt och vattna cellerna efter behov.
Vid ungefär 2.4V/cell börjar vattnet sönderdelas och gasar av som väte och syre. Laddas det över den spänning där gasning sker går det åt hel*ete med "underhållsfritt".
Den gamla laddaren kommer med all säkerhet att överladda. Sannolikt ingen reglering alls och dessutom kanske lindad för 220V. 6A vid uppnådd gasning förstör batteriet fort som f*n, så se upp noga. Gamla tiders öppna rörcellsbatterier mådde bara bra av att gasen rörde om så elektrolyten inte skiktade sig p.g.a. varierande densitet. Så är det inte längre.
P.g.a. "underhållsfritt" är det bäst att köpa en laddare för just detta. Köp där Du köpte batteriet och redogör för att det skall vara för just det batteri Du köpt samt hur Du använder trucken. Få skriftligt på att laddaren är lämplig. Det här är en garantifråga gällande batteriet.
Vid ungefär 2.4V/cell börjar vattnet sönderdelas och gasar av som väte och syre. Laddas det över den spänning där gasning sker går det åt hel*ete med "underhållsfritt".
Den gamla laddaren kommer med all säkerhet att överladda. Sannolikt ingen reglering alls och dessutom kanske lindad för 220V. 6A vid uppnådd gasning förstör batteriet fort som f*n, så se upp noga. Gamla tiders öppna rörcellsbatterier mådde bara bra av att gasen rörde om så elektrolyten inte skiktade sig p.g.a. varierande densitet. Så är det inte längre.
P.g.a. "underhållsfritt" är det bäst att köpa en laddare för just detta. Köp där Du köpte batteriet och redogör för att det skall vara för just det batteri Du köpt samt hur Du använder trucken. Få skriftligt på att laddaren är lämplig. Det här är en garantifråga gällande batteriet.
Re: Gammal 24v laddare, byta?
Manuell laddare som denna så måste man skaffa sig lite feeling hur det fungerar - dessa laddare har trafo med ganska hög läckinduktans vilket gör att de ligger på 10-12 Ampere när batteriet är tomt och ligger på 1-2 ampere när batteriet är fulladdat. När det ligger på 1-2 ampere och man hör att det _börjar_ att bubblar i batteriet så är det dags att stänga av.
Att den har äggklocka är väldigt bra då den typen av laddare bortglömd några dagar-vecka kan fullständigt ruinera batterier då plattorna korriderar upp till plattmos och att man kokat ned syraytan långt med under ovankanten av plattorna.
att köpa helautomatisk laddare på 4-7 ampere är inga jättepengar och kan vara sätt att få lite ro när det gäller laddning.
---
Gissar att du har MF-batterier - dvs. våta celler med fönsterglugg med kula i på en av cellerna och att det inte är AGM-batterier.
De brukar ha en insats som katalyserar tillbaka väte/syre till vatten igen för att täcka mindre gasproduktion och en mindre stund att det bubblar i batteriet är inget problem.
Till detta så brukar det vara Kalciumlegerade celler i MF-batterier vilket gör att de också kräver högre slutspänning innan de blir fulladdade och brukar ha en gasningspänning på 14.7 - 15 Volt. kalcium-legerade batterier är inte lika lättladdade som Antimonbatterier när det gäller snabbt bli fulladdade, kräver högre spänning och längre tid innan man når 100%, i praktiken ligger man inte så högt utan kanske 80-90% laddninsstatus typiskt i fordon med kalciumlegerade batterier.
Antimon-legerade batterier har alltid proppar för vattenpåfyllnad av anledningen att antimonet i blyet ger en sidoreaktion som producerar syre/väte sakta men säkert även i normaltillstånd och också självurladdar fortare än Kalcium-legerade celler - så antimonlegerade batterier måste alltid underhållsladdas eller laddas med max några månaders mellanrum.
Att den har äggklocka är väldigt bra då den typen av laddare bortglömd några dagar-vecka kan fullständigt ruinera batterier då plattorna korriderar upp till plattmos och att man kokat ned syraytan långt med under ovankanten av plattorna.
att köpa helautomatisk laddare på 4-7 ampere är inga jättepengar och kan vara sätt att få lite ro när det gäller laddning.
---
Gissar att du har MF-batterier - dvs. våta celler med fönsterglugg med kula i på en av cellerna och att det inte är AGM-batterier.
De brukar ha en insats som katalyserar tillbaka väte/syre till vatten igen för att täcka mindre gasproduktion och en mindre stund att det bubblar i batteriet är inget problem.
Till detta så brukar det vara Kalciumlegerade celler i MF-batterier vilket gör att de också kräver högre slutspänning innan de blir fulladdade och brukar ha en gasningspänning på 14.7 - 15 Volt. kalcium-legerade batterier är inte lika lättladdade som Antimonbatterier när det gäller snabbt bli fulladdade, kräver högre spänning och längre tid innan man når 100%, i praktiken ligger man inte så högt utan kanske 80-90% laddninsstatus typiskt i fordon med kalciumlegerade batterier.
Antimon-legerade batterier har alltid proppar för vattenpåfyllnad av anledningen att antimonet i blyet ger en sidoreaktion som producerar syre/väte sakta men säkert även i normaltillstånd och också självurladdar fortare än Kalcium-legerade celler - så antimonlegerade batterier måste alltid underhållsladdas eller laddas med max några månaders mellanrum.