Serie eller parallell kopplade lysdioder?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Serie eller parallell kopplade lysdioder?

Inlägg av helmut »

Ska byta ut en glödlampa som har en ca 7 mm lång glödtråd mot ytmonterade lysdioder. Gissar att jag behöver 6-8 lysdioder. Normalt seriekopplar man flera dioder. Men som man säger att en kedja inte är starkare än den svagaste länken vilket innebär att om en lysdiod går sönder slocknar alla.
Funderar på om det skulle vara möjligt att parallell koppla lysdioderna. Behöver största möjliga ljusstyrka och ska mata dioderna via ett drivdon. Funderar på om parallellkopplade lysdioder kommer att få för mycket ström eftersom varje lysdiod ska matas med 1 amper. Ska jag ha 8 lysdioder blir det 8 amper. Skulle två lysdioder gå sönder gissar jag att de hela lysdioderna kommer att få 8 amper och därför nästan omedelbart kommer att gå sönder.
Lysdioderna jag skulle använda är Elfas 301-28-017
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Serie eller parallell kopplade lysdioder?

Inlägg av breflabb »

Det går bra,men du skall ha ett motstånd i serie med varje diod.
Motståndsvärdet beror på vilken spänning du matar dioderna med.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Serie eller parallell kopplade lysdioder?

Inlägg av danei »

Jag får det till att den dioden inte bör drivas hårdare än 350mA. Även då behöver den nog rätt bra kylning. Framspänningsfallet kan variera en del, så räkna inte med att strömmen fördelar sig riktigt som du vill. Om man inte har separat strömreglering bör de kopplas i serie.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Serie eller parallell kopplade lysdioder?

Inlägg av Nerre »

Vad är det för spänning?

Eftersom det är en glödlampa som ska bytas har du väl inte konstantströmsdrivning, alltså kommer du behöva seriemotstånd för att få rätt ström, och det motståndet riskerar ju bli väldigt varmt om det är mycket spänning som ska bort.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Serie eller parallell kopplade lysdioder?

Inlägg av helmut »

Lampan har värdet 6 volt och 0,75 amper. "Transformatorn lämnar 6 volt och 1 amper växelström. Funderar på att behålla den men inga problem att byta ut den". Den sitter i en projektor och ska ersättas med en röd lysdiod, ir lysdiod eller en röd laser.
Eftersom Lysdioder inte kan leverera så mycket ljus som en lampa behöver jag flera röda lysdioder. Min tanke var att jag skulle använda flera lysdioder för att få ett jämnare ljus. Har blivit rekommenderad att använda en 5 watts lysdiod men är osäker på om jag kommer att få jämn belysning på tonspåret vilket skulle påverka ljudet.
Har fått rådet att inte använda motstånd eftersom ljusstyrkan kommer att variera när lysdioden och motståndet kommer att bli varm
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Serie eller parallell kopplade lysdioder?

Inlägg av danei »

Ska det lysa lika mycket som med lampa kan du ta en klart klenare diod. Vad är det för typ av projektor?
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Serie eller parallell kopplade lysdioder?

Inlägg av JohnGalt »

Vad är det för typ av sensor den ska lysa på?
Är det kisel fungerar det säkert bra med LED och jag tror inte att det behövs så mycket effekt, men om det skulle vara t ex blysulfid (PbS), vanligt förr tror jag, så har de nästan ingen känslighet under 1 um, så vanliga synliga och NIR-LED fungerar inte (det finns LED med längre våglängd, men knappast lönt).
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Serie eller parallell kopplade lysdioder?

Inlägg av helmut »

Står bara fotocell i reservdels listan och på undersidan sitter en svart tråd och på översidan sitter två trådar till vänster respektive höger kanal inlödda. Misstänker att det är Osram som tillverkat fotocellerna och det är troligtvis samma som standardceller som börjar på BPY 11 p.
Projektorn är en 35 mm biografprojektorn. Ljusstrålen som träffar tonspåret är bara 3 mm bred och några hundradelar hög vilket är orsaken till att det krävs mycket ljus.
Problemet är att tonspåret på filmen är ljusblå och genomskinli. Den röda färgen måste vara komplementfärg till den ljusblåa färgen som inte ska släppa igenom den röda färgen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Serie eller parallell kopplade lysdioder?

Inlägg av danei »

Det har inget med komplementfärger att göra. Det handlar om våglängder.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Serie eller parallell kopplade lysdioder?

Inlägg av Palle500 »

Du måste ha ett motstånd i serie med en lysdiod annars brinner den upp.
Alt en spänningskälla som är strömbegränsad till mindre ström än lysdiodens max ström. I detta fall kan du seriekoppla lysdioder så länge du inte överskrider max spänningen på vad strömkällan kan ge.

Men varför använder du inte en original glödlampa? Är ju enklast och borde fungera bäst?
Skriv svar