Problem med en Energidisplay Clas Ohlson No: 36-4500

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Problem med en Energidisplay Clas Ohlson No: 36-4500

Inlägg av Janson1 »

Jag har ett problem som jag tror inte finns någon lösning på men jag frågar i alla fall. Jag köpte en enerigimätare för något år sedan från Classe. Den har en liten zummer som skall ljuda när man tex tar ut mer än 3000 watt. Men den tutar/ljuder bara i några sekunder, sen slutar den trots att jag tar ut mer än gränsvärdet. För att den skall ljuda igen så måste jag antingen stänga av funktionen och återstarta den eller tillfälligt sänka effekten så jag hamnar under gränsvärdet och sen gå upp igen för att den sen ljuder en stund och stängs av osv. Jag undrar om det går att få den att ljuda hela tiden så fort man överstiger gränsvärdet? Den heter som sagt var 36-4500.
Anledningen är att jag skall trigga min eluppvärmning när solcellerna ger mer än 3000 Watt och jag tänkte helt enkelt koppla in mig på zummerutgången då den går aktivt låg när gränsvärdet är överstiget
Men eftersom den ger upp efter bara några futtiga sekunder så är detta ingen fungerande lösning...
https://www.clasohlson.com/medias/sys_m ... 934046.pdf Bruksanvisningen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem med en Energidisplay Clas Ohlson No: 36-4500

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle nog hellre använda ett Strömrelä för styrningen än att försöka koppla in mig på en trådlös konsumentprodukt.

Dessutom, om du slår på elvärmen så kommer väl indikeringen av utgående ström från elmätaren att sjunka?

Strömreläet kan du koppla på en av faserna till invertern.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med en Energidisplay Clas Ohlson No: 36-4500

Inlägg av Janson1 »

Mitt huvudproblem är att det är olika byggnader. Solcellsanläggningen är i verkstan, elmätaren på ladugårdsväggen och mitt värmesystem i huset. Hade det gått att tjuva in sig på denna energimätare så hade det varit väldigt enkelt. Jag har nu haft den här energimätaren i ett par år och den visar verkligen exakt och har aldrig strejkat. Tills nu så har jag kört LDR-motstånd som känner solinstrålningen och startar elpannan vid ca 3 Kw. Men dom här LDR-motstånden klarar inte uteklimatet, jag har provat att lägga dom i epoxy, i glasburk, mm men dom ger upp inom ett halvår allihopa så jag behöver göra nåt nytt nu. Fototransistor har väl också hyfsat linjär strömförstärkning i förhållande till ljusvärdet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem med en Energidisplay Clas Ohlson No: 36-4500

Inlägg av mrfrenzy »

Istället för LDR-motstånd kan du ju använda en liten solcell som driver ett relä.

Kör du med strömreläet kan du skicka signal via X10-liknande protokoll (har använt det med lyckat resultat för att fjärrstyra utrustning på stora avstånd som har olika centraler från samma mätare).
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Problem med en Energidisplay Clas Ohlson No: 36-4500

Inlägg av 4kTRB »

Om den tjuter både när effekten överskrids och när den sedan underskrida så kan du väl använda en vippa.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med en Energidisplay Clas Ohlson No: 36-4500

Inlägg av Janson1 »

Ett förtydligande: Den tjuter bara när effekten överskrids men slutar tjuta efter en stund, den tjuter aldrig under tröskelnivån.
En solcell som ger ett par tre volt kanske är det bästa.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med en Energidisplay Clas Ohlson No: 36-4500

Inlägg av Janson1 »

Jag funderar vidare, skulle man inte kunna sätta en strömtrafo runt solcellskabeln som finns på ladugården? Det är ju likström men om man kör PWM in på spolen och sen likriktar utgången som man sen kör in på en analogingång så borde man väl få en skillnad på om solcellen ger energi eller ej och även hur mycket?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Problem med en Energidisplay Clas Ohlson No: 36-4500

Inlägg av Palle500 »

Här har du en som har knäckt protokollet som efergy kör till sin display.
Är rätt grötigt beskrivet, men finns en källkod i C för "deras" 433Mhz mottagare. Kan ju vara en början...

https://goughlui.com/2013/11/14/efergy- ... h-rtl-sdr/

Ang likströmsmätning så sök hur en vanlig strömtång för likström fungerar.

Edit
Blev tvungen att leta om dom använder hallgivare och så är det.

"Det finns även tångamperemetrar för likström. Dessa fungerar med hjälp av halleffekten."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Halleffekt
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Problem med en Energidisplay Clas Ohlson No: 36-4500

Inlägg av Janson1 »

Palle500: Jag vet inte om jag fixar detta... Jag hittade inte källkoden i C men jag är fortfarande tveksam.
Jag har gjort ett sista försök att få min lösning med LDR motstånd att fungera en längre tid. Jag har hittat en av vad jag tror bra kvalitet av LDR nu och byggt in den i en marmeladburk med botten fylld av riskorn för att hålla fuktigheten mer i schack?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Problem med en Energidisplay Clas Ohlson No: 36-4500

Inlägg av Palle500 »

Länk till källkoden. Men som sagt det krävs speciell hårdvara m.m tror detta även är för Linux.

https://goughlui.com/wp-content/uploads ... yRPI_log.c
Skriv svar