Hjälp med elschema del 2 Hastighetsgivare
Hjälp med elschema del 2 Hastighetsgivare
Hej
Nu när jag fått fatt på varvtalet är det dags att ge sig på att försöka fånga hastigheten.
Min grundtanke är att kopla in mig på hastighetssensorn som sitter i bakaxeln på bilen.
Jag vill med andra ord sno pulsen utan att störa den ordinarie hastighetsmätaren.
I detta fall siktar jag på en enklare lösning än den för varvtalet med optokopplare.
Har provat den kopplingen mot denna givaren men den gav ingen respons.
Efter att ha surfat runt lite på nätet så har jag landat i lösningen enligt bilden nedan.
Fyra frågor som jag skulle behöva kloka kommentarer på, har dock framkommit.
1. Vilken ledare skall jag koppla in mig på BN eller GN-W?
2. Vilken storlek på motstånd skall jag nyttja?
3. Skall jag ansluta GND mot bilen eller arduinon?
4. Är detta en ok lösning eller finns det någon som har ett bättre förslag?
Tack på förhand.
Nu när jag fått fatt på varvtalet är det dags att ge sig på att försöka fånga hastigheten.
Min grundtanke är att kopla in mig på hastighetssensorn som sitter i bakaxeln på bilen.
Jag vill med andra ord sno pulsen utan att störa den ordinarie hastighetsmätaren.
I detta fall siktar jag på en enklare lösning än den för varvtalet med optokopplare.
Har provat den kopplingen mot denna givaren men den gav ingen respons.
Efter att ha surfat runt lite på nätet så har jag landat i lösningen enligt bilden nedan.
Fyra frågor som jag skulle behöva kloka kommentarer på, har dock framkommit.
1. Vilken ledare skall jag koppla in mig på BN eller GN-W?
2. Vilken storlek på motstånd skall jag nyttja?
3. Skall jag ansluta GND mot bilen eller arduinon?
4. Är detta en ok lösning eller finns det någon som har ett bättre förslag?
Tack på förhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med elschema del 2 Hastighetsgivare
Lite data som jag nu hittat på nätet.
Resistansen i givaren ca 800 ohm
Givaren i bakaxeln är induktiv och ger sinuspulser.
Vid 175Hz visar mätaren 30km/h 30/175=0,171
Vid 440Hz visar mätaren 70km/h 70/440=0,159
Vid 770Hz visar mätaren 120km/h 120/770=0,156
Vid 1434Hz visar mätaren 220km/h 220/1434=0,153
Toppvärdet på givarspänningen måste ligga på över 4 volt för att mätaren ska ge utslag
Resistansen i givaren ca 800 ohm
Givaren i bakaxeln är induktiv och ger sinuspulser.
Vid 175Hz visar mätaren 30km/h 30/175=0,171
Vid 440Hz visar mätaren 70km/h 70/440=0,159
Vid 770Hz visar mätaren 120km/h 120/770=0,156
Vid 1434Hz visar mätaren 220km/h 220/1434=0,153
Toppvärdet på givarspänningen måste ligga på över 4 volt för att mätaren ska ge utslag
Re: Hjälp med elschema del 2 Hastighetsgivare
Problemet med den givartypen är att den förutom att den ger olika frekvens så ger den olika spänning också proportionellt med varvtalet. Så din koppling måste klara från någon volt till kanske uppåt 70 volt på fullskaft. Är det nu bara en A-traktor som skall gå i 30 km/h så stannar nog toppspänningen under 30 volt. Men detta måste nog utrönas innan man börjar konstruera. Likaså om du skall ta signalen från den ena eller andra tåten.
Re: Hjälp med elschema del 2 Hastighetsgivare
Det där kan knappast stämma, kommer signalen från ett tandhjul eller liknande, så är koefficienten mellan frekvens och hastighet konstant.Vind skrev:Lite data som jag nu hittat på nätet.
Resistansen i givaren ca 800 ohm
Givaren i bakaxeln är induktiv och ger sinuspulser.
Vid 175Hz visar mätaren 30km/h 30/175=0,171
Vid 440Hz visar mätaren 70km/h 70/440=0,159
Vid 770Hz visar mätaren 120km/h 120/770=0,156
Vid 1434Hz visar mätaren 220km/h 220/1434=0,153
Toppvärdet på givarspänningen måste ligga på över 4 volt för att mätaren ska ge utslag
Re: Hjälp med elschema del 2 Hastighetsgivare
Jo är inte den då ca 0,16 i detta fallet?
Mätaren i bakaxeln mäter mycket riktigt på ett tandhjul. Tror att det är 12 tänder på detta om ingen nu har bytt bakaxel.
Mätaren i bakaxeln mäter mycket riktigt på ett tandhjul. Tror att det är 12 tänder på detta om ingen nu har bytt bakaxel.
Re: Hjälp med elschema del 2 Hastighetsgivare
Tja, då är det ju bara att räkna, 12 pulser per varv, och sedan får du räkna fram (eller mäta) omkretsen på bakhjulen.
Re: Hjälp med elschema del 2 Hastighetsgivare
Japp kan då kanske bli något i denna stilen (12kuggar och hjulomkrets på 2,05.
10/3,6/2,05*12=16,26 pulser/s (Hz)
20/3,6/2,05*12=32,52
30/3,6/2,05*12=48,78
40/3,6/2,05*12=65,04
Koefficienten blir då:
16,26/10=1,626
32,52/20=1,626
48,78/30=1,626
65,04/40=1,626
De värden jag hittade på nätet är antagligen med 48 kuggar.
Detta är ju matte, ack så viktigt men hur går det med kloka elektronikideerna där ute?
Mina initiala frågor var ju:
1. Vilken ledare skall jag koppla in mig på BN eller GN-W?
2. Vilken storlek på motstånd skall jag nyttja?
3. Skall jag ansluta GND mot bilen eller arduinon?
4. Är detta en ok lösning eller finns det någon som har ett bättre förslag?
10/3,6/2,05*12=16,26 pulser/s (Hz)
20/3,6/2,05*12=32,52
30/3,6/2,05*12=48,78
40/3,6/2,05*12=65,04
Koefficienten blir då:
16,26/10=1,626
32,52/20=1,626
48,78/30=1,626
65,04/40=1,626
De värden jag hittade på nätet är antagligen med 48 kuggar.
Detta är ju matte, ack så viktigt men hur går det med kloka elektronikideerna där ute?
Mina initiala frågor var ju:
1. Vilken ledare skall jag koppla in mig på BN eller GN-W?
2. Vilken storlek på motstånd skall jag nyttja?
3. Skall jag ansluta GND mot bilen eller arduinon?
4. Är detta en ok lösning eller finns det någon som har ett bättre förslag?
Hjälp med elschema del 2 Hastighetsgivare
Du måste ändra hela konstruktionen att köra med en spänningsdelare fungerar inte. Som Jansson1 redan påpekat kan signalen gå upp till 70V eller mer när man kör fort.
Du behöver en krets som liknar din varvtalsmätare med zenerdiod och ev en optokopplare.
Kretsen måste även utformas så att originalsignalen inte påverkas.
Sen är din bild så dålig att jag inte kan se vilka anslutspunkter du frågar efter. Följer jag länken till originalbilden måste jag vara inloggad?
Edit
1. Vilken ledare skall jag koppla in mig på BN eller GN-W?
2. Vilken storlek på motstånd skall jag nyttja?
3. Skall jag ansluta GND mot bilen eller arduinon?
4. Är detta en ok lösning eller finns det någon som har ett bättre förslag?
Punkt 3 du skall använda gemensam ground. Du måste reda ut varför din Arduino brann upp? Det måste varit felkopplat, eller konstig jordning via din laptop.
Du behöver en krets som liknar din varvtalsmätare med zenerdiod och ev en optokopplare.
Kretsen måste även utformas så att originalsignalen inte påverkas.
Sen är din bild så dålig att jag inte kan se vilka anslutspunkter du frågar efter. Följer jag länken till originalbilden måste jag vara inloggad?
Edit
1. Vilken ledare skall jag koppla in mig på BN eller GN-W?
2. Vilken storlek på motstånd skall jag nyttja?
3. Skall jag ansluta GND mot bilen eller arduinon?
4. Är detta en ok lösning eller finns det någon som har ett bättre förslag?
Punkt 3 du skall använda gemensam ground. Du måste reda ut varför din Arduino brann upp? Det måste varit felkopplat, eller konstig jordning via din laptop.
Re: Hjälp med elschema del 2 Hastighetsgivare
Nja, möjligtvis vid öppen krets, men hastighetsmätaren belastar signalen från givaren, så spänningen under drift är faktiskt inte så hög.Som Jansson1 redan påpekat kan signalen gå upp till 70V eller mer när man kör fort.
Däremot får man vara försiktig när man kopplar in saker, så belastningen inte blir för hög, speciellt vid låga hastigheter, då det är risk att hastighetsmätaren slutar att fungera.
Man behöver nog mäta på signalen med ett Oscilloskop, för att få fram hur mycket man kan belasta den.