Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M02430

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av H.O »

Snyggt bygge! Väldigt snyggt!

Produkterna i dina båda första länkar (och nu i senaste inlägget) gör samma sak, precis som den från CNC-Drive jag länkade till tidigare. De shuntar den regenererade effekten till jord genom ett motstånd i vilket energin omvandlas till värme. Dess uppgift är hindra spänningen att stiga "för mycket" men som sagt jag är rätt säker på att du kommer känna det i spaken vilket du ju inte vill. Så jag har tyvärr ingen tips på nån magisk produkt du kan köpa.

Ja, dyra servodrivare finns det gott om.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av Sudden81 »

Tackar. Kämpat som tusan, för att sedan upptäcka att det inte fungerar. Bara att ha alla kablar vita bara för det estetiska var lite pill.

Hur som hälst så mailade jag dem får vi se vad dom svarar.

Men när jag körde med pololu kortet blev det inte mycket motstånd så det bådar gott.

Tack snälla för hjälpen i alla fal.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av arvidb »

Mycket coolt bygge som sagt! :shock:
Sudden81 skrev:Så här ser proffsens grejer ut: https://www.brunner-innovation.swiss/pr ... rvo-drive/
Kostar 18000 för en motor med allt man ska ha sedan 7000 till per motor. Dessutom inte kompatibel med den mjukvara jag har.

Den har något som heter "Inrush current limit"
Men "Inrush current limit" menas nog i detta fall något som hindrar säkringen att gå när man slår på/kopplar in drivaren till nätspänning. Så ingen lösning på ditt problem tyvärr.

Om du använder ett externt motstånd till Pololu-kortet så att det tål högre effekt, eller använder RC880 ("regen clamp") eller något annat slags bromschopper, så blir effekten att du inte känner något motstånd alls så länge du rör spaken upp till runt 80 % av den hastighet du beskrev tidigare. Vid ca 80 % av hastigheten så når spänningen som genereras av motorn upp till busspänningen 24 V. Motorn kommer sedan att aktivt bromsas så att den hastigheten inte överskrids (vilket är ekvivalent med att hindra busspänningen från att stiga över 24 V). Att det inte blev så mycket motstånd med Pololukortet när du använde det beror på att det är för "dåligt" på att begränsa busspänningen med de resistorer som ingår.

Så om du kan leva med att det inte kommer att gå att röra spakarna snabbare så bör det vara en lösning. I så fall måste vi ta reda på hur mycket ström Pololu-kortet klarar med externt motstånd (jag hittade inte den siffran vid en snabb titt i Pololus spec). Själva motståndsvärdet är inte så svårt att fundera ut sen.

Annars som sagt använd mindre utväxling från motor till spak. Det ger ca 20 % lägre maxkraft - styrkorten går förhoppningsvis att ställa om så att spakens hastighet bibehålls (det finns någon inställning för att tala om för korten vilken utväxling man använder antar jag?). Denna lösning bör också kompletteras med DC-clamp av något slag (typ Pololu med externt motstånd).

Det *kan* också vara möjligt att bygga om styrkorten så att de tål högre spänning, vilket skulle lösa problemet. Du kan ju alltid fråga tillverkaren om vilka komponenter det är som begränsar. Är det bara driv-MOSFET:arna och de är vanliga TO220 eller liknande så är det relativt enkelt. Det kan även vara näst intill omöjligt, beroende på hur korten är konstruerade.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av Sudden81 »

arvidb skrev:Mycket coolt bygge som sagt! :shock:
Sudden81 skrev:Så här ser proffsens grejer ut: https://www.brunner-innovation.swiss/pr ... rvo-drive/
Kostar 18000 för en motor med allt man ska ha sedan 7000 till per motor. Dessutom inte kompatibel med den mjukvara jag har.

Den har något som heter "Inrush current limit"
Men "Inrush current limit" menas nog i detta fall något som hindrar säkringen att gå när man slår på/kopplar in drivaren till nätspänning. Så ingen lösning på ditt problem tyvärr.

Om du använder ett externt motstånd till Pololu-kortet så att det tål högre effekt, eller använder RC880 ("regen clamp") eller något annat slags bromschopper, så blir effekten att du inte känner något motstånd alls så länge du rör spaken upp till runt 80 % av den hastighet du beskrev tidigare. Vid ca 80 % av hastigheten så når spänningen som genereras av motorn upp till busspänningen 24 V. Motorn kommer sedan att aktivt bromsas så att den hastigheten inte överskrids (vilket är ekvivalent med att hindra busspänningen från att stiga över 24 V). Att det inte blev så mycket motstånd med Pololukortet när du använde det beror på att det är för "dåligt" på att begränsa busspänningen med de resistorer som ingår.

Så om du kan leva med att det inte kommer att gå att röra spakarna snabbare så bör det vara en lösning. I så fall måste vi ta reda på hur mycket ström Pololu-kortet klarar med externt motstånd (jag hittade inte den siffran vid en snabb titt i Pololus spec). Själva motståndsvärdet är inte så svårt att fundera ut sen.

Annars som sagt använd mindre utväxling från motor till spak. Det ger ca 20 % lägre maxkraft - styrkorten går förhoppningsvis att ställa om så att spakens hastighet bibehålls (det finns någon inställning för att tala om för korten vilken utväxling man använder antar jag?). Denna lösning bör också kompletteras med DC-clamp av något slag (typ Pololu med externt motstånd).

Det *kan* också vara möjligt att bygga om styrkorten så att de tål högre spänning, vilket skulle lösa problemet. Du kan ju alltid fråga tillverkaren om vilka komponenter det är som begränsar. Är det bara driv-MOSFET:arna och de är vanliga TO220 eller liknande så är det relativt enkelt. Det kan även vara näst intill omöjligt, beroende på hur korten är konstruerade.
Stort tack på förhand!

Ska undersöka allt detta och komma med så mycket info jag kan!

Det jag funderar på är om det går att laga Pololu kortet. Det var visserligen billigt men frågan är vilket motstånd man ska löda på?

Tanken är att utväxlingen kommer ändras lite. Jag har i dagsläget en linjärenhet som ni ser på bilden, som är ombyggd med en kulskruv som har 12,7mm tjock och 12,7 mm stigning. Det vill säga när kulskruven snurrar ett varv blir det 12,7 mm rörelse. Centrum på axeln på spaken till infästning av linjärenhet är ca 89 mm. Spaken ska röra sig ca 25-26 grader. Kommer inte exakt ihåg hur mycket rörelse det blev på kulskruven men jag har för mig ca 3,5 cm. Det vill säga 3,5/12,7= 2,7 varv på motorn.

Tanken från början var en linjärenhet som 20mm x 20mm pitch precis som proffsens grejer. Detta skulle då bli 35/20=1,75 varv på motorn. inte riktigt hälften men nästan. Men denna enhet kostar ungefär 10000, och jag ville ha en fungerande konstruktion först utan kort som binner upp och att nätagregatet löser ut. Får jag detta att fungera med den kulskruv jag har skulle jag absolut kunna fungera med den jag planerar att köpa i framtiden. Igentligen behöver jag hjälp med hela konstruktionen, med CNC fräsning av 1 cm tjock aluminum osv.

Här är en konstruktion: https://cockpitbuilderswebstore.com/pro ... mns-v_pro/

Här är en annan: https://cockpitbuilderswebstore.com/pro ... zed-yokes/
Tror det är en ryss som tillverkar den, ser man nästan på konstruktionen.

Jag kan få hjälp av en plåtslagare med plåt och bocka.

Det jag har stora problem med är Aileron, altså ratten. Jag vill absolut ha kugrem inte vajer eller kedja. Jag har dessutom bara 170-180 mm utrymme i golvet. Jag vill hälst inte ha någon växel låda utan att kuggrems hjulen ska vara växellåda. Jag vill att utäxlingen ska så att om jag vrider ratten från ende till ende det vill säga 180 grader. 1,5-2 varv på denna sträcka. det vill säga 3-4 varv på motorn. eller om jag nu räknar rätt. Enligt tillverkaren av styrkorten ska det vara minst 1 varv på motorn för att systemet ska kunna kalibrera. HAn har också sagt ental. men jag tvivlar på att man ska ha mer än 2 varv nu efter denna upplevelse som jag haft.

Jag vill också att spaken ska vara fullständigt i balas så inte motorerna behöver jobba särskilt mycket när spaken är i rätt läge. Som ni ser på någon av bilderna så är det svarta gärn klumpar i golvet. Detta är balans vikter. doc för lite tror jag räknade ut att det skulle vara 43 kilo på 10 cm från axel.... Svårt att få till.

Många önskningar.

Om någon som är duktig på att rita 3d skulle kunna tänka sig att rita vore det otroligt snällt.

Hur som helst kommer spakarna från en riktig Boeing 737.

Här gjorde jag experiment:

Så här gick det till när kortet för 1000 kronor brann upp:
Värt att notera är att strömen är avstängd nu!
Men jag jobbar mot det i alla fall och ni är väldigt hjälpsamma.
Senast redigerad av Sudden81 14 januari 2020, 19:13:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av Magnus_K »

Riktigt snyggt bygge! :tumupp:
Kan nästan tro att det är en NG du snickrar ihop :wink:

Har tyvärr inte kunskapen att hjälpa dig med sakfrågan, men ville hejja på lite för att uppmuntra.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av Sudden81 »

Tack så mycket Magnus, jo vist är det en NG jag bygger. hållit på i 10 år med ca 4 års uppe håll så aktivt 6 år.

Men det tar aldrig slut. Visserligen det som är kul. Men när man kör fast är det jobbigt.

Mvh
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av Sudden81 »

Detta var säljarens svar till mig när jag berättade att kortet brunnit upp:

Hi Jacob,

If the smoothing capacitor is blown do not apply any more power to the cards!

It may just cause more damage. The voltage regulators may also be distressed and this may propagate damage to any card connected to the CL_SPU.

If you have an un-used BLDRV3 then do not connect it to the CL_SPU – why would you do this when you know the CL_SPU is damaged?

These are relatively big motors and rotating them at speed will generate big back EMF’s and so induce significant regenerated currents. These currents will be present both when the cards are powered and not powered.

If the cards are not powered then the current will flow back through the mosfets to charge the 24V supply line. This will raise the voltage to the point the regulators on the CL_SPU start to produce output voltages and this will initiate the power-up sequence for the control chips. Hence you will see some LED activity which is usually abortive because the motion will be short duration..

When the cards are powered and calibrated then the commutation scheme controls things to some extent, but the generated current will still charge the 24V line if the speed of movement induced back EMF becomes too high. The conditions that are worst for this are when large –ve damping and friction settings are used (usually to compensate for the large torque resistance developed by the motors’ back EMF induced current flows) and the motors are pushed at speeds faster than the speed at which the cards would drive given the applied loading. There is nowhere for this current to go as the PSU will not absorb it (it switches off), and it can only manifest in boosted voltage levels in the supply line. These raised voltages can spike the voltage way above 24V if they are not dealt with. All components on the card exposed to the 24V supply will then be exposed to the voltage spikes with obvious consequences. It take only one fast movement to do the damage.

How did you determine how many motor turns your need for your transmission? 6 turns of the 80ST will generate a lot of mechanical work and so high control forces. If I am aware a builder intends to do this I will advise on the consequences. 6 turns on the 80ST is equivalent to about 12 turns of the 60ST. For comparison the desktop yoke on the web site the elevator axis does about 1 or 2 turns with a 60ST. Most builds use modest shaft turns…

I have a commercial builder who needs large gearing ratios in his transmissions and has gone to great lengths to dump the generated current through additional circuitry as heat and protect the drive cards and PSU. A simpler approach is to use a chargeable battery as a supply or in parallel with the supply to give some current sinking capacity. This is an improvement, but is not perfect by any means – so don’t expect it to fully protect the system.

Best solution is not to design any more force capacity into the transmission than is really needed for flying. Or to buy a full commercial control loader drive.

You will need to send the damaged cards back if you want me to repair them. Note however that I am now closed for new orders in the run up to Xmas as I am at full capacity till the Xmas break. It may be January before I can work on them.

Optimal settings are specific to builds – I can’t say what yours would be. -ve damping and friction values are typically in the range 0 to -10 in bigger systems, maybe a bit lower. Values lower than this (more –ve) usually produce instability in the drive as the cards over-compensate for movement and induce oscillations. But current regeneration issues will arise in such systems if big –ve damping and frictions values are required.

Constant force in the test app is used to check loading smoothness over the range. Spring force can give an approximate behaviour like airflow induced lift. There is no single force type that should be used…

You may need to decide if my cards will deal with what you are trying to build. It may be too big and require too much in special protections.

Det har lite skurit sig mellan oss kan man säga.
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av H.O »

Jag tycker hans svar är relevanta och "to the point" så att säga. Det är du som konstruerat ett system och valt komponenter som i slutänden inte är kompatibla. Det är inget FEL på de ingående prylarna var för sig - men de funkar inte optimalt tillsammans. Arvids förklaring av problemet är så bra den kan bli.

En dump-krets / shuntregulator kan kanske rädda elektroniken (men jag tycker fortfarande det är väldigt liten marginal) men du KOMMER känna det i spaken - vilket du inte önskar och det blir ju lite som att måla läppstift på en gris.

Har du 1:1 utväxling mellan motor och skruv i linjärenheten? Då kanske du kan ändra det så att motorn roterar långsammare? Måste vara billigare än att byta linjärenhet tänker jag.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av Magnus_K »

Det brukar vara så med stora projekt. Suget kommer och går.
Nu ska jag inte störa i tråden mer men kan nämna att jag jobbat med NG som tekniker i nästan 10 år så har du några såna relaterade frågor, elscheman, funktionsbeskrivningar så är det bara att höra av dig. :tumupp:
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av Sudden81 »

Magnus_K skrev:Det brukar vara så med stora projekt. Suget kommer och går.
Nu ska jag inte störa i tråden mer men kan nämna att jag jobbat med NG som tekniker i nästan 10 år så har du några såna relaterade frågor, elscheman, funktionsbeskrivningar så är det bara att höra av dig. :tumupp:
H.O skrev:Jag tycker hans svar är relevanta och "to the point" så att säga. Det är du som konstruerat ett system och valt komponenter som i slutänden inte är kompatibla. Det är inget FEL på de ingående prylarna var för sig - men de funkar inte optimalt tillsammans. Arvids förklaring av problemet är så bra den kan bli.

En dump-krets / shuntregulator kan kanske rädda elektroniken (men jag tycker fortfarande det är väldigt liten marginal) men du KOMMER känna det i spaken - vilket du inte önskar och det blir ju lite som att måla läppstift på en gris.

Har du 1:1 utväxling mellan motor och skruv i linjärenheten? Då kanske du kan ändra det så att motorn roterar långsammare? Måste vara billigare än att byta linjärenhet tänker jag.
Grejen är väl att jag fick grejerna gratis för att testa. Det jag inte tänkte på var att 12,7x12,7 är inte samma sak dom 20x20

Det blir ju ganska stora krafter i spaken. Drar man med 10 kilo blir det ca 100 kilo i golvet. Då kan man inte ha vilken utväxling som hälst. Proffsens grejer klar 2000-2500 N alltså ungefär 2-250 kilos kraft, vilket innebär 20-25 kilos kraft det var detta jag ville komma nära.

Men som sagt jag har fått det att fungera med klumpen jag har installerat nu. Men jag vill ha något litet i lådan. Gissar att regen clap verkar vara en bra lösning!

Men då behöver jag hjälp att dimensionera.

Om jag skulle byta kuggremshjul som sitter i linjärenhet hade jag kunnat ändra utväxling. Men jag vill få det att fungera som det är med nuvarande konstruktion och få blir det bonus när Ha det Gött Jacob! Byter.

Man kan säga att hade jag vetat detta hade jag inte satsat på sms system men nu har jag redan plöjt ner 15000 så nu är det lite sent att ångra sig.

Hade jag satsat på Brunners system hade detta redan varit löst.

Jag säger inte att Ian som tillverkar korten har fel. Men han informerade inte om detta när jag köpte grejerna. Jac försökte fråga om utväxling osv men fick inte tydliga svar mer än att man skulle lägga sig under 1:10 i utväxling. 1:8 tro jag han rekommenderade i något mail. Men det fungerar inte kan jag konstatera.

Hur som hälst nu vill jag bara få det att fungera utan att brinna up.

Då kommer jag ha ton av frågor. TQ ligger väl närmst till hands. Hur fungerar parking breake handtaget. Kan nan dra i det när man inte trycker på broms pedalerna.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av Sudden81 »

H.O skrev:Jag tycker hans svar är relevanta och "to the point" så att säga. Det är du som konstruerat ett system och valt komponenter som i slutänden inte är kompatibla. Det är inget FEL på de ingående prylarna var för sig - men de funkar inte optimalt tillsammans. Arvids förklaring av problemet är så bra den kan bli.

En dump-krets / shuntregulator kan kanske rädda elektroniken (men jag tycker fortfarande det är väldigt liten marginal) men du KOMMER känna det i spaken - vilket du inte önskar och det blir ju lite som att måla läppstift på en gris.

Har du 1:1 utväxling mellan motor och skruv i linjärenheten? Då kanske du kan ändra det så att motorn roterar långsammare? Måste vara billigare än att byta linjärenhet tänker jag.
Det är bara när man rycker i spaken extremt häftigt som det skulle uppkomma dessa problem. Normalt flyger man med väldigt små rörelser. Men man bör väl konstruera för det extrema?
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av H.O »

Det bör man, och med marginal :-)
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av Sudden81 »

Fick svar från Pololu:

Hello.

Thanks for those pictures. The subject of your email is a little
confusing, but from one of the pictures you sent, it looks like you are
using our Shunt Regulator: 26.4V, 2.80Ω, 15W. The 13.2V versions would
burn like that if connected to a high current 24V power supply.

It appears that it is the resistor bank that is burned and the FET
switch and control circuit might still be functional. If you have a
power supply with voltage and current settings I would like to test
this. Set a low current limit setting (50mA to 100mA should be OK) and
set the output voltage to about 20V. When you connect the regulator, the
voltage from the supply should not drop. Then turn the voltage up and
when the regulator voltage (26.4V) is reached, the power supply will
limit the current to the current limit setting and the voltage will not
rise any further.

If the regulator passes that test, you might consider using that shunt
regulator board with an external load resistor. For a 26.4V regulator
voltage, we do not recommend using a load resistance below 2.8 ohms with
this board. You could remove the load resistors from the board you have
and connect an external load resistor with a higher power rating to the
board (this is the "external shunt regulator" shown in the diagram you
attached to your last email). Alternatively, we sell a version of the
board meant to be used with external load resistors and an external
adjustment potentiometer:

https://www.pololu.com/product/3780

Please let me know if the regulator does not behave as it should in the
test I mentioned or if you have any other questions.

Råkade skriva fel kort till dem. Men rättade i ett svars mail. Hur som helst har jag kikat på efektmotstånd på elfa. Frågan är vad jag ska ha!
Funderar på någon av dessa: https://www.elfa.se/sv/passiva-komponen ... _PL_030715

Tänkte försöka löda bort de gamla resistorerna på kortet.

Mvh
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av H.O »

Din motor genererar ett moment på 0.8Nm/A och är specificerad till 2,4Nm kontinuerligt, 7,1Nm max.

Om du lägger 2000N på linjärenheten (och det är 1:1 utväxling mellan motor och skruv inuti linjärenheten) så resulterar det i vridmoment på ca 5Nm.

Du vill alltså belasta motorn med en ström på 5Nm/0,8A=6,25A när spänningen överstiger 25V. Det ger en resistans på 25V/6,25A = 4 ohm. Effekten som utvecklas i motståndet blir då 6,25A * 6,25A * 4ohm = 150W men om du inte sitter och sliter med full kraft kontinuerligt så räcker det säkert med ett motstånd på 50W. Trådlindade effektmotstånd klarar rätt rejäl överbelastning kortvarigt.

Som Arvid skrev tidigare kommer spaken att vara "lös" tills dess att motorn genererar tillräckligt hög spänning varpå den direkt kommer belastas med motsvarande 2000N, då orkar du inte längre hålla farten uppe så varvtalet sjunker vilket kopplar bort belastningen och så börjar det om. Det kommer kännas "hackigt".

Du kan sannolikt laborera med bromsmomentet. Köp två motstånd, säg 12ohm och 6ohm 25W-50W börja med att sätta de parallellt (=4ohm) om det känns "för djävligt" och spänningen håller sig i schack kan du testa med bara 6 ohmsmotståndet, bara 12 ohmsmotståndet eller bägge i serie. Men som sagt, du har väldigt liten marginal så håll kolla på spänningen när du sliter i spaken.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Problem med regenerativ energi från servomotor 80ST-M024

Inlägg av Sudden81 »

H.O skrev:Din motor genererar ett moment på 0.8Nm/A och är specificerad till 2,4Nm kontinuerligt, 7,1Nm max.

Om du lägger 2000N på linjärenheten (och det är 1:1 utväxling mellan motor och skruv inuti linjärenheten) så resulterar det i vridmoment på ca 5Nm.

Du vill alltså belasta motorn med en ström på 5Nm/0,8A=6,25A när spänningen överstiger 25V. Det ger en resistans på 25V/6,25A = 4 ohm. Effekten som utvecklas i motståndet blir då 6,25A * 6,25A * 4ohm = 150W men om du inte sitter och sliter med full kraft kontinuerligt så räcker det säkert med ett motstånd på 50W. Trådlindade effektmotstånd klarar rätt rejäl överbelastning kortvarigt.

Som Arvid skrev tidigare kommer spaken att vara "lös" tills dess att motorn genererar tillräckligt hög spänning varpå den direkt kommer belastas med motsvarande 2000N, då orkar du inte längre hålla farten uppe så varvtalet sjunker vilket kopplar bort belastningen och så börjar det om. Det kommer kännas "hackigt".

Du kan sannolikt laborera med bromsmomentet. Köp två motstånd, säg 12ohm och 6ohm 25W-50W börja med att sätta de parallellt (=4ohm) om det känns "för djävligt" och spänningen håller sig i schack kan du testa med bara 6 ohmsmotståndet, bara 12 ohmsmotståndet eller bägge i serie. Men som sagt, du har väldigt liten marginal så håll kolla på spänningen när du sliter i spaken.
Jag fick en annan beräkning på hur stark en kulskruv är. Från kulskruv.nu

Den säger att om det r 20x20 är det inte 1:1 som man kan tro:

Deras Formel säger att det blir ca 850 NM med en 20x20 kulskruv. Det blir 85 kilo i golvet och 8,5 kilo på spaken vilket är fullt tillräckligt för normal operation.

Peak 2000 NM ca. 200 kilo i golvet. 20 kilo i spaken.

Kulskruv

Formel kulskruv: 0,3 friktion kofecient
20*20=0,12Nm start moment
Overall dynamic drag torq:
Formel: Nta=
Vridmomen=kaften*stigning/2000*3,14*verkningsgrad 0,9
3 nedan är motorns kraft!
F=3*2000*3,14*0,9/20

16000/20=850Nm kraft 85kg på en meter
Peak force blir då alltså=
7*2000*3,14*0,9/20=1 978,2 Nm nästan 200 kg


20=stigning
10=

https://kulskruv.nu/linjarteknik/

20

Pris= 20*20

Jag har ett 620 motstånd. Hur kommer det bli med det?
Skriv svar