Vad är detta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TwinXer
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 januari 2020, 17:13:04

Vad är detta?

Inlägg av TwinXer »

Hej.
Nu har jag googlat överallt och jag har inte blivit klokare, och nu ber jag er om hjälp.
Jag fick denna sak, vilket jag inte vet vad det är, och hur jag använder den.
På framsidan står det OLTRONIX Stabpac 15, och på överdelen står det MD 15-1.
Det kommer 2 kablar svart och röd ifrån den. Jag bifogar 2 bilder och hoppas någon vet vad det är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Vad är detta?

Inlägg av Palle500 »

Det är en kvalitets likströmskälla. Gissar att den ger 15Volt och några ampere i ström. Är ju seriereglerad så värme blir det ju. Kolla kylflänsarna på ovansidan.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vad är detta?

Inlägg av xxargs »

Oltronix gjorde massor av labbaggregat i olika storlekar, denna ser dock vara helt strippad på 'allt' och är tänkt att bara driva någon typ av apparat som en strömförsörjning och inget mer

du kan dock justera spänningen (men kanske bara i ett smalt område spänningsmässigt) medans strömgränsen är fast och tydligen två indikeringar - en när den går in i strömgräns och den andra när det drar så mycket att det närmar sig kortslutning.

detta är en linjär aggregat så den kan bli rätt varm om man drar mycket ström på låg spänning.

---

varför har man sådana istället för switchade nätagg ??? - mest för att det var standard byggsätt till runt 1990-talet - men också mycket låg nivå av brus och ingen överlagrad HF-brus på utmatande likström.

Linjära aggregat vill man ha när man håller på med analoga saker med känsliga ingångar då dessa har ingen HF-brus överlagrat på sin DC. som i princip alla switchade nätraggregat har mer eller mindre - Switchade labbaggregat som har bra strömkvalitet, sk. telecom-labbagregat (dvs. låg nivå av överlagrad switcharbrus) ut är skitdyra (norr om 10 papp) och beror på att hälften av aggregatet i princip består av filter på utgångarna...
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Vad är detta?

Inlägg av Palle500 »

Tror faktiskt du kan justera strömbegränsningen. Ta bort gummiplopparna så hittar du nog 20 varviga trimpottar på insidan.
Öppna och kolla att 230VAC kabeln inte är skadad etc, sen kan du dra igång den och mäta om den lever. Lägg till lite belastning, typ en 5W bilglödlampa.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad är detta?

Inlägg av Glenn »

Den är nog säljbar annars, dels för att oltronix är bra grejer, och det finns kanske till och med folk som samlar på dom(?), men sen har den även en gammal inventarieskylt från SAAB :)
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Vad är detta?

Inlägg av peo007 »

TwinXer skrev: Jag bifogar 2 bilder och hoppas någon vet vad det är.

Jag ser bara en bild.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Vad är detta?

Inlägg av anders_bzn »

Där sitter säkert en RIFA PME kondensator på ingången i den där som bara väntar på att brinna upp... Öppna och kolla om du tänker använda den.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Vad är detta?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Troligen inte,eftersom det inte finns någon nätbrytare på den här serien att sätta kondingen över.
PME-typen är specalgjord för sånt.Kom 1969.
Anslutningar sitter under ett lock på undersidan.
Normalt ska det sitta små byglar mellan + och +sense och - och-sense.
Mitt ex går att justera från 0V till 15,5V med poten.Strömpotarna har jag inte testat område på.
Byggt med bara transistorer,inga IC.

Stabpac 15 gissar jag på att det betyder effekt 15W.Sen finns det ett otal olika spänningar och strömmar.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Vad är detta?

Inlägg av Jonyverse »

Jag har en sån där. Den har gått felfritt sedan jag fick den runt 79-80. Innan dess var den antagligen på ett elektroniklabb.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad är detta?

Inlägg av Nerre »

Rolf Zetterberg skrev: Normalt ska det sitta små byglar mellan + och +sense och - och-sense.
Nja, sense ska ju sitta vid lasten där man vill ha rätt spänning. Vid höga strömmar och/eller klena ledare blir det ju spänningsfall i matningsledningarna, och separat sense brukar man ha just för att kunna kompensera för det.

Däremot kanske den levereras med det, men beroende på användningsområde är det ju inte säkert att man normal använder dem.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Vad är detta?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det beror ju på vad man menar med normalt.Jag anser att normalläge är utan sense-andra kan tycka tvärtom.
TwinXer
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 januari 2020, 17:13:04

Re: Vad är detta?

Inlägg av TwinXer »

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TwinXer
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 januari 2020, 17:13:04

Re: Vad är detta?

Inlägg av TwinXer »

Bild2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TwinXer
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 januari 2020, 17:13:04

Re: Vad är detta?

Inlägg av TwinXer »

3
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TwinXer
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 januari 2020, 17:13:04

Re: Vad är detta?

Inlägg av TwinXer »

4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar