Simulera spänningsdipp bilstart

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Brickbit
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 december 2014, 17:45:59
Ort: Linköping

Simulera spänningsdipp bilstart

Inlägg av Brickbit »

Hej!

Jag försöker komma på ett sätt att simulera ett tillfälligt spänningsfall, för att simulera ett spänningsfall liknande spänningsdipp i bil när startmotorn suger kraften ur batteriet. Jag har en last som peakar på runt 1.5A-2.0A nånstans då och då i kanske nån minut. Oftast drar den runt 100mA, och ibland ligger den runt 700mA. Detta vid 12V.

Funderat på att använda en LM338 och styra den med en uC och fasta motstånd, dvs välja att växla mellan 12V ner till 9V, till 10V och sen upp till 12V inom loppet av ca en sekund. Men en LM338 behöver ett "headroom" på 3V så långt jag förstår. Vad händer om jag skulle mata med 13V och begära 12V? Får jag 13V ut? Jag hänger inte med i databladet. För då skulle jag ju kunna sänka 3V ner till 10 och 4V ner till 9V genom att växla resistorer med en uC.

Eller skulle jag kunna använda reläer på något vis? Eller nån ännu bättre lösning? :)
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Simulera spänningsdipp bilstart

Inlägg av Borre »

Har den ett "headroom", ett spänningsfall alltså, på 3V betyder det att utspänningen är upptill 3V lägre än inspänningen. Så matar du med 13V kan du i sämsta fall få ut drygt 10V, i bästa kanske 11.5V eller så.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Simulera spänningsdipp bilstart

Inlägg av prototypen »

Är det något du ska göra i labbmiljö? då är det väl inget problem att börja med 15-20 volt och styra din LM 338 med fasta motstånd, transistor och en µC.

Ska det simuleras i bil så finns ju LDO (Low Drop Out) regulatorer.
(Sök inte på LDO hos ELFA, det kan dyka upp vanliga 78XX)

Protte
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Simulera spänningsdipp bilstart

Inlägg av Klas-Kenny »

Ingen teknisk lösning men, för att få ett hum om hur spänningsdippen kan se ut, finns det standarder man kan kolla på.
Så här testar man i ISO 7637-2 som används för CE- och E-märkning av fordonskomponenter.
20200109_150545.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Simulera spänningsdipp bilstart

Inlägg av limpan4all »

Om du matar den med 13V och vill ha ut 12V så får du en oreglerad spänning som kan ligga lite vart som helst. Med 13V in så kan/bör du inte försöka att få ut en spänning högre än 13-3=10V...

Det är av exakt denna anledning som buck/boost switchregulatorer finns...
För bilbruk så bör du även designa att inspänningen kan hamna på drygt 60V under korta tider, själv anser jag att 75V är en lämplig maxnivå och 5V lämplig minimal nivå då saker skall fungera felfritt... Blir dyrare men gör att jag sover bättre och har mindre strul från kunder. Verkningsgraden optimeras däremot att ligga som bäst mellan 12 och 15V.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Simulera spänningsdipp bilstart

Inlägg av Biker »

Batteriet är som tröghet i systemet som förhindrar extrema spikar mot 60v.

Om anslutningar till batteriet gappar kan dock dock komma kraftiga spikar
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Simulera spänningsdipp bilstart

Inlägg av Klas-Kenny »

Biker: Korta spikar kan komma på flera hundra volt (positivt så väl som negativt), vilket även det testas för CE-märkning.
Några länge pulser är dock inte vidare vanligt, dämpas som du säger av batteriet. Men om man där emot rycker bort batteriet eller kablarna glappar är det värre, load dump-puls brukar man testa upp på ett par hundra Volt med låg impedans.. Dock brukar man nöja sig med att saker inte går sönder i det fallet, inte nödvändigtvis att de inte får starta om.
Brickbit
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 december 2014, 17:45:59
Ort: Linköping

Re: Simulera spänningsdipp bilstart

Inlägg av Brickbit »

Tack för alla svar! :) Då ska jag prova med en LM338 och fasta motstånd + uC.

Det är inget som ska monteras i bil, utan enbart för labb. Så min spänningskälla kommer vara någon form av labbaggregat.
Skriv svar