300V p.p på transistor source/emitter, vad bör jag tänka på?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
InternetAthiest
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 juni 2019, 09:50:59

300V p.p på transistor source/emitter, vad bör jag tänka på?

Inlägg av InternetAthiest »

Tjenare!

Håller just nu på och framställer en krets som ska konvertera signalen från en vevaxelgivare till en digital signal. Jag har fastnat lite och skulle behöva lite hjälp.

Kretsen använder sig av en MAX9925 som behandlar och konverterar den råa signalen från en VR sensor till en digital signal.
Jag skulle vilja stödja tre olika givare med denna krets: hallgivare, differential VR givare samt singel-ändad VR givare. Den nuvarade kretsen ser ut så här.
Bild
Kretsen är i princip lånad från MAX9924/9925 eval kortet LÄNK där VR+ samt VR- går in i ett kontaktstycke. Kretsen skall tydligen vara kapabel för 300v p.p enligt dokumentation för eval kretsen.

MAX chippet klarar av att konvertera signalerna från de angivna givarna under kraven
  • Diff. VR: Anslut VR+ och VR- till givarens + och -
  • Singel VR: Anslut VR+ till givarens + samt VR- till VCC (givarens - är ansluten till GND)
  • Hallgivare: Anslut VR+ till hallgivarens utsignal med en pull up på signalen, lämna VR- flytandes.

Källa på ovanstående, inlägg på DiyEFI forumet (LÄNK)

VR+ pull up:en och VR- anslutningen till VCC bör vara placerad mellan kontaktstycket och resistorerna R65/R66 enligt andra designer som jag sett.
Problemet är att de andra designerna använder sig av jumpers för att ändra läge men jag skulle villja ändra läge digitalt via en mikrokontroller.

Vad är en lämplig lösning på problemet?
  1. 1. Är back-to-back mosfettar en ok lösning, duger det med vanliga bjt:er eller kanske en SSR?
  • 2. Vad bör jag tänka på när jag väljer mosfet/bjt när "source" sidan av transistorn (ENDAST I AVSTÄNGTLÄGE) blir utsatt för -150v upp till 150v?
  • 3. Om jag skulle vilja kunna bryta signalen mellan VR- och R66 är en triac en lämplig lösning eller är en SSR bättre?
Mod får gärna ändra ämne på tråden om det känns fel, visste inte riktigt vad jag skulle skriva där.