Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av svenne1985 »

Åkte på tömma mitt förråd så hittade en gammal multimeter... Hur gör jag för få rent här ? Ett batteri gick sönder ....
Är dessa värda något ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av tecno »

Isättika brukade fungera hyfsat i forntiden då jobbade som bodknodd i radioaffär.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av Glenn »

Finns flera skolor på hur man gör rent batteriläck, men börja med sprit/vatten och topz typ och se hur anfrätt det där, det ser absolut räddbart ut.

I mitt tycke är den absolut värd att räddas, men jag kanske luras av att jag var barn när jag använde en sån multimeter senast :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av MadModder »

Håller med tecno. Ättika för att neutralisera den basiska elektrolyten. Sen isopropanol för att tvätta rent.
Brukar använda en sån här borste för att gnugga rent. (Både till ättikan och spriten)
https://www.electrokit.com/produkt/reng ... esd-saker/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade en mindre pensel (kanske 10mm) med ganska styva borst, vilka jag klippte ganska korta. Vad man tvättar med har ju redan föreslagits.

Jag köpte ett sådant instrument för inte så länge sedan. Mäter man ström och spänning funkar ju instrumentet utan batterier.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av bit96 »

Klart den ska bevaras, även jag har ett sådant, inköpt på Clas Ohlson i forntiden. :tumupp:

Duger till mycket, bl.a. att för att indikera om spänning finns överhuvudtaget vid småsignalmätningar.
Ett litet ryck i nålen och man är nåt på spåren.
Sådana ynke-utslag kan inte mätas med digitala instrument.

Men vill du inte behålla den så hör av dig.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av breflabb »

Isopropyl sedan glasfiberfiberpenna
INTE SLÄNGA
hsd
Inlägg: 2127
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av hsd »

Vatten, ljummet, fukta och borsta
Hade det varit alkaliskt batteri hade inte ärgat och då räcker det med en torr borste
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av svenne1985 »

Tack för alla svaren! Skall undersöka detta imorgon... tops och 24% ättika är nog en start då skulle jag tro...
Har nog små dukar med iso med
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av MadModder »

hsd, jaså du, jag har plockat vanliga alkaliska batterier ur fjärrkontroller och det har varit grönt och vitt ludd en bra bit upp på kretskortet längs med kopparbanorna.
Elektrolyten i batterierna är kaliumhydroxid, och denna angriper koppar, aluminium, zink, magnesium och legeringar av dessa.
hsd
Inlägg: 2127
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av hsd »

Alla som jag har rensat har det bara varit torrt kristalliknande vitt pulver, bara att borsta bort utom en dykarlampa (8st lr20) där det var en smet så det spolade jag bort med vatten , ingen oxid
Däremot har det varit otaliga prylar med "brunstensbatterier" som läckaget har oxiderat rejält
Men jag kanske har haft tur
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av MadModder »

Ja du har väl det. Kanske har kontaktblecken inte haft någon zinklegering på sig, utan något annat mer motståndskraftigt.
Sist jag hade ett brunstensbatteri i min ägo var när jag hade en ficklampa med ett 6V 4R25-batteri i för ca 20 år sen. :)
Brunstensbatterier har salmiak och zinkklorid som elektrolyt. Detta är surt, så det bör ju fräta på metaller det med.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av E Kafeman »

Jag liksom många andra har säkert hanterat rengöring efter läckande batterier relativt vårdslöst utan problem, borstat så det dammat i luften utan skydd, men numera är det nog det sista jag skulle få för mej, att borsta av det vita pulvret.
Alkaliska batteriers läckage och anfrätning av omgivningen är en kemisk flerstegs-process som bl.a. ger det vita pulvret.
Det är ett basiskt angrepp som ger kraftigt angrepp på många metaller såsom koppar och järn.
I i synnerhet järn skapas gärna djupa porösa gropar som kan vara svåra att rengöra från pågående angrepp.
Borstning tar bort det mesta av pulvret, om man kommer åt, men på mer svår-borstade ställen kan angreppet fortsätta om det inte neutraliseras med en syra. Man kan ofta se ett område på flera centimeter runt ett läckande batteri där lödningarna blivit gråare trots inget för ögat synligt vitt pulver.
Om man får pulvret (kaliumhydroxid) för kortare tid på huden är nog inte så farligt (tidsfaktorn viktig), men för ögonen är det direkt vådligt med flera dokumenterade fall och för längre tid på huden ger det djupa brännskador som kan vara svåra att bromsa. Det är viktigt att snabbt skölja av rikligt innan det hunnit fräta in i skinnet. Skölja lite, dvs bara fukta pulvret med vatten kan få motsatt effekt.
Ämnet används bl.a. för att bryta ned organiskt material, som sk. propprensare för avlopp så det kan ge fina riktigt djupa bränn-skador på hud och ögon.
Större batteritillverkare skriver vad man bör göra för att rengöra vid läckage och lämpliga skyddsåtgärder: https://www.energizer.com/about-batteri ... ttery-acid

Neutralisering sker med överskott av någon svag syra så det är enkelt och relativt riskfritt utan krav på dosering.
Med tanke på hur det kan se ut i ögat om det sprätter upp lite kaliumhydroxid när man borstar så blötlägger jag drabbad elektronik för neutralisering i syra och sedan borstar bort slagg-produkter.
Exempel på öga som fått stänk av kaliumhydroxid:
eye_burn.jpg
Kaliumhydroxid (Potassium hydroxide), liksom kaustiksoda tillhör "köttätarna", bryter ned både protein och fett, här ett exempel där en kycklingvinge äts upp av en mix av de båda. Se även undertexten om processen:


Har man riktig otur kan kaliumhydroxid spontant börja brinna i kontakt med vatten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av svenne1985 »

Så nu har jag kört ättika med tops (bubblade rejält), det ser mest rostigt ut nu efter det och rengöring med dukar med iso.. hur gå vidare med detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kamoden multimeter .. rengöra batteri skräp

Inlägg av E Kafeman »

Det ser ju bättre ut än vad jag kanske väntat.

Om allt löst är bort-borstat, metallen i batteri-klämmorna hade en gång ett oxiderings-skyddande ytskikt som nu är är väck. Det går genom elektrolys lägga på ny metall-yta men är mycket pill med osäkert resultat.
Jag brukar lägga på 556 eller någon annan tunn olja som kan krypa ner även i metallporer och ge ett visst oxidations-skydd, dugligt för den omgivnings-miljö som är aktuell. En droppe vanlig motorolja eller vaselin som en sista behandling är bra om instrumentet ska användas i hårdare miljö, utomhus, inomhus med skiftande temperaturer och risk för kondens.
Det är nog vad jag nöjt med i ditt fall. Skölj gärna en extra gång i IPA och kolla noga kabellödningen som kan ha blivit porös. Jag brukar oavsett lägga på nytt (blyat) tenn.

Om det ser väldigt ojämnt ut där blecken ska kontaktera batteriet kanske jag dragit några gånger med en smärgelduk för att få en mindre anfrättt kontakt-yta utan att göra blecket för tunnt och svagt. Skulle det vara så lite metall kvar att den inte kan ge bra kontakt-spänst och säker lågohmig förbindelse så är det nog bara att ersätta blecket, stjäla från någon annan batteri-hållare eller klippa till något i 0,3 mm mäsingsplåt, som ger spänstigare konstruktion än koppar eller järn-plåt.

Jag köpte senast ett A5-ark mässingsplåt för 20 kr från en hobby-butik. Kan klippas med vanlig sax, formstabilt och lätt-lödd och användbar till många olika typer av fixar. Senast klipptes en bit till och löddes direkt på en spänningsregulator som utökad kylfläns, så en bit mässingsplåt är alltid bra att ha.
Skriv svar