Varvtalsställare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Varvtalsställare

Inlägg av PeterH »

Tja, jag ser ju inte hur din anläggning är kopplad eftersom bara vissa av plintarna är med i dina bilder, men det ser ut som att din motorstyrning är enfas medan den nya är trefas, om det stämmer så är ju det det första som måste åtgärdas... Sedan kan jag se i manualen att din nuvarande enhet använder +15VDC till knapparna/ingångarna medans den nya styrningen istället jordar i ingångarna, beroende på hur din anläggning ser ut (dvs. hur knapparna är anslutna) kan detta också bli ett problem(?) Båda styrningarna kan däremot använda en extern potentiometer på 10k för hastigheten, så då går ju den att återanvända i alla fall :)

Ta fler bilder, eller ännu bättre rita upp EXAKT hur det är kopplat idag (med plintnummer i schemat) så kan man åtminstonde se hur det är kopplat idag...
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Hobbyisten »

Det här är en viktig fråga för dig Nelly, hoppas du får hjälp. Om du styr hela frekvensomriktaren med en RS485-controller kanske det funkar ? Då borde du inte behöva alla anslutningar på frekvensomriktaren tror jag. Lägg in bilder på alla moduler du har till den. Sen var det frågan om enfas och trefas som PeterH var inne på.
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Varvtalsställare

Inlägg av larky »

Har du kommit då långt att du får motorn att gå åt rätt håll och kan ställa hastigheten med potentiometern?
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Berrabongo »

Vet du vilket kontrollkort som sitter i din Flisbrännare?
Om det är nedanstående så styrs skruven av utgångarna på P2
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/hsd- ... t_nymo.pdf
Skriv svar