Varvtalsställare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nelly
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 december 2019, 17:38:46

Varvtalsställare

Inlägg av Nelly »

Hej undrar om ni som kan detta med elektronik. Har en flisskruv som går från flisföråd till flissluss och då måste förådsskruven varvtalregleras och det görs i dag men så har något hänt. Det går ström hela tiden till denn men ej vidare. I desplejen brukar det var streck i när denn står still men nu är allt svart :doubt: Har provat att få en ny men svårt att finna. nuvarande heter NORDACK vector mc. vet ni något som motsvarar detta märke. Tacksam för hjälp av er kunniga. mvh micke
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Icecap »

Det finns ett pelletsforum som kan verkligen mycket om pelletsbrännere: Pelletsforum
Det kan vara värd att kolla där också, jag har ett visst kännedom om pelletsbrännare men har aldrig hört om det märke du anger.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Henry »

Det där verkar vara märket på frekvensomvandlaren inte pelletsbrännaren, om jag förstått det rätt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Hobbyisten »

Här är bruksanvisningen https://www.nord.com/cms/media/document ... B_0803.pdf

Kontrollboxen verkar vara frivillig men verkar sakna strömförsörjning i ditt fall. Lyser det rött eller grönt på själva invertern ?
Nelly
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 december 2019, 17:38:46

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Nelly »

Hej nej allt är svart tänkte det kanske var en säkring men finner ingen. Tack för anvisningarna. Och märket på brännaren är iwabo
Nelly
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 december 2019, 17:38:46

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Nelly »

Hej igen den lyser inte något det var därför jag trodde det var en säkring
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Varvtalsställare

Inlägg av larky »

Så det är frekvensomvandlaren som driver motorn till flisskruven som inte visar något tecken på att den fungerar.
Får den ström in?
Bild på kopplingsplint in till frekvensomvandlaren?
Kan du ta en bild på dataskylten till motorn?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Icecap »

Nu har jag bara utvecklat elektroniken till en pelletsbrännare men via pelletsforumet har jag en ganska bred uppfattning av hur de i gemen fungerar.

INGEN av dom jag känner till har varvtalsstyrning av pelletsskruven!
Alla med dosering via skruv kör On/Off-styrning, så även Iwabo.

Så vad som är fel på TS brännare är ganska svårt att sia om för mig.
Nelly
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 december 2019, 17:38:46

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Nelly »

Hej jo så här fungerade det. förådskruven matar fram till slussen och för att inte det ska bli för mycket i slussen så ställer jag varvtalen på skruven så det blir lagom. När den ska stanna så stoppar förådsskruven tidigare så att slussen töms på flis.Det är en säkerhetssluss med en egen skruv. Matar jag på förmycket slocknar det.Det är ström till tror det heter frekvnsomriktare hela tiden det som startar är styrsingnal från moderkortet. Men det är helt svart i displejen. När den stod still förr så var det streck i displeien o när den startade så visade den frekvensen/eller varv. brukade köra på 17-18. Bilder kommer snart
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Icecap »

OK, jag tror dig. Det är en dålig lösning anser jag men jag är ju van vid en pelletsbrännare med inbyggt doseringsförråd (Janfire NH) så jag har aldrig varit i samma situation.

Men om VFD'n är släckt kan det vara en av 2 saker.
1: Ingen ström in till den. Det kan vara säkringsproblem, glappkontakt eller liknande.
2: Internt problem i den så att den måste lagas.
Nelly
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 december 2019, 17:38:46

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Nelly »

Hej här kommer några bilder påfreekvensomriktaren
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nelly
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 december 2019, 17:38:46

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Nelly »

Hej såg att det står 0.25 kw på FOR och 0.37 kw på motorn så den har nog gjort sitt. Kollade inuti denn i dag och finner ingen säkring ingen bränd lukt inget synligt fel på den. Men något är det
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Varvtalsställare

Inlägg av larky »

Om du har 230V på de två nedersta kablarna. L N på bilden så är det nog bara att byta frekvensomvandlaren.

Typ som jag tror skulle passa, och men vred för att ställa hastigheten:
https://www.jbcnc.se/sv/frekvensomrikta ... 230v-p-944

Det svåra med installationen är kablarna på övre raden, de för start och stopp som måste anpassas till din anläggning.
Nelly
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 december 2019, 17:38:46

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Nelly »

Hej har köpt en ny frekvensomvandlare en som larky visade Det är många ingångar på denn och det står inte samma som den jag har. Vet inte hur jag löser detta så här heter inngångarna RC RA S2 S1 REV FWD RS- RS+ AVI +10V GND Vad betyder dessa förkortningar . Skickar med en beskrivning som jag inte förstår. Ström in ok ström till motor ok det är start av apparaten från moderkortet denn gammla apparaten gick en in på +15V och den andra på digital ingång 1 tacksam för er hjälp mvh nelly
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nelly
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 december 2019, 17:38:46

Re: Varvtalsställare

Inlägg av Nelly »

Ingen som har någon ide
Skriv svar