Elementfläkt med smart styrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

Haralt skrev:Jihe,
Din befintliga radiator verkar vara ca 1 meter bred. Försök att hitta en likadan begagnad som är 1,5 till 2 meter bred och häng dit. Det ser ut att vara lätt att byta ut då inlopp och utlopp är på samma sida, nämligen högra sidan. Det kommer att ge mycket mer avgiven värme än vad luftfläktarna kan öka värmeavgivningen. Troligen kan du hitta begagnad sådan för en 100-lapp. Jämför den kostnaden med de tusentals kronor du lägger på en massa luftfläktar.
Den är 700 bred. Jag vill inte ta upp mer väggyta på bredden, så jag har letat länge efter ett element som bygger på höjden, utan framgång. Helst skulle det vara 2200 mm så det fyller hela höjden.

Det finns ju en del höga element i trapphus och dylikt, men de verkar inte hamna på begmarknaden. Förmodligen för att de inte sitter i privatbostäder.

Blir det byte så är jag inne på att skaffa ett till 700-element och sätta det ovanför (och flytta ner det där).

Angående fläktarna så är det inga tusentals kronor i dem, 300 kr är nedlagt.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av Castor »

Har du funderat på att plocka bort grejorna som hänger framför för att förbättra cirkulation och strålning och ev måla elementet svart?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av FormerMazda »

Och nånting som riktar luftflödet lite mot elementet, nu ser mycket ut att kunna blåsa framför och framåt.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

Castor skrev:Har du funderat på att plocka bort grejorna som hänger framför för att förbättra cirkulation och strålning
Testat nu och kan till min förvåning konstatera att det inte gjorde någon skillnad över huvud taget. Så har ni massa junk ni inte vet vars ni skall göra av det, häng det på elementet!
Castor skrev:och ev måla elementet svart?
Nej huga, tanken är att jag skall må bra av att vara där nere.
FormerMazda skrev:Och nånting som riktar luftflödet lite mot elementet, nu ser mycket ut att kunna blåsa framför och framåt.
Det är rätt stort mellanrum mellan element och vägg, jag tror det blir hyfsat flöde. Och jag vill som sagt inte förstöra den naturliga konvektionen med avslagna fläktar. Men ja, det går nog att göra en del med flödet.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

Vädret börjar svänga tillbaka så det snart blir möjligt att göra en riktig analys. Min preliminära hållning är att det fungerar. När framledningstemperaturen ökar så ökar också utbytet, så det blir varmare i garaget nu än när det var varmt ute och framledningen låg. Just nu ligger jag på 18,7 grader i rumstemperatur. När jag drog igång loggningen utan fläktarna hade jag ungefär samma utetemperatur som nu och 16,9 grader rumstemperatur.

Med två graders ökad framledning ökar delta t med en grad. Det är intressant, tycker jag.

Nu skall jag ner och jobba i garaget, vilket är dumt eftersom det fuckar upp mina data :-)
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

jihe skrev:Vädret börjar svänga tillbaka så det snart blir möjligt att göra en riktig analys. Min preliminära hållning är att det fungerar. När framledningstemperaturen ökar så ökar också utbytet, så det blir varmare i garaget nu än när det var varmt ute och framledningen låg. Just nu ligger jag på 18,7 grader i rumstemperatur. När jag drog igång loggningen utan fläktarna hade jag ungefär samma utetemperatur som nu och 16,9 grader rumstemperatur.

Med två graders ökad framledning ökar delta t med en grad. Det är intressant, tycker jag.

Nu skall jag ner och jobba i garaget, vilket är dumt eftersom det fuckar upp mina data :-)
Väldigt intressant :)

Går dina fläktar på 100%?

Går det att justera kv värdet på elementet? spontant känns det ju som elementet med fläktarna skulle må bra av ett högre flöde än övriga element men nu gissar jag hej vilt...
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

Fläktarna går på 100 %.

Alla element i huset är utan restriktioner. Så teoretiskt skulle det kanske gå att balansera huset genom att strypa boytans element?

Tidigare hade jag oljepanna med separat krets för källaren, nu har jag luft/vatten-vp och allt på samma.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av Haralt »

Man kan beräkna värmeöverföring från en radiator, se.
Ökas a5 från 10 till 20, ökar k-värdet från 9,63 till 18,5 och därmed totala värmeöverföringen till 464 W.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

FormerMazda skrev:Och nånting som riktar luftflödet lite mot elementet, nu ser mycket ut att kunna blåsa framför och framåt.
Jag ställde en skiva framför igår kväll som riktade in flödet lite. Ser inte ut i loggarna som att det gjorde någon riktig skillnad, men något skall man nog ha.

Men att konceptet med fläktar är en framgång är i alla fall fastställt. Nu har jag 1 grad ute och strax övr 19 i garaget. Det är ju fantastiska resultat, jag har ju haft kring 15-16 grader där inne under vinterhalvåret och eldat på med elelement när jag jobbat.

Om jag gör riggen lite mer seriös och dessutom kompletterar med forcerad kylning även på tvättstugans element så kommer jag ju nästan behöva ha temperaturreglering på fläktarna så de spinner ner när det blir varmt.

Det lär ju bli lite trevligare att duscha om jag har 19 istället för 15 i badrummet :-)

Jag köpte ett 125 mm-rör igår, funderar på om man skall dra ner kanaler nästan ända ner till golvet. Då hämtar man kallare luft och motverkar tendensen med kannibalisering på flödet som Hedning var inne på.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

jihe skrev:Anläggningen snurrar på, men jag inväntar stabil väderlek för att kunna göra en seriös utvärdering.
Jag har konstaterat att min "vetenskapliga" loggning var total overkill, det är så övertydligt att metoden fungerar och är tillräcklig, så jag kommer betrakta förstudien som lyckad. Oavsett utetemperatur ligger jag nu kring 19 grader inne, och varierar det så är det åt det håll att det blir varmare när det blir kallare ute. Så jag har införskaffat fläktar även till tvättstugan och kommer att köra med detta koncept.

Hittar jag en begagnad hög radiator till garaget kommer jag att byta, men detta är fullgott som lösning till dess. Jag kommer inte att krångla med att montera två låga radiatorer som var den plan jag hade efter att ha misslyckats att hitta en hög.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

Nu har jag installerat fläktar i tvättstugan också. Om jag någon gång haft tvivel på att detta funkar så är det jäkligt bortblåst nu. Jag har 21 grader i garaget efter att båda elementen varit en timme i drift. Det tror jag inte ens att jag hade sommaren 2018.
tvättstugan..jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

Återvänder till detta efter två år. Kan konstatera att jag är extremt nöjd med prestanda. Jag har inte upplevt att det varit kallt en enda dag sen installationen. Fläktarna har gått kontinuerligt under vinterhalvåren och varit avstängda på sommarhalvåren.

Skulle det varit något jag gjort annorlunda så vore det att köpa dyrare fläktar som är konstruerade för att köras liggande. Eftersom det var lite proof of concept undersökte jag inte detta, och de skramlar lite i lagren när de är horisontellt monterade. Inte tillräckligt för att i verkstadsmiljö störa mig som är rätt känslig för ljud, men vore det i boyta skulle jag inte palla en natt. Ljudet har inte förvärrats under de två åren utan varit lika sen start.

Så om någon skulle snubbla över tråden så är min slutsats: Rekommenderas.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av ecenier »

Har kört mina prototyper nu i två år och jag tycker också att det gör skillnad. Mest att vi upplever en jämnare temperatur i rummet.

Jag har en liten pic-krets som reducerar varvtalet på fläktarna.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av Mindmapper »

jihe skrev: 21 januari 2022, 17:23:34 Återvänder till detta efter två år. Kan konstatera att jag är extremt nöjd med prestanda. Jag har inte upplevt att det varit kallt en enda dag sen installationen. Fläktarna har gått kontinuerligt under vinterhalvåren och varit avstängda på sommarhalvåren.

Skulle det varit något jag gjort annorlunda så vore det att köpa dyrare fläktar som är konstruerade för att köras liggande. Eftersom det var lite proof of concept undersökte jag inte detta, och de skramlar lite i lagren när de är horisontellt monterade. Inte tillräckligt för att i verkstadsmiljö störa mig som är rätt känslig för ljud, men vore det i boyta skulle jag inte palla en natt. Ljudet har inte förvärrats under de två åren utan varit lika sen start.

Så om någon skulle snubbla över tråden så är min slutsats: Rekommenderas.
Följde den här tråden från början då vi hade kallt i vår lägenhet. När vi klagade sa hyresvärdens representanter att vi skulle ta bort termostaterna från elementen. Blev inge bättre! Satte fläktar under elementen (flata element) temperaturen ökade med 0,5 grader. Därefter flyttade vi till nytt ställe 2ggr utan att behöva högre temp i lägenhet.
Sedan flyttade vi till ny stad, allt ok. Men nästa år började det kommunala bolaget att justera in lägenheterna så att de skulle hålla max 20 grader. Funkade jättebra (om man vill ha 20 grader), men blev för kallt för frugan som har reumatism. Jag har nu blivit pensionär och vi har nu efter 10år flyttat tillbaka till vårt hus.

Med nuvarande elpriser känns det bra att få en påminnelse om att man behöver öka energimedvetandet. Ska börja med fläktar under elementen så kan man nog minska kurvan från luft/vatten pumpen. Återkommer när jg har ett resultat. Ska börja med 2 element i källaren. Ökar temperaturen där kanske det sprider sig till övervåningen.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av hsd »

Att man sprider värmen gör att det blir jämnare varmt men energiåtgången ökar, eftersom med exempelvis fläkt under element kommer att kyla element
Spara på el gör att det blir svalare
Att minska på elförbrukning innebär att energi måste komma någonstans ifrån exempelvis luftvärmepump då man tar energi från uteluften
Skriv svar