Elementfläkt med smart styrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av Borre »

Kanske skulle förtydligat att det jag syftade på gäller 4-pinsfläktar till datorer, där är det standardiserat med 25kHz styrning.
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

Allt jag trodde mig veta om pwm pinnen visade sig vara fel :)

Hittade specarna för 4-kabels pwm fläktar genom att titta på denna youtube filmen som också löser mitt bekymmer fast genom Arduino där man själv kan sätta frekvensen
https://www.youtube.com/watch?v=AEJ8MQyEOBg

Utdrag ur 4-Wire Pulse Width Modulation
(PWM) Controlled Fans specs:
specs.PNG
https://folk.uio.no/kyrrens/diverse/vif ... Public.pdf

Kanke dags att ge upp Ikea LED drivern, känns lite square peg round hole iom jag skulle vilja kunna använda pwm för riktigt låga hastigheter.
Blir väl att inhandla en arduino imorgon.

Borde kanske iofs testa med en pwm fläkt innan men det beror ju på vilken frekvens zigbee/pwm chippet jobbar med (vilket jag inte vet).
Och som det är nu är nu är det ju 12V och jag har ingen aning vad som händer om man lägger mer än 5.25V på PWM pinnen?

Någon som vet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av ecenier »

Här kommer fusion360-filen som den ser ut just nu. Den tar ca 9 timmar att skriva ut med 0,32mm.
Sektionselement 75x37.5 v13.f3d.txt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

@ecenier

Tack!
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av ecenier »

Har fått fram en plastutskrift som börjar likna något användbart.
IMG_5409.JPG
IMG_5408.JPG
IMG_5407.JPG
Nu ska jag bara få till en pwm-styrning med en PIC12F675.
Fläktarna jag köpte är PWM-styrda Arctic Cooling F8 PWM 80mm Fan Low Noise, https://www.webhallen.com/se/product/17 ... -Low-Noise
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

@Ecenic
Ser riktigt schysst ut, längtar tills 3d-skrivaren kommer nu :) Hur har du tänkt att din ska styras? ska den alltid gå eller och du använder chippet för att kunna hålla ett lägre varvtal, kollar värmen på elementet?

Lekte lite med din cad fil men valde en annan "design" där jag knäpper ihop modulerna och skruvar upp dem bak elementet istället. Du får gärna ta en titt när jag är klar och komma med feedback.

Tror iaf jag börjar få lite ordning på hur det ska se ut här (i teorin iaf), tror Arduinon blir bra för mig så länge jag bara kan få in den i Home Assistant. Sen kommer fläktens hastighet styras av en uträknad framledningstemp, rumstemp och rörelse i rummet (tror inte barnen accepterar fläktar som står och går på max när de är på rummen).

Riktigt roligt att du också håller på, inte så många människor i min omgivning som vill snacka elementfläktar :D
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av ecenier »

Nu har jag kört igång ett test.
Än så länge har jag inte någon PWM-styrning så just nu sitter två fläktmoduler på 100% konstant.

Bilden visar när idag jag startade testet och första effekten av det. Den uppenbara skillnaden är att temperaturen ökat med 0,5°C
Screenshot 2020-01-06 at 22.07.34.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av ecenier »

Nu har jag fixat pwm-styrning med hjälp av en pic12f675.
Har hårdkodat inställningen till ca 65%.
Nu är de två fläktarna väldigt mycket tystare.
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

@ecenier

Fick skrivaren idag så förhoppningsvis är jag snart på gång jag med,. Hemska utskriftstider bara, ett dygn per 25cm enhet enligt cura och då testade jag en snabb prototyp utan snap-ons.

Hur ser temperaturen ut nu då med 65%?
Är dörren till rummet stängd när du testar?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

Jag blev lite inspirerad att testa detta för att få upp tempen i verkstaden. Egentligen behöver jag nog sätta in större element, men det blir intressant att se hur denna nödlösning funkar.

Jag har inte satt dit den än utan istället installerat lite temperaturloggning för att få data att jämföra med. Just nu har jag:

Framledning 34.7500
Retur 31.9370
Rumstemperatur 16.9370

Det är ett ensamt sektionselement, jag mäter direkt på rören med DS18B20.

Jag körde med 120 mm-fläktar, Arctic Cooling F12. Inte funderat på duktmontering än. Jag är ljudkänslig, så om det hörs något till där jag sover kommer de behöva vara avstängda nattetid. Då är det nog bra om man inte hindrar den naturliga konvektionen tänker jag. Men om ljudet funkar och lösningen i övrigt har effekt så kanske jag bygger någon lösning som ger mer fart.

Hela paketet hänger i gummi och skall monteras i väggen så det inte har någon kontakt med rörsystemet.

Får se om jag hinner sätta upp den imorgon.
radiatorfläkt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av ecenier »

Snyggt!

Jag har kört mina tre fläktar under ett par veckor nu och det är bättre klimat i vardagsrummet.
Temperaturen har ökat 0,75C och blivit jämnare.

Ska bli intressant att höra hur det går.
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

jihe skrev:Jag blev lite inspirerad att testa detta för att få upp tempen i verkstaden. Egentligen behöver jag nog sätta in större element, men det blir intressant att se hur denna nödlösning funkar.

Jag har inte satt dit den än utan istället installerat lite temperaturloggning för att få data att jämföra med. Just nu har jag:

Framledning 34.7500
Retur 31.9370
Rumstemperatur 16.9370

Det är ett ensamt sektionselement, jag mäter direkt på rören med DS18B20.

Jag körde med 120 mm-fläktar, Arctic Cooling F12. Inte funderat på duktmontering än. Jag är ljudkänslig, så om det hörs något till där jag sover kommer de behöva vara avstängda nattetid. Då är det nog bra om man inte hindrar den naturliga konvektionen tänker jag. Men om ljudet funkar och lösningen i övrigt har effekt så kanske jag bygger någon lösning som ger mer fart.

Hela paketet hänger i gummi och skall monteras i väggen så det inte har någon kontakt med rörsystemet.

Får se om jag hinner sätta upp den imorgon.
radiatorfläkt.jpg
Får inte du ngn effekt av din vägg av jättefläktar lägger jag ner mitt projekt ;)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

Det blev ju ett irriterande väderomslag som omkullkastade min statistik, så jag har svårt att bedöma än. Anläggningen snurrar på, men jag inväntar stabil väderlek för att kunna göra en seriös utvärdering.

Rumstemperatur
Jag har ökat temperaturen i garaget med mellan en och två grader. Samtidigt har utetemperaturen ökat betydligt mer.
Dessutom har jag alla dörrar öppna i källaren. Detta har jag haft historiskt för att få varmare i garaget, men nu är det kanske så att jag får ha stängt istället.
MIn bedömning är i alla fall att jag inte kan dra några slutsatser alls kring rumstemperaturen innan jag testat med och utan fläktar i stabil väderlek.
Får jag upp temperaturen två grader tycker jag det är värt det, annars skrotar jag nog projektet.

Delta T
Här tycker jag mig kunna konstatera med mer säkerhet att det är rätt stor skillnad.
Utan fläktar har jag en skillnad mellan in och ut på ca 3 grader. Med fläktar är det kring fem grader stabilt.
Nu har förvisso framledningen sänkts från 35 till 30 grader pga väderomslaget.

Jag återkommer när jag har några bättre slutsatser. Jag samlar i alla fall data hela tiden, framledning, retur och rumstemperatur loggar jag var femte minut.
fläktar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av Haralt »

Ecenier,
har med all sin ansträngning lyckats höja temperaturen hela 0,75 oC i rummet med sina luftfläktar på radiatorn.
= 0,75 oC är troligen inom toleransen för temperaturmätning. Det är inte lätt att mäta temperaturer, inte absoluttemperaturer.
Är det en och samma termometer som nu visar 0,75 oC högre temperatur än tidigare, då är det nog högre temperatur.

Att montera luftfläkten där radiatorn är som allra kallast, nämligen vid nederdelen, är kanske inte det mest lämpliga om man är ute efter att suga ut värme från radiatorn. Ofta är det nämligen så att det varma vattnet strömmar in till radiatorns överdel och kyls av när det har avlämnat sin värme till omgivningen och är ganska svalt vid radiatorns nederdel. Det känner man lätt med handen utan något som helst instrument. Dock kan även nederdelen på en radiator vara varm, nästa lika varm som överdelen, om man kan få rejält varmvattenflöde genom radiatorn. Får man inte igenom tillräckligt med varmvatten genom radiator t.ex. pga delvis igensatt rörledningar, termostatventil som kan sättas igen med smuts, rost korrosionsrester som samlats de senaste 50 åren i rörledningarna, hjälper det inte hur mycket luft man än blåser på radiatorn. Man kan nämligen endast plocka ut maximalt den värmeenergi som matas in till radiatorn. Radiatorn är ju från 1970-talet, ser man. Ev, kan det hjälpa att montera bort radiatorn och spola igen den invändigt med vatten. Eller ta bort några av färglagren på radiatorn utsida(som värmeisolerar) som blivit under flertal ommålningar av radiatorn under årens lopp.

Precis som nämns kan utomhustemperaturen ha ökat, och att det är därför som inomhustemperaturen också ökat, och inte alls på grund av luftfläktarna på radiatorn. Det är svårt att ha koll på allt som kan inverka.

Jihe,
Din befintliga radiator verkar vara ca 1 meter bred. Försök att hitta en likadan begagnad som är 1,5 till 2 meter bred och häng dit. Det ser ut att vara lätt att byta ut då inlopp och utlopp är på samma sida, nämligen högra sidan. Det kommer att ge mycket mer avgiven värme än vad luftfläktarna kan öka värmeavgivningen. Troligen kan du hitta begagnad sådan för en 100-lapp. Jämför den kostnaden med de tusentals kronor du lägger på en massa luftfläktar.
Senast redigerad av Haralt 16 januari 2020, 14:06:25, redigerad totalt 5 gånger.
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

Finns ju tester som visar att det finns potential att fördubbla effekten av ett element med fläktar

https://elementflakten.se/wp-content/up ... ultat..pdf
Skriv svar