Elementfläkt med smart styrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

Har av någon anledning fått för mig att jag måste prova en elementfläkt. Har luft/vatten-pump och vill få ner framledningstemperaturen till elementen för att få så bra verkningsgrad/COP-värde som möjligt på pumpen.

Har tittat på elementfläkten.se och det skulle absolut kunna vara ett alternativ
https://elementflakten.se/komplett-pake ... 03c44deab6

Men...
Jag skulle hellre gräva fram lite 12v dator-fläktar här ur gömmorna, koppla dem till ngn dimmer som kan styras genom zigbee eller z-wave (antar det inte heter dimmer men jag är ingen höjdare på elektronik, men någonstans måste jag ju börja)

Så...
När jag satte upp spotlights med Ikeas Zigbee LED-driver tänkte jag att det kanske va en lösning, problemet är att den är på 24v. Vilket jag tänkte skulle gå att lösa med två seriekopplade fläktar. Googlade det och det verkar vara en dålig idé:
http://wwenze.blogspot.com/2012/06/read ... ns-in.html
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-dr ... -60342656/

Jaha...
Då köper jag 24v fläktar så är det löst. Men då googlade att koppla fläktar till dimmrar och det verkar inte vara någon bra idé på grund av strömspikar som uppstår vid start/stop av fläkten förstör drivern. Dock så hittar jag inte länkarna till det jag läste om det...

Till mina frågor:
1. Finns något jag kan göra för att koppla in 12v fläktar till Ikeas 24v led driver och kunna styra deras hastiget genom att dimma i drivern?
2. Samma som ovan men 24v fläktar istället?
3. Finns det något annat lämplig sätt att styra fläktarna där jag kan kontrollera deras hastighet med zigbee eller z-wave?

Hittade en diskussion där det diskuteras z-wave produkter som skulle kunna fungera för att lösa det men inte verkar göra det...
https://community.smartthings.com/t/12v ... s/150316/9
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av hsd »

Surrande fläktar...
Vore kanske bättre att se över och optimera sitt värmesystem, kan handla om termpstater typ och storlrk på element och cirkulationen i systemet inställningarna....
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av mrfrenzy »

En fläktkonvektor eller en större radiator blir samma resultat i slutändan. Det rätta är förstås att byta alla radiatorer men det är tämligen kostsamt. Förstår om många vill göra en tillfällig lösning med fläktar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av prototypen »

Hunnebo kyrka har ”datorfläktar” under varje element som drivs med 12 volt när ingen är där och 7 volt när det är aktivitet.
Det är inte en fläkt på varje element mer åt 10 st per element.
Driv med 7 volt och växla över till ett 12 volt aggregat med din smarta styrning.

Protte
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

hsd skrev:Surrande fläktar...
Vore kanske bättre att se över och optimera sitt värmesystem, kan handla om termpstater typ och storlrk på element och cirkulationen i systemet inställningarna....
Absolut, helst skulle jag hyra in en energikonsult som balanserade och effektiviserade hela värmesystemet medans familjen tog en semester Mexico men som ekonomin ser ut nu efter jul så får nöja mig med elementfläktar och tacos på fredag kväll ;)

Men det är precis som Mr Frenzy säger för min del
mrfrenzy skrev:En fläktkonvektor eller en större radiator blir samma resultat i slutändan. Det rätta är förstås att byta alla radiatorer men det är tämligen kostsamt. Förstår om många vill göra en tillfällig lösning med fläktar.
Och utöver det har jag blivit snöat in på hemautomatisering så jag gör det för jag tycker det är roligt också, och kan jag hitta en kostnadseffektiv lösning för detta skulle jag kunna fortsätta med att sätta upp liknande fläktar som värmeförflyttare mellan rum.
Senast redigerad av fredriko83 26 december 2019, 22:27:06, redigerad totalt 1 gång.
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

prototypen skrev:Hunnebo kyrka har ”datorfläktar” under varje element som drivs med 12 volt när ingen är där och 7 volt när det är aktivitet.
Det är inte en fläkt på varje element mer åt 10 st per element.
Driv med 7 volt och växla över till ett 12 volt aggregat med din smarta styrning.

Protte
Mitt problem är att jag inte är så värst bra på elektronik så när du skriver driv med 7 och växla över till 12 så förstår jag ju vad du menar men jag har ingen aning vilka delar jag behöver. Har du ngt exempel på en produkt som skulle kunna hjälpa mig?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av adent »

En kompis köpte de tystaste datorfläktar han fick tag i och satte på elementet i sovrummet, funkade bra. Själv har jag tre fläktkonvektorer kopplade till bergvärmepump som huvuduppvärmning i 200kvm 1800-tals timmerhus. Funkar, men de är allt annat än tysta och måste ha alla dörrar öppna.

Vad gäller elektroniken så tror jag du ska börja leka först. Kanske skaffa esp8266-kort och trycka in färdiga mjukvaror. Sedan vad gäller elektroniken är relän trevliga, men ofta behövs en mosfet eller transistor för att driva relät. edit: Och då kan du lika gärna starta fläkten direkt med transistorn eller mosfeten :)

Har du nån Makerspace eller makers-förening där du bor?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av Hedning »

Fläktar som inte sitter i vägg eller rör flyttar visserligen luft men mycket går direkt
från trycksidan tllbaka till sugsidan precis som på t.ex. bashögtalare. Prova samma
fläkt lös och i baffel så märker ni skillnaden. Elementfläktens lösningar verkar vara
av den typen och om man bara ute efter fläktljudet är de bra men att flytta mycket
luft utan oväsen gör de inget vidare (= stor förbättringspotential).
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av FormerMazda »

Till alla som talar emot elementfläkt, har ni testat?
Jag testade konceptet i köket i förra huset som var mycket kallare än de andra rummen.
En hög 80mm datorfläktar köptes och bara hängdes dit, ingen baffel eller nåt. Körde dom på 9V för det var lite tystare. Testade med 3st på elementet.
Dagen efter hade jag ökat med dryga 4° i köket.

Så med lite baffelbygge lär man såklart få upp flödet ännu mer.
Detta är ingen magi, man ökar ju bara avgiven effekt. Och det kan man göra både snyggt och fult.

Angående automation, har du styrning av pannan på innetemp så låt bara fläktarna gå på lite under märkspänning dygnet runt när säsongen kräver. Tråkigt, men mer behövs ju inte.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av xxargs »

Om de fungerar som impulsfläktar med något så när riktad flöde så matar man rörelsenergi i luften utanför med ett snabbare luftflöde och den vägen kan riva med sig mycket mer luft än vad fläkten i sig klarar av att genomflöda - och blir heller inte sådär jättekänslig om en del av luften läcker baklänges då det är rörelsemängden i luften man primärt försöker öka.

nackdel, ja man behöver lite fart på utloppet och därmed risk för turbulens och därmed ljud utöver vad fläktvingarna genererar.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av hsd »

Ja jag har testat, två datorfläktar för frånluft från garaget
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

adent skrev:En kompis köpte de tystaste datorfläktar han fick tag i och satte på elementet i sovrummet, funkade bra. Själv har jag tre fläktkonvektorer kopplade till bergvärmepump som huvuduppvärmning i 200kvm 1800-tals timmerhus. Funkar, men de är allt annat än tysta och måste ha alla dörrar öppna.

Vad gäller elektroniken så tror jag du ska börja leka först. Kanske skaffa esp8266-kort och trycka in färdiga mjukvaror. Sedan vad gäller elektroniken är relän trevliga, men ofta behövs en mosfet eller transistor för att driva relät. edit: Och då kan du lika gärna starta fläkten direkt med transistorn eller mosfeten :)

Har du nån Makerspace eller makers-förening där du bor?

MVH: Mikael
Tack för svaret, ska kolla upp dina förslag och försöka sätta mig in lite mer hur jag kan använda de olika komponenterna. Tror dock jag börjar med en ställbar adapter från Kjell&Co som jag kan stänga av sätta på med en zigbee brytare från Ikea. På så sätt får jag ju upp fläktarna nu och så kan jag fortsätta med hemautomatiseringen med variabel hastiget utan stress sen.

Nej tyvärr ingen Makerspace förening där jag bor, hade varit väldigt roligt annars.
fredriko83
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 december 2007, 03:36:59
Ort: Växjö

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av fredriko83 »

Är egenligen inte så intresserad av nackdelarna/problemen/meningslösheten med elementfläktar utan det är mer elektroniken för att styra det som intresserar mig. Oavsett så har jag bestämt mig för att testa och eftersom barnen har likadana rum så kommer jag få svart på vitt på hur väl det fungerar, dock är det ingen vetenskaplig studie jag ska göra men resultatet kommer troligen var gott nog för mig för att bestämma hur jag ska gå vidare.

Finns en tråd på byggahus som avhandlar elementfläktens för/nackdelar ganska grundligt för de som är intresserade
https://www.byggahus.se/forum/threads/e ... kt.136882/

Tanken är att om jag får något att lira så skulle jag även kunna bygga värmeförflyttare mellan rummen med samma typ av styrning och med tillräckligt mycket styrning borde jag kunna ställa olika temperaturer i rummen utan tvinga fram högre framledningtemperaturer. Men som sagt just nu det mer av ett experiment och något som jag tycker är roligt.

Fler tips på styrningen välkomnas, ju enklare desto bättre, men variabel hastiget via Home Assistant eller Smartthings hade varit guld :)
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av Haralt »

Ett vanligt hederligt värmeelement av radiatortyp som matas med varmvatten fungerar enligt naturlig konvektion.
Rummets luft leds in vid nederkanten av radiatorn och stiger långsamt upp längs radiatorytan och värms samtidigt upp.
Stighastigheten är inte speciellt hög, gissningsvis 1 meter per sekund.

Av två radiatorer som har samma värmeavgivande area t.ex. 4 m2, är den som är bred och låg effektivare (2 meter bred och 1 m hög, ger 4 m2. Den har fram och baksida.) än den som är 1 meter bred och 4 meter hög. Det antas att radiatorytan har samma temperatur både uppe som nere, ca 40 oC. Det är för att med den höga radiatorn, har luften blivit uppvärmd så mycket det går redan efter ca 1 meters stighöjd, och den ytterligare stigsträckan på 3 meter värmer inte luften nämnvärt ytterligare.

Sätter man en fläkt vid radiatorns nederkant som blåser in luft vertikalt underifrån och uppåt, så har man forcerad konvektion, och kanske dubbla luftströmningshastigheten, kanske ca 2 m/s. Värmeövergångstalet (W/(m2 oC )mellan radiators yta och luften ökas
Man kan på det viset värma mer luft än vad enbart naturlig konvektion ger. Man kan göra beräkning på detta, bl.a. finns i VDI Wärmeatlas(en tjock bok på ca 1000 sidor) där i stort sett allt om värmeöverföring finns.
Man bör placera fläkten så den endast blåser rummets kalla luft, och inte blåser den varma luften. Detta med tanke på fläktens lager och dess kylning som båda mår bättre av rumstemperatur jämfört den uppvärmda luftens temperatur på ca 40 oC.

Det är 3 värmeövergångar, nämligen:
1. vatten till radiatorns inneryta(rostig plåt).
2. värmeledning genom radiatorns plåt och ytlack.
3. radiatorns yta till luft.

Det värmeövergångstal man kan öka med fläkten är 3. De andra två kan man inte ändra. Tacksamt nog är 3 den lägsta av de tre och kan ökas med en fläkt.

Jag har själv utfört beräkning av liknande värmeöverföring industriellt. Då var det med fläktar som med utomhusluft kylde kondensorer för kondensering av vattenånga vid ca 55 oC med hjälp av flänsrör(genom flänsar på röret får det mångfaldigt ökad yta mot luften)
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av ecenier »

Intressant att följa @fredriko83
Jag kan tänka mig att testa detta också. I vårt hus är en del av huset lite kallare än det övriga. Tänkte testa att lösa detta med fläktar. Kan ett par seriekopplade 230AC-fläktar funka för ett litet test? https://www.clasohlson.com/se/Fläkt-230-V/p/Pr364769000
Jag tänkte beställa ett par och testa. Eventuellt skriva ut någon fläkthållare i plast som reducerar rundgång i luftflödet.

Fortsätt gärna att posta dina upptäckter.
Skriv svar