Retropc med blinkande skärm och artefakter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
my03
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 augusti 2018, 23:24:08

Retropc med blinkande skärm och artefakter

Inlägg av my03 »

Hej,

För en tid sedan så införskaffade jag en Toshiba T5200/100 och tanken med det var att använda den som en donator åt min ordinarie T5200/100 (som just då visade ett envist paritetsfel (Parity error 2) som jag kopplade samman med någonting på minneskortet). Eftersom Toshiba vid denna tid (liksom en del andra) använde proprietära standarder (40-pinnars SIMMar) så kändes detta som en enklare väg att kunna knipa minneskortet och använda i min "fungerande" maskin.

Lång historia kort. Min ordinarie maskin slutade gnälla på paritetsfel efter att jag tagit ur/satt i minnen, kablar, osv. Så långt allting väl. Men så började jag fundera lite på min andra maskin som jag köpte (där säljaren klart och tydligt redogjorde för att skärmen inte riktigt visade vad den skulle). Denna maskin har en något annorlunda konfiguration i och med att den är bestyckad med en 540MB hårddisk och annat bios (Award jmf mot min andra som har Phoenix).

Det som händer när man slår på den är att skärmen visar meller eller mindre enbart "block" och delvis text samt att stora "fält" blinkar hela tiden. Med lite fantasi går det att utläsa felmeddelanden som gör gällande att något är fel med vram. Det går att komma in i bios (fortfarande med blinkande skärm/fält som saknas) men den vill inte riktigt gå vidare efter det.

Bild

Så jag har börjat utesluta saker och ting:

- Skiftade VGA-kort och I/O-kort mellan min fungerande och den skumma maskinen. Resultatet var exakt likadant. På detta kort sitter dessutom VRAM, Video-rom, etc men det verkar inte vara här problemet sitter.
- Skiftade skärmpaketet mellan den fungerande och den skumma maskinen. Exakt samma resultat (nedanför skärmen sitter drivkortet integrerat)
- Skiftade ROM mellan den fungerande och den skumma maskinen. Ja, exakt samma resultat med blockig/blinkande skärm.

Nu till frågan:

Ska plocka isär den felande maskinen och försöka kika på nätaggregatet men undrar förstås om det finns någon här som har haft liknande symptom på egna maskiner eller på annat sätt känner igen detta problem och har någon bra fundering vad det kan bero på?

Skulle t.ex för låg volt till plasmaskärmen medföra dessa fenomen? Något annat man bör kika närmare på?

Vore tacksam för alla synpunkter/input.

Ha det gott
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Retropc med blinkande skärm och artefakter

Inlägg av breflabb »

Vi behöver bra bilder på modulerna som sitter i skärmen i första hand
och dom skall du lägga här direkt på forumet
my03
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 augusti 2018, 23:24:08

Re: Retropc med blinkande skärm och artefakter

Inlägg av my03 »

Jag misstänker starkt att det inte är fel på skärmen. Skärmarna sitter i ett paket med drivkort och jag har försökt att utesluta saker och ting genom att växla saker och ting mellan fungerande och fallerande maskin. Detta är vad jag har testat så här långt:

- bytt skärmpaket
- bytt VGA kort
- bytt I/O kort
- bytt PSU
- växlat boot rom mellan dem
- dragit ut expansionsminnen
- kopplat ur HD och floppy
- testat nytt VGA rom på videokortet
- kollat att alla kablar har tåtarna på plats
- okulärbesiktigat kondensatorer och ledningsbanor

Efter allt detta så är det fortfarande 8-bit matrix på skärmen. Jag misstänker därmed någonting mindre friskt på systemkortet.

Då jag känner att jag själv nått vägs ände här så undrar jag om någon känner till någon firma/person i trakterna runt Stockholm som man kan anlita för att felsöka och ev. åtgärda detta problem? När man söker på det så dräller det dessvärre inte av träffar som gör dessa ting (hittar typ PSX-care som eventuellt kan göra det (?) men som förmodligen fokuserar på helt andra saker)

Några tips var man kan tänkas lämna in denna pjäs?

(främst inte av praktiskt skäl naturligtvis utan mer nostalgiska :))
Skriv svar