Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2474
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av Haralt »

Jag har ett kylskåp Elektrolux med frysfack, som har fungerat klanderfritt ca 6 år, men nu inte så bra.
Se bild.

Det blir på tok för kallt. Ställer jag in temperaturvredet precis så kompressorn startar(som bilden visar) då startar den men kyler så temperaturen blir ca -5 grader i kyldelen. I frysfacket blir det väl då bra mycket kallare. Temperaturen mäts med lös kylskåpstermometer och är givetvis inte exakt. Men helt klart är det minusgrader i kyldelen där det ska vara ca +2 till +8 oC.
Ost blir stenhård. Grönsaker fryser sönder.

Vad kan göra ett sådant fel? Vad kan det bero på?

Jag har inte haft någon glödlampa i lamphållaren under flera år. I bruksanvisningen står det att "en defekt glödlampa måste genast bytas ut". Varför skulle det vara så viktigt nämns inte? Den som hade kylskåpet före mig hade satt in en glödlampa på 25 Watt, men vid lamphållaren står max 15 W. För ca 3 år sedan tog jag bort den glödlampan helt och hållet och satte inte i någon ny, då ett salladshuvud som lutade mot lamphusplasten som jag hade i kylskåpet blev bränd. Man ser att lamphusplasten också blivit brunbränd. På något sätt var glödlampan på 25 W tänd då dörren var helt stängd.

Jag vill tillägga att varken frysfacket eller kyldelen är igenisad, utan i frysfacket finns ingen is alls bortsett från tunn rimfrost och i kyldelen på bak på kylytan ej heller någon is. Frysfacksluckan sluter tätt, så det beror inte på att kyla rinner ut och ner i kyldelen. Om det skulle vara öppen, klart det bleve kallt i kyldelen också, men den är helt stängd.

Man vill ju veta varför glödlampan skulle behövas. Om man förvarar ljuskänsliga matvaror t.ex. starköl, då vill man inte att det ska lysa på dem. Har glödlampan annan funktion är att bara lysa då dörren öppnas? Någon lyse behövs ej eller i kylskåpet då köket har belysning.

Kylskåpet är inte heller uppkopplat till internet, utan är ett simpelt enkelt kyskåp.

Jag satta i en 15 W glödlampa nu på morgonen den 12 dec, och kylen har gått ca 2 h nu och det är minus 3 grader i kylen, och efter ytterligare ca 1 h, är det hela minus 6 grader i kylen. Tomas bestämda lösning verkar inte vara så effektiv medicin, tack för tipset trots det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 12 december 2019, 10:02:46, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av TomasL »

Sätt i en lampa, så fixar det nog sig.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Om det gått bra utan lampan i flera år så ligger felet någon annanstans?
Jag tror man använder en svag ström genom lampan till vissa funktioner därför ska den finnas där och dessutom inte ersättas med LED.
Synd på sätt och vis då man betalar dubbelt för glödlampselen, först för att lysa och sedan för att kyla bort värmen.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av Hobbyisten »

Eftersom bruksanvisningen var så bestämd på att en defekt glödlampa genast skulle bytas ut ligger den nog integrerad med annan elektronik, och 25W visade sig inte funka. Även elektroniker får acceptera att man inte alltid vet vad som händer under "huven" ;-)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av svanted »

tror mera på att termostaten inte gör vad den ska...
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av Danny »

Kan vara temperatursensorn
Haralt
Inlägg: 2474
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av Haralt »

Tack Danny,

Varför tror du att glödlampan ska behöva vara iskruvad och hel? Har den någon funktion utöver att enbart lysa då kylskåpsdörren är öppen?
Var tror du temperatursensorn sitter?

Det finns ingen fläkt i detta ganska lilla kylskåp som vispar runt kylan.

Kylskåpet övertogs från tidigare hyresgästen. Det kan vara tillverkat så långt tillbaka som 2003, eftersom jag hittade bruksanvisning som pdf daterad det året, men behöver inte vara det. Jag har använt kylskåpet 6 år, och den tidigare hyresgästen och också använt det, men jag vet ju inte hur många år.
Senast redigerad av Haralt 12 december 2019, 19:31:12, redigerad totalt 5 gånger.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av jihe »

Finns det fläkt i kylen?

I mitt Lucky Goldstar stängs fläkten av när man öppnar dörren. Skulle dörrbrytaren vara trasig så att Lucky tror att man är inne och rotar konstant så skulle fläkten alltså aldrig gå och därmed inte assistera i fördelningen av temperaturen. Misstänker att det skulle kunna ställa till det åt olika håll beroende på var tempgivaren sitter.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av Danny »

Vissa kyl/frys kombo med mekanisk termostat enbart i kyldelen,
tänds glödlampan i kylen, när infrysning (för frysen) aktiveras.
Finns inte elschema över din, så vet inte hur det är kopplat.
Den har iallafall elektronisk termostat.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av RadarEnt »

Har du alltså fått tag på ett begagnat kylskåp som du själv använt i sex år? Eller är kylskåpet sex år gammalt?
Haralt
Inlägg: 2474
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av Haralt »

Det står i bruksanvisningen att om kylskåpsdörren hålls öppen mer än 2 minuter, börjar glödlampan blinka med frekvens ca 1 blink per 2 sekunder. Jag testade nu och det gör den faktiskt. Alltså, kylskåpet kan kommunicera med kylskåpsinnehavaren med glödlampan och säga att kylskåpsdörren är öppen. Någon slags morse-meddelande.
Ja, det har elektronisk termostat, står i bruksanvisningen.

Jag får livnära mig på köldtåligare livsmedel i fortsättningen, t.ex. starköl av elefanttyp, som inte fryser i första taget. Det är jobbigt med hårdfrusen folköl.

Jag gjorde ett test den 22 mars 2020 under ca 4 timmar med kylskåpet, med temperaturvredet på högsta temperatur, startades rumstempererat:
Kl. ........Temp. oC
17:20... 18
18:20... 12
19:25... 3
19:45... 1
19:50... 0,5
20:45... -3
sedan körde jag inte längre, utan stängde av.
Senast redigerad av Haralt 6 april 2020, 16:34:57, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

(Det är inte alla frukter och grönsaker som gillar kylskåpskyla, utan ska förvaras i rumstemperatur).
Användarvisningsbild
Methane
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 december 2019, 10:29:32

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av Methane »

Hej, jag är ny medlem och detta är det första jag skriver i forumet.
Jag har haft ett kylskåp (LG) där kyldelen kyldes av kall luft från frysdelen. En termostatstyrd lucka reglerade luftmängden och då också temperaturen i kyldelen.
Luckan började krångla och stängde inte som den skulle varvid det blev för kallt i kylen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kylskåp med frysfack, på tok för kallt i kyldelen

Inlägg av Henry »

Det är faktiskt det andra du skriver, men välkommen oavsett. :)
Skriv svar