Motorstyrning till pelletsskruv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av adent »

Utan att kunna något så var min tanke samma som limpan4all.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av Icecap »

En motor med så låg effekt brukar inte att ha kondensator, den brukar vara av typen (vad den nu heter) med en kortsluten lindning i rotorn.

Men det är klart: Är det konding är den definitivt klar att byta! De brukar hålla 10 år som bäst.

Men grejen är det samma, det finns en av 2 orsaker:
1: Det är stor motstånd i skruven.
2: Det är för låg kraft i motorn.

I fallet med orsak 1 blir resultatet av att öka kraften i motorn med mycket stor sannolikhet att skruven dras sönder/vrids till idioti.

I fallet med orsak 2 kan det vara att kugghjul är nötta och/eller behöver smörjas. Det kan såklart vara fel på motorn också.

Slutresultatet är - i båda fall - att orsaken måste hittas innan rätt åtgärd kan utföras. Jag vet att det passar skit med tanke på årstiden och jag vet om att systemet varje år har blivit rengjort men en tanke - som jag ofta har läst om på Pelletsforumet - som slår mig: hur går flexskruven?

Ett standard fel är att den börjar vågrät vid intaget i pelletsbehållaren.
Sedan lutar den uppåt till det passar med att den kan tömma sig av i brännaren.

Problemet med den lösning är att den blir fylld ≈100% vid den vågräta delen men att den sneda delen - vid 45° stigning - inte kan transportera mer än 50%.

Alltså blir det stockning i böjen och strax över.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av ie »

Jag hade samma/liknande problem att motorn verkade tappa kraften. (Biomatic/Ariterm) I mitt fall visade det sig vara några kondingar på drivkortet som gett upp. Efter byte var allt som vanligt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av JimmyAndersson »

För att svara på de ursprungliga frågorna:

Du kan koppla en kontaktor mellan pelletsbrännare och 3-fas-motorn. Någon form av överströmskydd bör också finnas. Och förstås en huvudbrytare.

Se till så att även kablarna är dimensionerade efter detta.

Man väljer kontaktor efter typ av last. (T.ex induktiv eller resistiv last, mm) Titta på t.ex eldirekt.se eller Ahlsell. Solid-state är bra, men det finns även ”vanliga” som klarar många till/frånslag vid hög ström. De är dessutom nästan lika tysta som solid-state-varianterna. 20A ska räcka om du har överströmskydd/säkring.

(Vi hade två äldre kontaktorer till elpatronerna i pannhuset och de höll i ca 15-20 år.)


Jäpp, överströmskydd använder relä för att slå av.


Din säkerhetsbrytare har troligen ingen termisk brytare, utan är troligen bara en strömbrytare av rejäl modell.
Skåne
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 december 2019, 17:06:12

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av Skåne »

Tack för alla svar :tumupp: !!!!

Jag har tänkt på det med byte av konding. Men trodde i min enfald att så enkelt kunde det inte vara... :roll:

Men efter alla era kloka svar har jag avbokat 3-fas motorn och ska byta kondingen. Sen ska jag även serva vinkelväxeln och ge den en ny packbox och fylla på olja, då den har läkt lite.

Pelletsskruven går generellt inte trögt och inget går varmt eller låter illa. Den är bara ibland i startsekvensen som motor går med för lågt varv och hjälper man den lite så går den upp på fullvarv.

Jag har pellets i gamla oljetanken som jag har tagit bort ovandelen på. Pelletsskruven går i 45 grader från oljetanken för att efter böjen gå vågrätt mot pelletsutkastet som mynnar i brännaren. Jag tror att det är ganska optimalt.

Återkommer efter byte av konding.. :wink:

Ha det gott
Skåne
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av ie »

För att förtydliga...

Jag avser alltså konding/kondingar i nätdelen på styrkortet. Min motor drivs via Triacs (har jag för mig) på styrkortet och den dåliga nätdelen gjorde att de inte styrdes som de skulle.

Lite förenklat, motorn fick inte 230V.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av säter »

Det vore kanske bra om du postade bilder på anläggningen.
Skåne
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 december 2019, 17:06:12

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av Skåne »

säter- jag är lite kravlig på att posta foto med URL... Nu har jag inte längre någon fri portal där jag kan lägga upp bilder och URL-länka dem till denna portal...

Jag har ändrat mig igen och tänker använda 3-fas motor med . Jag var nere på Ahlsell i Borlänge idag och hade 3-fas motorn med mig och de hjälper till med dimensionering och beställer hem kontaktor och överströmsskydd samt installerar dem i en fin låda, "al in a box" bara att skruva fast på pannan och koppla in :D .

3-fas motor som jag skrev inledningsvis i tråden är på samma effekt (0,09 kW) som 1-fas motorn och alltså inte starkare, förutom i startsekvensen.

Jag kan e-posta bilder till dig när allt är på plats om du vill?

Tack för att du engagerade dig i min frågeställning :tumupp: (gäller förstås alla andra också :tumupp: )

Mvh
Skåne (en skåning som bor i Djurmo :wink: )
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av Borre »

Det går att ladda upp bilder direkt till forumet, scrolla ner lite till på sidan du skriver nytt inlägg så ser du.
Skåne
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 december 2019, 17:06:12

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av Skåne »

Hej!

Här kommer efterfrågade bilder på min pelletsanläggning.

- Skruvmotor med vinkelväxel
- Rak del av pelletsskruv med pelletsnedkast och pannan
- Pelletstank (gammal oljetank) och pelletsskruv i ca 45 graders lutning.

Tack för tipset Borre :tumupp:

Ha det gott
Skåne
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar