Motorstyrning till pelletsskruv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skåne
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 december 2019, 17:06:12

Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av Skåne »

Jag har problem med att min pelletsskruv inte orkar mata ordentligt. Så jag tänker byta ut befintligt 1-fasmotor till en 3-fas motor. Det är visserligen samma effekt på motorerna, ynka o,o9 kW.. Men enligt leverantören BEVI är 3-fas motorn starkare vid startsekvensen och det är där den gamla 1-fas motorn inte orkar riktigt så man kan lita på den...

Nu till min fråga. Befintlig 1-fasmotor styrs direkt från pelletsbrännaren med 220 V. Min fundering är om det enklats är att ha en stady state kontaktor med styrspänning på 230 V som kopplas in mellan pelletsbrännaren och den nya 3-fasmotorn. Jag undrar även om det behövs något överströmsskydd och var jag kopplar in detta. Ursäkta min okunskap i ämnet men är detta överströmsskydd också ett relä :roll: ??

Hela anläggningen är säkrad till 16A och mellan proppskåpet och pannanläggningen går 3-fas matningen över en säkerhetsbrytare (ASEA ADA 316 500 V 25 A) är väl någon form av termisk brytare kan jag tänka??

Lite mer frågor.

Kontaktorn ska ju ha styrspänning på 230 V och klara bryta 400 V. Men hur många ampere?? Räcker det med 20 A eller bör jag gå högre?
Vet någon specifik kontaktor som passar för mitt ändamål får ni gärna tipsa mig. Motorstyrningen av pelletsskruven har mång till- och frånslag så jag har fått tips om att jag behöver ha en stady state kontaktor.

Bästa hälsningar
Skåne
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av säter »

den nya 3-fasmotorn
Går det inte att återanvända den gamla 1-fas motorn?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av PeterH »

Läste du inte hela inlägget Säter? :humm:
Men enligt leverantören BEVI är 3-fas motorn starkare vid startsekvensen
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av säter »

Jag menade att 3-faskonvertera 1-fasmotorn.
Skåne
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 december 2019, 17:06:12

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av Skåne »

Jag tror att 1-fas motorn har gjort sitt och att pelletsskruven är ganska trög efter 18 års tjänst... Därav av mitt rimliga försök att bara byta till 3-fasmotor istället för att byta hela anläggningen :).

Jag är inte så kunnig i 3-faskonvertera en 1-fas motor.....

Jag loggas ut hela tiden när jag ska besvara.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av tecno »

Vad får dig att *tro* att skruven är ganska trög?

Demontera/töm matar röret, kolla att motor/skruvkoppling är fast! Troligen en massa spånor som gör att det hela inte fungerar bra så lite underhåll gäller.
Skåne
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 december 2019, 17:06:12

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av Skåne »

tecno - du har rätt i din rekommendation dvs service. Men pelletsskruven har som jag skrev varit i drift i 18 år och det är en flexibel skruv dvs skruvfjäder som går i ett plaströr. Min tanke är att det blir lite mer tröghet när pellet kan kilas in mellan fjäderskruv och plaströr samt att alla ytor med anlägg är slitna.

Om jag kan lösa alla dessa driftstopp oavsett och det är pga spån eller annat med en 3-fasmotor är det mycket vunnet och jag kan lita på att det fungera när jag lämnar huset... :wink:

Tack för att ni engagerar er och svarar på min tråd :tumupp:
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av svanted »

är motorn på 90W?
20A 3 fas 240V är 14400 watt

det blir svårt att ha överströmskydd på en motor på 90W,
den drar 0.125A per fas,
det som går att ha är ett temperaturskydd på motorn så att om den går för tungt blir den varm och temperaturskyddet bryter.

det verkar bli en fast installation och den som kopplar blir ansvarig för säkerheten...
en elektriker mao..


är själva skruven ok?
så att den inte börjat falla sönder?
då går det tungt?
Skåne
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 december 2019, 17:06:12

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av Skåne »

Svanted -det finns termokontakter i 1-fasmotorn och jag utgår från att det också finns i den 3-fas motor jag beställt.

Ja, motorn är på 0,09kW :wink:

Du har rätt i att det är en fast installation och att en med behörighet ansvarar. Men allt är redan installerat med kablage, säkerhetsbrytare mm. Det enda jag tänkte göra är att byta till 3-fasmotor och styra motorn via en kontaktor. Även om jag tycks vara aningslös inför hur man dimensionerar och ev tillkommande överströmsskydd så har jag kompetens inom el-teleteknik (instrumentare). Men har aldrig jobbat med motorstyrning och därav mina frågor :)

Skruven är troligtvis okay och har inte börjat falla sönder i sina bitar. Det går för fullt just i denna stund och allt hade varit fint om den inte hade krånglat ibland...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av tecno »

Skruven är troligtvis okay
Hur länge sedan har du dragit ut skruven och tömt slangen?
Skåne
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 december 2019, 17:06:12

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av Skåne »

tecno -jag har kört anläggningen i mitt hus i 18 år. Jag kör pellets året runt. Men varje vår i 18 år har jag städat ur anläggningen dvs pannan, brännaren och pelletsskruven. Minst en gång varje vecka under eldningssäsongen sotar jag ur pannan inkl rengör turbolatorerna, även rökgasröret ut till skorstenen och kolla funktion på pelletsskruven. Efter dessa 18 år med samma anläggning kan jag höra på avstånd i hela huset om skruven matar som den ska. Det är bara det senaste månaderna jag haft detta problem med att motorn ibland inte orkar gå upp i fullvarv vid startsekvensen.

På tal om orkar så nu orkar jag inte diskutera mera om pelletsskruven är rengjord eller ej. Men tar tacksamt emot råd och dåd när det gäller konvertering till 3-fas motor och om det räcker med en kontaktor som motorstyrning.

Ha det gott alla
Skåne
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av mrfrenzy »

Snurrar skruven hela tiden vid drift och varvtalet varierar med effekten, eller går den i intervaller?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av Icecap »

Den går i intervaller.

Men jag vill avråda från att byta motor till en större.
Orsaken är att om det behövs en starkare motor är motståndet i flexskruven för högt - och en starkare motor vill högst sannolikt betyda att skruven dras sönder helt enkelt.

Nu har jag bara jobbat med Janfire NH och har hållit mig mycket långt borta från flexskruvar men från pelletsforumet har jag lärt mig en hel del och därifrån tar jag mitt råd.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av svanted »

3fas relät behöver klara avsäkrad ström,
kablarna likaså.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Motorstyrning till pelletsskruv

Inlägg av limpan4all »

Skulle det inte räcka med att byta drift/startkondensatorn på din enfasmotor. Jag vill minnas att man kan få lite "lustiga" fenomen när de inte riktigt har samma värden som när dom var nya...
Skriv svar