SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av TomasL »

Nej det gör det inte. För lite payback för en brottsling. Dessutom får skurken inte tag på en betalterminal, som dessutom måste modifieras kraftigt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av Icecap »

Det är väl i grunden "bara" en RFID i kortet så en enkel avläsare ska väl fixa biffen.

Men det är sant att payback är lågt och jag har sett statistik som anger att kortsvindel har avtagit en hel del efter att de trådlösa kort har kommit i bruk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av TomasL »

Ja, men sen måste du ha utrustning så du kan klona kortet.
Du kan sedan använda det till att köpa varor, du kan inte ta ut pengar, upp till ett värde om 200:- per gång, och efter ett par gånger måste du ändå slå in PIN-koden. Så ur skurkens ögon, ett jäkla massa jobb för att kunna köpa varor för maximalt en tusing, dessa varor måste sedan omsättas i pengar, och då är värdet troligen ner i 300:- eller så, tämligen meningslöst.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av Icecap »

Tomas: och just den låga "verkningsgraden" gör att den sorts kriminalitet har minskat.

Men samtidig kan man - nät man väl har utrustningen - vinna lite extra på att mängden av kort som kan avläsas "ute på stan" er stor.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev: Men det är sant att payback är lågt och jag har sett statistik som anger att kortsvindel har avtagit en hel del efter att de trådlösa kort har kommit i bruk.
Varför skulle det ha inverkat när dessa kort även kan användas på vanligt sätt ?


Jag skulle gärna se att man kunde välja bort funktionen helt på sitt kort.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av larioso »

Det finns en marknad för att sälja kortuppgifter i sig - enligt uppgift när en reporter köpte kortuppgifter så var det runt en tusing eller så.

Så ett svep och gå förbi alla i en rulltrappa ger intäkt kanske 20-30 tusen minst - det torde vara rätt bra inkomst per timme för en minuts arbete.

Så de som nu trivialiserar problemet kan väl fortsätta går runt och sända ut sina uppgifter till de kriminella som vill ha dem.

Blippköp är nog inte det mest intressanta i sig för det kan spåras alltid då det är datakommunikation. När sålda kortuppgifter verkställs i köp drabbar det inte den som sålde dom.

Jag tycker det är bättre att föregå än att föregås, eller hur man säger.
Uppgifter om kort och identitet är hårdvaluta.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av Teknikern »

Martas tips är det bästa, jag fattar inte grejen med blipp, är man så j*vla lat att man inte orkar ta fram kortet så ska man sätta sig i ett glasskåp och peta naglarna och aldrig lämna hemmet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av Henry »

Blippar alltid numera vid betalning på livsmedelsbutiken jag går till, anledningen är för att det går snabbare än att stoppa kortet i terminalen och då alltid slå kod oavsett summa vilket bara händer ibland vid de summor jag normalt brukar handla vilka brukar vara under 200.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av TomasL »

Larioso, ja det finns en marknad om uppgifterna är kompletta med pin eller cvc, enbart kortnumret är meningslöst.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av larioso »

TomasL - nejdå, på amazon behöver du inte detta överhuvud taget. Gissar det finns fler.

Kortnummer, namn på kortet och expiredatum är allt som behövs. Varit kund sedan 2013 och använt flera kort.

Så handla på nätet kan du köpa stulna uppgifter.

Reportern som testade tog han kontakt med personen vars kort han använde för att ställa till rätta och frågade om hon var medveten om detta osv. Det var hon inte.

Alla som blir direkt rånade kan ju spärra sina kort - de som inte ens vet att deras uppgifter är på vift - lite svårare.

Och som jag nämnde, en "expert" som var anlitad och var i radio svamlade högt om hur säkert det är och det nya de jobbar på med nya CVC-koder varje minut och liknande - när inte ens dessa vet hur amazon m.fl inte ens använder dessa koder.

Better safe than sorry, som man säger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av TomasL »

Och, då får Banken/kortföretaget stå för fiolerna.
Dessutom , svenska banker är rätt duktiga på att spåra felaktigt användande, så som kund är du alltid skadelös.
Jag tycker att du skall sluta med Amazon, eftersom de enligt din utsago inte använder de säkerhetsrutiner som kortutgivarna rekommenderar.
Det minsta man kan kräva är ju CVC.
Så, nej det är inget du som kortanvändare behöver bry dig om, om kortutgivaren bristar i säkerhetskraven, så får de stå för smällen, till slut lär de sig.

Sen dessutom finns kortinnehavarens namn inte med i de data som eventuellt med mycket stor tur kan skimmas, och utan namn så funkar inte ens Amazon.

Så, om du skimmar ett NFS-kort, får du bara kortnummer, du får inget namn, du får ingen PIN-kod och du får ingen CVC, vilket gör data totalt oanvändbara, om du inte siktar på att få in en 3-hundring på sin höjd, per kort du skimmat.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av larioso »

Det är väl ingen som tror att kostnader för banker inte betalas av kunderna på ett eller annat sätt.
Det är som att tro att uttagen försäkringsskada inte ger högre premier vad de lider.

Det står var och en fritt att gå omkring som en fyr och sända sina kortuppifter.
Jag har skyddat mig.
Och strulet som blir med att förklara hur mina kortuppgifter kommit på avvägar slipper jag.

Vi såg ju i Plus-programmet för några år sedan hur mycket jobb polisen lägger på att utreda en anmälan - de tog upp ett fall där en tjej anmält och polisen bara lagt ner i brist på utredningsuppslag. Redaktionen fann vart paketen gick med bara liten insats - så man fann ut till vilken adress produkterna sändes. Inte ens det kom polisen på att göra.

Vi får allt se om oss själva och inte förvänta oss något av andra.

Risken jag är beredd att ta är att handla på amazon, jag handlar nästan allt där.

Blipp är undermålig konstruktion - tycker de kunde gjort en bit folie på kortet man aktiverar med handen när man skall blippa - så det inte passivt kan skannas.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av TomasL »

Öh, du har tydligen inte fattat, kortet ger inte tillräckligt med information för att man skall kunna använda det i eventuella bedrägerier, därför sker det inga bedrägerier.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av larioso »

Simplaste läsutrustningen NFC kanske har mer begränsningar. Det som finns i varje smartfåne och kräver en app bara.

Det finns tydligen "bättre" saker.

Läs här
https://en.wikipedia.org/wiki/RFID_skimming

"A common myth that is often mentioned by card issuers is that a criminal can only steal the maximum amount that is allowed for contactless purchases. This sum is usually between $30-$50 and is different for each country. This has been proven wrong in a test by British consumer magazine ''Which?''. In the test they successfully used wirelessly obtained payment card information to make an online purchase of over £3,000.[5]"

Det görs allt möjligt - som kodboxar i bilar för att omöjligöra stölder osv. Det har inte upphört heller. Större marknad än någonsin.

Det är inga dumbommar vi har att göra med - bara människor som hellre använder sin begåvning för att slippa skatt och berika sig själv maximalt på andras bekostnad.

Teori är en sak - verklighet en annan.....

Vi måste ta vårt öde i egna händer - inte förvänta oss för mycket av andra....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av TomasL »

Snälla nån, det är din bank som sätter gränserna för kontaktlösa inköp, du kan inte handla för mer än vad banken bestämmer.
Du kan inte använda informationen som ges från kortet, oavsett hur avancerad utrustning du har till annat än kontaktlösa inköp, av den enkla anledningen att informationen som behövs inte existerar.

För att kunna handla Online bejhöver du:
Kortnummer
Namn
och för det mesta CVC.

Informationen som läses ut är enbart kortnummer och ett speciellt cvc, avsett för kontaktlösa transaktioner.

Följaktligen går det inte att tjäna pengar på detta, vilket gör det 100% ointressantför brottslingar.

Myten du hänvisar till är en myt i sig, eftersom det inte finns några bevis för det, bara en utsago.
Skriv svar