Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några förslag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

Teknikern skrev:Problemet är dålig jordning av aggregatets jordspett, det ska vara 3 jordspett nedslagna helst 1,5 meter och stå en meter från varandra, så tystar man iallafall pulser som tas upp av radio och fast telefoni men det är sällan jordningen utförs som den ska, man trampar ner det 3 dm långa "jordspettet" under aggregatet och sen får det vara bra för djuren blir ju kvar i hagen. Bönder och hästägare,,,,,,,,,,,,,,,, :roll:
Tack, det låter som ett tungt argument jag skall ta upp med värden. Vad jag läst mig till så ett spett per Joule eller liknande i vad man kör ut i energi.

Kan vara som du säger, så länge djuren inte rymmer så är allt bra....
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

Bjaellerud skrev: Prova att avsluta kbalen istället för med gitarren, exvis med kortslutning eller med 100 kOhm motstånd.
Med kortsluten konakt i giarrändan skall det bli mindre brus och brum.
Prova om kabeln är mikrofonisk, dvs att det "fnasslar" i förstärkaren om man hanterar sladden. Och typsikt för högohmiga system.

En kortare sladd kan hjälpa, även en sprialiserad sladd.

En modern förstärkare kan knappst bli CE-märkt om den beter sig som du berättar.

Roy
Tack.
Kör med högkvalitets George-L kabel, mer som koax, mycket låg kapacitans 60 pF/m bl.a. Samma mellan pedaler. Inget ljud alls när kabeln flyttas eller så.

Man experimenterar och håller på så jag har 4 rörförstärkare för lite olika karaktär. Är pensionär och har all tid att göra detta numera.


p.s. folket får dirigera mig rätt - jag är inte säkert på om jag följer regler för citering här, bara gör som jag tycker blir tydligast. Jag förstod inte helt detta med att inte citera sista posten.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av GastonDeVille »

Tänkte på jordspettet, ta en vattenkanna och "vattna" vid jordspettet, möjligen med ko-apparaturen avslagen om det finns risk för stötar, en gnutta salt i vattnet kanske hjälper. Kolla om det ger någon skillnad. Bara en tanke att det kunde ge en indikation på dålig jordning.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av mrfrenzy »

Annars kan man ju bara göra som det står i manualen, kortslut tråden mot jord och mät spänning mellan jordspettet och vanlig jord med avsett instrument.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av Henry »

Jag förstod inte helt detta med att inte citera sista posten.
Citera inte direkt föregående inlägg rakt ovanför ditt, gör det bara om ditt inlägg är på en helt ny sida så man vet vad ditt inlägg handlar om tex, så än så länge gör du allt helt rätt.

Mao, det du citerade skall inte finnas i inlägget rakt ovanför ditt eget.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av 4kTRB »

Jag hade en vinylspelare som plockade upp störningar. Placerade en aluplåt under den som jag jordade och det blev bra.kanske du skulle testa att ha något liknande på golvet under alla prylar? Var försiktig med nätspänning bara. Annars får du väl luta ett järnspett mot bondens staket.

En liknande tråd......http://repforums.prosoundweb.com/index. ... ic=32356.0
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

Tack igen till eminenta panelen @4kTRB, @Henry, @mrfrenzy och @GastonDeVille.

Skall följa upp tipsen.

Om sista test igår håller i sig - fick -60 dB nivå - så är det bra nog om gitarren riktas åt stängslet.

Så om det berodde på gammal tv-antenn koax jag fick bort ur lägenheten, som ju gick så 1m över stängslet hela vägen bort till mig, genom fönsterkarmen och 4m löst i lägenheten - oansluten båda ändar då jag inte använt tv på 5 år - får väl visa sig.

Fortsättning i så fall blir att förbättra jordspett-biten. Det var ju en intressant liknelse med antenn i det engelskspråkiga forumet som var påfallande. Måste ju vara speciellt instrument som fixar mäta så korta pulser.

Spettet nu sitter rakt ner bara dm från stängslet - och bara det är lite halvsuspekt kan jag tycka.

Och sedan jordplåt på golvet under mig - var intressant aspekt också, något konstigt med jorden hur förflyttning runt i lägenheten påverkar osv. En del som inte mitt försök med faradays bur tog med i beräkningen.

Hoppet är på topp tack vare expertpanelen här. :)
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av svanted »

tror det kan bli svårt, stängslet funegrar som en antenn och din gitarr/förstärkare som mottagare,
och pulsen är så skarp och stark att den skickar ut EMC...

är det ett godkänt aggregat?
och inget kinatillverkat?

vet de som fått stötar i duschen från ett stängselaggregat 1km bort :rofl
det krävdes vattenfalls gubbar för att hitta...

de hade jordat i ett vattenrör :rofl
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av Bjaellerud »

För att reda ut vad störningen är, en ren radiosignal eller en jordström.
Ta en transistorradio och lyssna på mellanvåg, radion skall vara batteridriven så att vi inte får något som helst ledningsbundet.
Hör du kratiga störpulser i radion som dränker mellanvågsstationerna så har vi ju kraftiga radiostörningar. Promenera omkring med radion och se om det finns likheer melllan ställen där störningarna hörs mycket och där gitarren låter mest.

Olika elstängsel stör normalt mer eller mindre.
Allt hänger på pulsformen som elstängsel elektronikent skapar.
Äldre system har mekaniska system relä som slår, monderna hr eleketroik so kspar pulser med kontrollerad form, stör mindre då. Billiga icke CE märkte elstängsel kan ha både elelektronik och ändå störa, (billig konstruktion).

Finns överslag utmed elstängselt kan det skapa mycket kraftigare störningar.

Har du ingen transistorradio kan du gå ut i bilen och lyssna på bilradions mellanvåg.

Inom amatörradiohobbyn är det många som har kraftiga störninagr från elstängsel, och de kan störa på långt håll.
Själv har jag ett elsätängsel på c:a 200 m håll, stör måttligt men min radiomottagares störningsbegränsase tar bort bra.
Och hästarna är ute en stund varje dag, att stänga av elstängslet när det inte behövs, när djuren är inne, verkar inte finns på djurägarens agenda.

Att angripa ett sådant här problem, bygger på att skapa så mycket kunskap som möjligt, för att ha fakta att gå efter.
Även fakta som inte verkar ha direkt med saken att göra bör noteras.
Ju mer man vet ju störe chans att reda ut saken.

Roy
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

@Bjaellerud - tack. Jag får in på några ställen på MF och då hör jag pulser från staket på andra sidan lagården också tillsammans lika starkt med, de är ur sync sas. I grupper om två nära inpå, och 1.5s emellan.

De på andra sidan är inget problem - kollade med gitarrpickup löst och diktafon ansluten och bara stängslet när hörs. Kollade med oscilloskop och där ser man andra spikar från andra sidan också, med mindre än 1 mV. Närastaketet ger ung. 3-5 mV.

Skall kolla staket utmed gaveln byggnaden såväl som långsidan.

Dålig jord, det är inte så då att det är samma fenomen att det blir RF av det?

För en 4-5 år sedan hade de under ombyggnaden av gården batteridrivet - ett bilbatteri - nu är det något annat, ser inget batteri eller logo på aggregatet(ser ut som sladdvinda rund typ). Har inte kollat i lagården hur det ser ut där för de staketen.

Men batteridrivna testade jag faradays bur - att sitta med gitarren inom ring av hönsnät - och de hade bara samma effekt som när man berör strängarna, dvs surr går ner - men pulser hörs likaväl. Nivån pulsen minskar också som när man rör strängarna som man jordas via normalt spel också.

@svanted - tack, jo det är lite lurt. Skall följa upp lite tips att gå utmed staket och se om skillnad någonstans eller synligt underveg berör någonstans.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av SM7CZR »

larioso ! Du skrev just nu om surr som försvinner när du tar på strängarna!
Om det stämmer, har du dålig skärmning i gitarren och då får du störningar!
Jag är medlem i ett elbasforum och där finns tidvis de som har brumproblem i sina elbasar. Jag tjatar ibland om att de ska
skärma sina instrument och ibland gör de som jag säger, men ibland tror de inte på mej. Då får de ha sitt brum...
Ibland är det störningar som är elektromagnetiska och då hjälper bara humbucker eftersom störningarna då går in via mickarna.
I ditt fall har du en gnistsändare med en jättelång antenn och ingen vet hur många gnistgap som finns på den.
Är det en enkel tråd eller ett band med 5-6 tunna parallella trådar?
Den sista varianten stör jättemycket när djuren orsakar små avbrott i trådarna.
Senast redigerad av SM7CZR 7 december 2019, 12:56:56, redigerad totalt 1 gång.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

Tack.
Har nog aldrig haft en gitarr som inte funkat så - stall vanligen anslutet till jord och det tystar när man rör strängarna. Allt från KoreaGibson(Epiphone) till amerikanska.

Lite surr och pulser tilltar om inte jordade strängar mot mig själv.

Har en bas också, märker inget surrtjohej, men pulsnivån är lägre och bortom problem. Den kan agera aktiv eller passiv, samma sak - inget problem, inte ens om man kör single coil switch på.

Det är ju på samma sätt om du rör vid signalingång på lös kabel till högohmig ingång - det stärks surr.
Så om jag får gissar så tar kroppen upp massa 50 hz och annat, som behöver jordas. Tar du i sleeve på kontakten försvinner det då du jordas. Men vet inte om den förklaringen håller.

Men turen håller i sig ännu - bättre än 60 dB från fullt utstyrd signal - så kanske bortplockat antennkabel som gick vid staketet och in genom fönsterkarm och var 4m i rummet - spelade in. Men vrider jag gitarren bara 15 grader så tilltar pulser - så verkar humbuckern jobbar bäst när båda spolarna pekar direkt på närmaste punkt staketet - på ena gitarren. Har en Tele med humbuckers också och där försvinner pulser ner under 60 dB när halsen riktas mot staketet - mycket skumma saker. Akustiska gitarrer med piezoliknande passiva mickar - inga problem alls. Inte heller med akustiska med egen elektronik. Rena mickar har balanserade anslutningar - heller inga problem.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av SM7CZR »

Vi skrev samtidigt, men jag låter mitt stå kvar.
Jag har nu läst även det fet-stilta du skrev.

Nu har vi kommit till "pudelns kärna"! :wink:
Du tycker att det skall vara så? Att du skall behöva jorda dig för att bli av med surret?
Du har rätt i att din kropp samlar upp 50Hz från elnätet i väggar o tak.
Sen när du hänger gitarren på magen fortplantas kapacitivt 50 Hz över till gitarrens
oskärmade elektronik och det blir brum/surr.
Skärma dina gitarrer internt med metallfolie (eller ledande färg) och glöm inte jorda det till stallet eller annan jordpunkt.
Sen är du av med den kapacitiva överföringen från din kropp till gitarren.

Läs här vad jag skriver till basisterna:
https://pratabas.se/viewtopic.php?f=3&t=89254
Senast redigerad av SM7CZR 7 december 2019, 13:31:25, redigerad totalt 2 gånger.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

Tack igen.
Jag har gott om kopparfolie som är självhäftande på ena sidan för ändamålet, så skulle vara görbart.

Det brukar väl vara ledande färg inuti solida gitarrkroppar - de halvakustiska elgitarrerna som 335 och 175 hollow body är värre att göra något åt. Inga luckor att greja med - du exponerar alltid lite av ledare till pottar osv.

Det är ju inget egentligt problem om strängarna är jordade förmodligen så ingen tillverkare har gått längre än så. Men lite brum om du vrider dig mot förstärkare och så blir det ju.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av Bjaellerud »

Det är lätt att förstå nu varför proffsljudsystem använder balanserade 600 Ohm linjer.

Men som jag nämnde gitarrer "måste" var högohmiga därför att det alltid varit så......

Ingen skulle ens drömma om att använda obalsnerade högohmiga mikrofoner för sång.

Men ok nu är det så här och något måste göras.

Roy
Skriv svar